• väntar på mirakel

Rapsolja i ersättning

Någon som ger rapsolja till sin bebis?
    Vill gärna vet hur mycke till hur många ml och hur ofta.
    Har det hjälpt bra att smörja upp magen med det? Min börjar bli lite hård så jag tänkte jag skulle prova med det.

Nu har min Kira kommit!
  • Svar på tråden Rapsolja i ersättning
  • crazy mom

Bra fråga som jag också funderat på.

Jag är lite upprörd över all info som sköljs över oss föräldrar om amning, men inte en folder INGENTING om ersättning. Man behandlas nästan som en skurk om man ger ersättning.

• skruttan82

Messmör kan man också ta...
    Börja med en tesked kanske och öka sen om det behövs :)
    Vi hade laktulos och då skulle man börja med 5ml och öka vid behov...

• Little me

Vi ger ca 5-10ml per flaska till vår dotter. Hon är nio veckor och äter 135-165ml per mål, fem ggr om dygnet.

Det funkar så mycket bättre än tex Sempers magdroppar för henne.

• väntar på mirakel
    crazy mom skrev 2011-02-03 12:29:13 följande:
    Bra fråga som jag också funderat på.

Jag är lite upprörd över all info som sköljs över oss föräldrar om amning, men inte en folder INGENTING om ersättning. Man behandlas nästan som en skurk om man ger ersättning.
    Håller med!!!!!! Sa till på bb att det var så dålig information och då frågade dom vad det var jag ville veta!
    Det vet väl inte jag, jag är ju helt ny på detta. Det ska finnas information man ska inte behöva fråga, för dom har ändå inte tid att svara på allt och man har så mycke annat i huvet!

Det finns ju inte mycke info på nätet heller tycker jag. Men jag har iallfall inte blivit dåligt bemött av något pga att jag har valt att inte amma. Tur det för, för då lär det bli ett jävla liv!
    Nu har min Kira kommit!
  • Little me

Jag tycker att oavsett varför man väljer eller behöver ta till ersättning, så är man en jättebra mamma. Man ser till att ge barnet mat, ett livsviktigt behov stillas.
    Och mår man på något sätt dåligt av att amma så är man nog inte en så rolig mamma.
    Undra om info saknas för att dem är rädda att för många skulle välja att inte amma?

Det är för och nackdelar med båda men jag är nöjd över mitt beslut, står till 100% för det och jag gjorde det för min dotters, min egen och min sambos skull. Jag är alltså väldigt snäll och bra ;)

• gemigsinnesro
    skruttan82 skrev 2011-02-03 13:12:09 följande:
    Messmör kan man också ta...
    Börja med en tesked kanske och öka sen om det behövs :)
    Vi hade laktulos och då skulle man börja med 5ml och öka vid behov...
    Messmör sa de på mitt BVC att man inte ska ge pga för högt saltinnehåll. Däremot skulle man använda 1 tsk= 15 ml till 100 ml ersättning enligt dom. Jag tar inte olja i varje flaska utan tillsätter lite på en höft sådär ca 1 gång varannan dag.
  • Little me

1 tsk är bara 5ml dock! 15ml är 1msk

• gemigsinnesro
    Little me skrev 2011-02-05 21:35:19 följande:
    1 tsk är bara 5ml dock! 15ml är 1msk
    Stämmer bra det. Mitt misstag Skrattande. Det var en tsk eller 5 ml då som menades i alla fall.
  • La Lola
    gemigsinnesro skrev 2011-02-05 21:15:56 följande:
    Messmör sa de på mitt BVC att man inte ska ge pga för högt saltinnehåll. Däremot skulle man använda 1 tsk= 15 ml till 100 ml ersättning enligt dom. Jag tar inte olja i varje flaska utan tillsätter lite på en höft sådär ca 1 gång varannan dag.
    Messmör innehåller 0,5 gram natrium per 100 gram messmör.
    Det är inte mycket med tanke på hur lite man tar i ersättningen.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • skruttan82

Det är nog olika råd på olika ställen verkar det som, på mitt BVC sa de messmör eller rapsolja... :)

• gemigsinnesro
    La Lola skrev 2011-02-05 23:50:11 följande:
    Messmör innehåller 0,5 gram natrium per 100 gram messmör.
    Det är inte mycket med tanke på hur lite man tar i ersättningen.
    Kanske inte. Jag bara vidarebefodrar vad mitt BVC sa om saken. Å andra sidan så fick mina andra barn som nu är 18 och 17 år messmör i ersättningen och de lever ju och mår bra  :). 
  • gemigsinnesro
    skruttan82 skrev 2011-02-06 16:33:15 följande:
    Det är nog olika råd på olika ställen verkar det som, på mitt BVC sa de messmör eller rapsolja... :)
    Ja du det är nog himla olika som med de flesta råd som gäller småbarn, allt för att göra stackars föräldrar helt villrådiga . Vi får lita på vårt eget sunda förnuft helt enkelt Skrattande
  • 1969

Tänk på att ge ekologisk rapsolja. Raps är annars mycket besprutat.

Man kan även lägga en msk hela linfrön i ett glas vatten över natten. Sila av slem-vattnet och sätt till ersättningen. 

Svar på tråden Rapsolja i ersättning