Nu börjar jag bli orolig för talutvecklingen..
Min son är 2 och 3 månader och kan inte säga mycket. Ett par enstaka ord och ett gäng egengjorda ord som "datt" istället för napp osv. Överallt står det att de ska kunna jättemånga ord nu och dessutom i 2-ordmeningar. Finns inte på kartan att han kan tvåordsmeningar om inte "hä mamma" och "dä babba" (här mamma och där där pappa" räknas som det..Han sjunger inte heller någonting. Men han följer med i rörelserna till de barnsånger jag sjunger och han gillar musik.
På dagis har de börjat undra om han pratar hemma men så är ju tyvärr inte fallet.
Resultatet av detta är ju förstås en väldigt frustration hos honom. Jag förstår ju inte allt han vill säga och han pekar och gestikulerar och säger "dadda" om och om igen och jag frågar "dadda?" och han säger återigen "nej, DADDA" och blir förbannad. Lyckligtvis förstår man ju ändå en hel del eftersom han kan visa och peka. Han förstår överhuvudtaget bra och kan ta instruktioner som "gå på dit rum och hämta en bil hit till köket" och sådär.
Blir ändå orolig när dagis är oroliga. De tycker också han blir stressad av att vara med de stora barnen på dagis. Att han gärna vill vara med dem men att han blir stressad när han inte kan hänga med i deras lekar och visar det med frustration osv.
Inget känns ju speciellt bra för börjar man googla runt på nätet angående sen språkutveckling så har man ju en hel radda med sjukdomar som bara väntar runt hörnet. Har kontaktat BVC men de tycker man kan vänta till 2,5 år och då är deras gräns att han ska kunna 25 ord annars blir det logoped. Det är bara 3 månader tills han är 2,5 år och jag tror inte riktigt det kommer explodera..
Vet inte vart jag vill komma med detta, bara skriva av mig lite. Höra om andra har det likadant.