• Maria222

Homo eller heteroböcker på förskolan?

Denna artikel http://www.aftonbladet.se/wendela/article8483610.ab  beskriver en förskola där man arbetar mycket med jämnställdhet och att inte dela in barnen i pojk- respektive flickfack. De skriver även att de helst erbjuder böcker med ensamstående eller samkönade föräldrapar och ratar de traditionella heterofamiljsböckerna när de måste välja, med förklaringen att barnen ändå får så mycket av den biten av det övriga samhället.

Hur vill du att det ska se ut på dina barns förskola? Ska det i stort sett enbart erbjudas böcker med homosexuella relationer på förskolan som en motvikt från det övriga samhället? Eller ska förskolan erbjuda barnen att läsa böcker som innefattar de relationer som är vanligast i samhället, dvs heterosexuella?

pojke 0706 och pojke 1008.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Homo eller heteroböcker på förskolan?
  • MiScHoOo

jag tror inte det är bra i så unga år ska lära sig mycket om homo. Som liten blir man påverkad och lever i sin fantasier och tror att man själv är homo och har ingen chans att uppleva samt utvecklas till sin egen personlighet så mitt svar var heteroböcker...

• Some
    MiScHoOo skrev 2011-02-02 01:40:14 följande:
    jag tror inte det är bra i så unga år ska lära sig mycket om homo. Som liten blir man påverkad och lever i sin fantasier och tror att man själv är homo och har ingen chans att uppleva samt utvecklas till sin egen personlighet så mitt svar var heteroböcker...
    Men det är helt okej att homosexuella barn ska tvingas in i en hetero-roll?

Jag föredrar en förskola som tillhandahåller valmöjligheter. Det bästa för barnen är att det finns lika många böcker av varje sort.
    happy until proven otherwise
  • lillkorpen

"jag tror inte det är bra i så unga år ska lära sig mycket om hetero. Som liten blir man påverkad och lever i sin fantasier och tror att man själv är hetero och har ingen chans att uppleva samt utvecklas till sin egen personlighet så mitt svar var homoböcker.."

Nämen, det motsatta funkade också! Tungan ute

Personligen så tycker jag att det ska erbjudas lika mycket av båda "världar". 

• MiScHoOo
    Some skrev 2011-02-02 01:48:03 följande:
    Men det är helt okej att homosexuella barn ska tvingas in i en hetero-roll?

Jag föredrar en förskola som tillhandahåller valmöjligheter. Det bästa för barnen är att det finns lika många böcker av varje sort.
    Hur mycket vet barn om homo? Tyvärr har det blivit lite populärt att vara homo och man testar allt här i livet. Tänk om alla tjejer blir tillsammans med massa andra tjejer och samma gillar killar. Då blir det inga bebisar. Gud skapade adam och eva och inte adam och gustav. Det enda jag kan tänka mig VETENSKAPLIGT är faktiskt dem som har två organ (kön) vid födelsen och dem själva ska välja vad dem ska bli...!

Om jag har barn och förskolan erbjuder mitt barn detta så ska dem minsann inte lyssna på böckerna.
  • annniel

Jag tror jag storknar av att allt måste vara så överdrivet himla politiskt korrekt hela tiden. Helst av allt skall väl dessa böcker handla om en homosexuell, ensamstående flerbarnsmamma som är invandrare med något slags handikapp....

Det är väl mest naturligt att böckerna handlar om relationer som är vanligast i samhället....varför måste dom börja reflektera över sexualitet över huvud taget i så tidig ålder?  

Dessutom tycker jag att dessa förskolor är överdrivna då det är föräldrarnas uppgift att se till att uppfostra sina barn att alla i samhället är precis lika mycket värda. Låt dom läsa lite Astrid Lindgren på dagis och lämna uppfostrande till föräldrarna istället.

• MiScHoOo
    annniel skrev 2011-02-02 02:41:21 följande:
    Jag tror jag storknar av att allt måste vara så överdrivet himla politiskt korrekt hela tiden. Helst av allt skall väl dessa böcker handla om en homosexuell, ensamstående flerbarnsmamma som är invandrare med något slags handikapp....

Det är väl mest naturligt att böckerna handlar om relationer som är vanligast i samhället....varför måste dom börja reflektera över sexualitet över huvud taget i så tidig ålder?  

Dessutom tycker jag att dessa förskolor är överdrivna då det är föräldrarnas uppgift att se till att uppfostra sina barn att alla i samhället är precis lika mycket värda. Låt dom läsa lite Astrid Lindgren på dagis och lämna uppfostrande till föräldrarna istället.
    jag håller med dig
  • Kazeer

Det är bra om det finns båda sorter men jag har inga krav på att det ska vara lika många av varje.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • MalinEddie
    Kazeer skrev 2011-02-02 07:54:10 följande:
    Det är bra om det finns båda sorter men jag har inga krav på att det ska vara lika många av varje.
    Jag håller med.
  • Dorian Ertymexx
    MiScHoOo skrev 2011-02-02 01:40:14 följande:
    Det där var kanske det mest korkade jag läst idag. Erkännt, dagen är ung, men ändå...

Säg mig, har du något emot att barn går i kyrkan? Eller att man talar om jultomten eller läser sagor för barn? Det borde ju påverka barnen lika mycket i så fall, och vara långt mer skadligt än att råka "tro" att det är OK att vara homosexuell.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    MiScHoOo skrev 2011-02-02 02:39:56 följande:
    Hur mycket vet barn om homo? Tyvärr har det blivit lite populärt att vara homo och man testar allt här i livet. Tänk om alla tjejer blir tillsammans med massa andra tjejer och samma gillar killar. Då blir det inga bebisar. Gud skapade adam och eva och inte adam och gustav. Det enda jag kan tänka mig VETENSKAPLIGT är faktiskt dem som har två organ (kön) vid födelsen och dem själva ska välja vad dem ska bli...!

Om jag har barn och förskolan erbjuder mitt barn detta så ska dem minsann inte lyssna på böckerna.
    Om du läser din bibel så ser du att gud INTE skapade Adam och Eva, utan gud skapade Adam. Punkt. Det var först efter massivt gnäll från Adam som gud skapade Eva. Så, med den logiken, borde vi alla vara agama och inte pluppa fram barn alls.

Dessutom behöver du inte vara orolig. Även homosexuella par skaffar barn, så du behöver inte oroa dig för massutdöende pga homosexualitet. Om du tittar på vår planet så ser du att oddsen för att vi spontant dör ut pga för få barn liksom är noll. Snarare tvärtom, vi behöver fler bögar och flator på planeten.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
Svar på tråden Homo eller heteroböcker på förskolan?