• Anubisa

Nu börjar jag bli orolig för talutvecklingen..

Min son är 2 och 3 månader och kan inte säga mycket. Ett par enstaka ord och ett gäng egengjorda ord som "datt" istället för napp osv. Överallt står det att de ska kunna jättemånga ord nu och dessutom i 2-ordmeningar. Finns inte på kartan att han kan tvåordsmeningar om inte "hä mamma" och "dä babba" (här mamma och där där pappa" räknas som det..Han sjunger inte heller någonting. Men han följer med i rörelserna till de barnsånger jag sjunger och han gillar musik.

På dagis har de börjat undra om han pratar hemma men så är ju tyvärr inte fallet.

Resultatet av detta är ju förstås en väldigt frustration hos honom. Jag förstår ju inte allt han vill säga och han pekar och gestikulerar och säger "dadda" om och om igen och jag frågar "dadda?" och han säger återigen "nej, DADDA" och blir förbannad. Lyckligtvis förstår man ju ändå en hel del eftersom han kan visa och peka. Han förstår överhuvudtaget bra och kan ta instruktioner som "gå på dit rum och hämta en bil hit till köket" och sådär.

Blir ändå orolig när dagis är oroliga. De tycker också han blir stressad av att vara med de stora barnen på dagis. Att han gärna vill vara med dem men att han blir stressad när han inte kan hänga med i deras lekar och visar det med frustration osv.

Inget känns ju speciellt bra för börjar man googla runt på nätet angående sen språkutveckling så har man ju en hel radda med sjukdomar som bara väntar runt hörnet. Har kontaktat BVC men de tycker man kan vänta till 2,5 år och då är deras gräns att han ska kunna 25 ord annars blir det logoped. Det är bara 3 månader tills han är 2,5 år och jag tror inte riktigt det kommer explodera..

Vet inte vart jag vill komma med detta, bara skriva av mig lite. Höra om andra har det likadant.

• Svar på tråden Nu börjar jag bli orolig för talutvecklingen..
  • kutiom

Min dotter pratade sent men hade däremot inga problem med att göra sig förstådd då jag förstod hennes "prat" som för henne innebar ett egenpåkommet teckenspråk. Om jag förstått det rätt så är det huvudsaken att dom faktiskt förstår men kan han inte göra sig förstådd är detta naturligtvis inget vidare.

Dotterns dagis satsar mycket på stödtecken för att hjälpa kommunikationen mellan de mindre barnen och detta är kanske något ni kan testa hemma i alla fall. Måste vara jättejobbigt, lycka till!

• Blå Flygare

Har de kollat hörseln på honom? Min son är 22 mån och sa 10 ord med nöd och näppe vid 1½-års-kollen. Men nu säger han färre. 3 kanske. Jag börjar fundera, men samtidigt har han haft öroninflammationer och har nu vatten bakom öronen så inte så konstigt att han hör sämre. Nu när han härmar oss blir det sämre än innan. När dottern som också haft öroninflammation och hör lite sämre vrålar så får han till det bättre när han härmar. Så jag tror det är hörseln i hans fall. Inget kul i alla fall.

• Anubisa
    kutiom skrev 2011-01-31 22:39:28 följande:
    Min dotter pratade sent men hade däremot inga problem med att göra sig förstådd då jag förstod hennes "prat" som för henne innebar ett egenpåkommet teckenspråk. Om jag förstått det rätt så är det huvudsaken att dom faktiskt förstår men kan han inte göra sig förstådd är detta naturligtvis inget vidare.

Dotterns dagis satsar mycket på stödtecken för att hjälpa kommunikationen mellan de mindre barnen och detta är kanske något ni kan testa hemma i alla fall. Måste vara jättejobbigt, lycka till!
    Egentligen har han oftast inga problem att göra sig förstådd efersom han kan visa så mycket, om jag inte förstår så drar han mig dit han vill och pekar. Ibland sitter han ju dock i matstolen och pekar ut i hallen och säger "dadda" och då kan han ju varken visa mig eller säga det riktiga ordet och då blir det ju missförstånd och frustration. Sen är det ju det att jag känner till hans intressen: nappen, kaninen, vissa leksaker osv så jag kan ju gissa mig fram rätt bra. Om jag säger fel så säger han "nej" tills jag säger rätt ord.

