• Kasihi

Bebisar som ska byta från nutramigen till althera pga de senaste larmrapporterna, hur gör ni?

Hej, sonen på 5½ mån äter nutramigen sedan han var omkring 10 veckor. Efter dom senaste larmrapporterna så anser vi och bvc sköterskan att vi bör byta till althera. Jag ska be att få en teletid med sonens läkare så att vi får althera på recept istället framöver.

Men till frågan, hur ska man göra övergången? Byta rakt av eller fasa in? Om man ska fasa in hur går man tillväga då? Glömde att fråga bvc om detta.

Är det fler än vi som ska byta?

Brukar någon som ätit nutramigen kunna reagera dåligt på althera, isåfall hur?

HOPPAS så på svar från mer erfarna på området!

• Svar på tråden Bebisar som ska byta från nutramigen till althera pga de senaste larmrapporterna, hur gör ni?
  • Blå Flygare

Jag tror ni ska fasa in, så brukar man göra vid förändringar av kosten. Althera innehåller laktos, så om nutra är allt han får (inte diar något) så måste magen få vänje sig vid det.

• Ejin

jag har missat dessa larmrapporter helt. Vad är det som är fel?? Har du nån länk man kan läsa mer...

• Kasihi

Men vadå nu hänger tröga jag inte med. Är inte althera komjölksfri ersättning med samma inriktning som nutramigen?

• Kasihi

Hej, jag skrev detta inlägg även inne på allergi avdelningen, kolla där där finns en länk!

• Blå Flygare
    Ejin skrev 2011-01-31 19:16:55 följande:
    jag har missat dessa larmrapporter helt. Vad är det som är fel?? Har du nån länk man kan läsa mer...
    Det var en rapport från slv häromdagen med varning för mangan, kadmium och arsenik i barnmat. Det senare fattade jag handlade om mat baserat på ris där det förekommer naturligt. Mangan och kadmium finns både naturligt och tillsatt o olika mängder, och det finns väl olika uppfattningar om vad som är lagom och beroende på ålder.
  • Blå Flygare
    Kasihi skrev 2011-02-02 21:12:39 följande:
    Är inte althera komjölksfri?
    Jo, men det innehåller laktos som är renad från mjölkprotein. Eller nja, både althera, nutramigen och profylc är baserat på mjölk men proteinerna är nerbrutna till så små delar att kroppen inte känner igen proteinerna som mjölkprotein. Det finns de som är så känsliga att de reagerar även mot dem, men det är rätt ovanligt.
Svar på tråden Bebisar som ska byta från nutramigen till althera pga de senaste larmrapporterna, hur gör ni?