• Pinglan73

Från amning till flaska....

Hur har ni gjort när ni gått från helamning till flaska? Har en 4,5 mån liten kille som bara vägrar ta flaska men vill amma med ca 2 h mellanrum... börjar bli lite jobbigt. Vill börja med ersättning på kvällen så jag kan få lite egen tid då pappan kan ta honom.
    Tips på hur man gör och tips på bra flaska? (har en dr brown idag som inte går)

• Svar på tråden Från amning till flaska....
  • KlasStures mamma

Erbjud erbjud och erbjud. Provar ni med modersmjölk eller ersättning? Lättare med modersmjölk för då känner i alla fall barnet igen vätskan. Vilken sorts flaska är olika för alla... Men erbjud erbju erbjud. Gärna pappan så att barnet inte tycker det blir helt fel med det "vanliga" i närheten kanske?

Tex samma mål varje kväll ger pappan med flaskan och trugar tills barnet tar det eller det är dags för nästa mål ? Låt det komma ut någon droppe från nappen så att barnet förstår att där kommer mat.

Sen när barnet har fattat konceptet med flskan kan man börja prova ge ersättning. Först 50/50 eller ännu större del modersmjölk.

Man får trixa och truga helt enkelt =)

• LitenLiten

Har samma problem. Min dotter är 5,5 mån och jag har provat med flaska regelbundet sen hon var en månad. Men hon vägrar. Har provat lite med pipmugg nu med mjuk pip och det fungerar lite bättre...

• AnAngel

Lycka till!
    Vi har kämpat nu i 4 månader (dottern är 8mån), hon vägrar ta från flaska (nog testat alla på marknaden), pipmugg, skedmatning med vätska, glas etc.... Envisa unge! *S* Men men de kommer väl tids nog...men tills dess är jag rätt så låst av att amma henne för att hon ska få i sig vätska (burkmat och pure funkar super!), men häller man vatten/bröstmjök på skeden när man matar henne så spottar hon ut allt!

• Pinglan73

Hmmm... verkar svårt....kan tyvärr inte pumpa ut för så mkt mjölk finns inte till övers mellan amningarna. Ska försöka med annan flaska och så får pappan vara lite envis....

• KlasStures mamma

Ja jag hade en kompis vars barn oxå vägrade flaskan. Hon började ge gröt redan innan fyra månader mer regelbundet under dygnet för att tösen skulle bli nöjd. Gick oxå väldigt bra =)

Svar på tråden Från amning till flaska....