Jag har hört om stödtecken, att det kan hjälpa till och öppna upp språket. Jag hoppas att vi kan få hjälp med detta av en logoped i så fall.
    Blå Flygare skrev 2011-01-31 22:57:16 följande:
    Har de kollat hörseln på honom? Min son är 22 mån och sa 10 ord med nöd och näppe vid 1½-års-kollen. Men nu säger han färre. 3 kanske. Jag börjar fundera, men samtidigt har han haft öroninflammationer och har nu vatten bakom öronen så inte så konstigt att han hör sämre. Nu när han härmar oss blir det sämre än innan. När dottern som också haft öroninflammation och hör lite sämre vrålar så får han till det bättre när han härmar. Så jag tror det är hörseln i hans fall. Inget kul i alla fall.
    De gjorde ju det obligatoriska testet vid 8 månader, det där BOLA-testet eller vad det heter. Det var ju fritt från anmärkning. Han har varit förkyld många gånger sen dess men det är ju svårt att veta om det gått åt öronen de gångerna. Det är väl kanske något man borde kolla igen men BVC verkade nöjda med att det var bra vid det där BOLA-testet.
  • Blå Flygare
    Anubisa skrev 2011-01-31 23:08:50 följande:
    De gjorde ju det obligatoriska testet vid 8 månader, det där BOLA-testet eller vad det heter. Det var ju fritt från anmärkning. Han har varit förkyld många gånger sen dess men det är ju svårt att veta om det gått åt öronen de gångerna. Det är väl kanske något man borde kolla igen men BVC verkade nöjda med att det var bra vid det där BOLA-testet.
    Om det gått åt öronen så är det för att det står vatten bakom örat eller trummhinnan är buktad, så det kan ju bvc lätt kolla upp. Sen kan det även ge långvariga hörselnedsättning efteråt, men jag hat fått för mig att det är ovanligt.

Stödtecken används på sonens dagisavd, jag hade förhoppningar på att det skulle förbättra språkutvecklingen. Men han precis som storasystern märker inte ens av tecknen. De kollar i ansiktet när vi talar och ser inte/lägger inte märke till vad händerna gör. Men dottern har inget fel på språket, och sonen inte på språkförståelsen.
  • Lumo

Min son är precis två o är lika dålig han på att prata, kan ca 10 ord. Han babblar en massa men formar inte ord. Även han började prata tidigt o sa även ca 10 ord vid 1,5 årskollen, men sen dess har han inte direkt lärt sig något mer förutom att han glömt några ord o lärt sig enstaka andra.

Det där med hörseln är intressant. Min son hör bra o förstår väldigt bra intruktioner. Men kan det vara så att han hör "grumligt" o kanske inte ljudmässigt sätt hör helt tydligt så han inte kan härma? Känns ju som atg hörseln borde vara bra om han förstår oss... Hmmm...

• Vissla

Det kan explodera, min dotter var likadan, sen fick hon mer tid på dagis och då exploderade plötsligt språket, hon böt vid den perioden från en avdelning med blandade åldrar till en avdelning med bara 2-3åringar.

Det var jätte skönt när hon på bara 2-3 månader tog igen allt som hon hade" vägrat" lära sig mellan1½ och 2½, tror att i hennes fall var det bara en lite mer stimulerande miljö med fler barn i samma ålder som behövdes.
    Hur ser barngrupperna ut på hans dagis?

• Lumo

Min son går hos dagmamma med 6 andra barn i olika åldrar. Eftersom han är yngst får han rätt mycket tid o hjälp. Minst 1 dag /v träffas alla dagmammor o då leker han även med andra jämnåriga.

