• Inanna

Ersättningspulver SKA blandas med kokhett vatten???

Ja, så står det på paketet på BabySemp 1, MEN jag har aldrig gjort det till mina andra barn och undrar nu vad andra tänker om detta? Har läst många som gör som jag gjorde till de andra - kokar upp vatten, låter svalna, häller på en termos och sen blandar med pulver vid matningstillfälle. Med tanke på vad som står på paketet undrar jag därför om man "får" göra så eller om man måste följa "bruksanvisningen"? Varför skulle det vara så viktigt att blanda pulvret med kokhett vatten? Tar ju liksom en evighet att svalna och barnet kommer ju bli tokig av att vänta...

• Svar på tråden Ersättningspulver SKA blandas med kokhett vatten???
  • mamma smurfen

Att man egentligen SKA blanda pulvret med kokhet vatten har att göra med att det KAN finnas bakterier i pulvret som då dör...

Men jag kokar vatten i förväg, ställer de i kylen å värmer sedan upp det jag behöver i micron, sedan pulver å skakar...
    Har 3 barn som jag gjort så på, å alla 3 är friska, å fick inga "men" av det...

• Fru LB

Jag trodde att det hade att göra med att man alltid ska koka vatten till barn under 6 månader oavsett om det ska vara till gröt, välling, ersättning eller annat. Och har vattnet bara kokat så ska det väl inte spela någon roll om det är kallt.

• La Lola

Jag har aldrig blandat med kokhett vatten....eller ens kokat vatten som svalnat.

Här tar vi kallt kranvatten o värmen till ättemp.

(förutom nu när vi har parasiter i vattnet)

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Giraff

Vår pojke har velat ha ersättningen kall, så vi har tagit kallvatten direkt från kranen. 

Mycket praktiskt.  

• Lei

Vi kokar och blandar i nappflaskan som vi sen lägger i vattenbad, blir kallt på en minut eller två.

• Issa03

Det kan också vara så att sepmers inte bara finns här i sverige utan i flera länder som har skitigare vatten än oss så då måste dom skriva det men dom säger ju inte att alla måste det :)

• NSJD
    Issa03 skrev 2011-02-02 11:59:52 följande:
    Det kan också vara så att sepmers inte bara finns här i sverige utan i flera länder som har skitigare vatten än oss så då måste dom skriva det men dom säger ju inte att alla måste det :)
    japp så sa min barnmorska till mig också. så vi kokade bara i början innan vi visste att vi inte behövde koka utan bara värma upp till ättemp :)
  • Österbotten

La Lola: Gissa vem som ibörjan var helt hysterisk med att använda nykokat vatten. Dessutom kokade jag flaskan mellan VARJE matning... Tur att jag chillade ganska snabbt annars hade livet med bebis blivit lika hysteriskt som att vara gravid. Skrattande 

• La Lola
    Österbotten skrev 2011-02-02 14:30:48 följande:
    La Lola: Gissa vem som ibörjan var helt hysterisk med att använda nykokat vatten. Dessutom kokade jag flaskan mellan VARJE matning... Tur att jag chillade ganska snabbt annars hade livet med bebis blivit lika hysteriskt som att vara gravid. Skrattande 
    Det ante mig.
    Men skönt att du vågade slappna av!

Jag har aldrig kokat en flaska eller napp.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • yes79

Men man ska ju blanda med 70 gradigt vatten, inte 100 gradigt vatten, vatten kokar ju vid 100 grader så man måste ju vänta tills det svalnat lite då om man ska göra rätt enligt paketet? Hur ska man veta det liksom, termometer??

Nej, vi har inte gjort så, vi har länge nu tagit kallt vatten direkt från kran och värmt i micron och sedan blandat i pulvret.

Svar på tråden Ersättningspulver SKA blandas med kokhett vatten???