Jag pratade just med bvc i annat ärende o passade då på att fråga om detta. Hon menade att innan 3 gjorde man vanligtvis inget, en logoped kan oftast inte göra mycket mer än ge lite tips. Först vid tre startar man hos oss en utredning o kollar upp tex hörsel mm. Såvidare man inte själv misstänker hörselproblem, då kan de kolla öronen o ev remittera till öronmottagningen. Men örontester är tydligen väldigt svåra att göra innan 4 år.

Dessutom menade hon att det vanligtvis inte är något fel, bara att det inte "släppt" än.

Däremot fick jag numret till Uppsalas barnhälsovård, akademiska, som varje torsdag har telefontid där man får prata med logoped o få lite tips... Så jag ska ringa dit på torsdag.

• Ledilnaan

Min äldsta son var sen med att prata, han hade mycket sina egna ord, och han visade väldigt mycket med kroppsspråket vad han ville.
    Ord han sa t.ex: drodro, betydde sko, gånk= går inte mm.
    Idag är han 5 år och pratar alldeles för mycket istället!

Det kommer, alla barn utvecklas olika.

• Flickan och kråkan

Jag har en nybliven 3-åring. När han var 2 år sa han 5 ord totalt - mamma, pappa, där, titta och nej. Efter det började det lossna. han började för första gången att härma oss och så att säga försöka. Det kom nya ord rätt snabbt men orent och enbart enordsmeningar. När han var 2 år +3 månader cirka började tvåordsmeningarna dylka upp och ganska snart efter det 3-ordsmeningarna. Idag pratar han på rätt mycket men han har svårt med en hel del språkljud och "fastnar" ofta när han vill säga något. Har inget bra flyt, känns liksom lite "kantigt". Svårt att förklara. Hur som helst har vi upplevt att han förstått bra hela tiden, vilket inte tyder på några problem med hörseln, inget annat som gör det heller. Vi har fått småtjata oss till en remiss till logoped. Han har inte varit där ännu, men det borde väl bli om en inte alltför lång framtid. Han har precis börjat på förskola, vilket har gått väldigt bra men de har lite svårt att förstå honom . Tycker lite synd om honom när han går fram som i morse till sin förskollärare och kämpar med att berätta om solsystemets planeter (han har plötsligt fått ett jätteintresse för det och kan alla planeterna, i vilken ordning och en hel del om dem) men hon förstår inte......

Han har en lillebror som är 21 månader som är mycket tidigare med talet. Han pratar lika tydligt/otydligt som sin storebror och pratar i 4-ordsmeningar, ibland mer. Mycket mindre ordförråd av förklarliga skäl, men han har det ju så mycket lättare.....slipper så mycket frustration.....

• Boel1

Jag har en pojke på ca 2,5 år, och han säger inte många ord speciellt tydligt, det är väl mamma, pappa, traktor, hej som andra kan förstå helt och hållet. Men jag menar att han säger mer än 25 ord, det är bara det att bara vi i familjen kan förstå! Är det inte så för dig också, om du räknar efter? Min kille säger t.ex "am" om napp, gör ett slurpande ljud när han vill ha välling :), och säger en massa andra ljud för olika saker. Och då menar jag att han säger de sakerna, och det ska du också ta med när du gör 2,5-årskontrollen, det är alla de ord som du förstår som ska räknas!

Och så länge han förstår vad ni säger och verkligen kommunicerar så behöver du inte vara orolig. Om de vill dra in logoped redan så försök stå på dig och säg att du vill vänta till han är tre år, för på mig låter det som om han har en talutveckling som är på gång, han pratar ju på sitt eget språk, det är inte så tydligt bara! Här gör de om språktestet när barnen är tre år om de inte "lyckas" vid  2,5 år.

"Hä, mamma" räknas absolut som tvåordsmening, "Nej, dadda" också - så du ska säga till BVC att han säger tvåordsmeningar!

Svar på tråden Nu börjar jag bli orolig för talutvecklingen..