• lenas funderingar

Ang att beställa linser från nätet

Tänkte beställa linser från nätet den här gången då det verkar bli billigare..Jag har hitills använt ACUVUE Oasys som är en tvåveckors lins. Eftersom jag inte har linser varje dag utan varvar med glasögon så tänkte jag nu testa en dagslinser. Någon som har tips på bra endagslinser som är bekväma o bra om man har torrare ögon? Vilken sida har bäst priser att beställa ifrån? Måste man fylla i mer än vad man har för styrka när man beställer?har sett att det står baskurva och diameter..

• Svar på tråden Ang att beställa linser från nätet
  • Cia o krabaten

Baskurva och diameter är storleken på linserna.
    Hur kupiga de är och hur stora de är.
    Detta är viktiga parametrar då felaktiga linser kan ge skavsår mm på ögonen.

Det finns en del endagslinser som lämpar sig bättre för torra ögon, men de bör provas ut av en optiker för att se att de passar just dina ögon.

Hur ofta använder du linser i genomsnitt på en vecka?

• lenas funderingar
    Cia o krabaten skrev 2011-01-30 21:15:21 följande:
    Baskurva och diameter är storleken på linserna.
    Hur kupiga de är och hur stora de är.
    Detta är viktiga parametrar då felaktiga linser kan ge skavsår mm på ögonen.

Det finns en del endagslinser som lämpar sig bättre för torra ögon, men de bör provas ut av en optiker för att se att de passar just dina ögon.

Hur ofta använder du linser i genomsnitt på en vecka?

Ja okej för några såna uppgifter fick jag inte av min optiker när jag provade ut dessa jag har nu så då blir det ju svårt att beställa från nätet..får gå dit o höra med dom om man kan få prova ut endagslinser. Jag använder linser mest på helgerna och kanske någon dag i veckan det varierar
  • DetVackrasteSomFinns

Du kan få ut ditt recept av din optiker kostnadsfritt.

De flesta linserna har samma baskurva diameter så att det inte ska göra "nån skillnad"

Jag använder Dailys endagslinser. Den har olika varianter så att det ska passa om du vill ha lite extra vatten m.m.

Googla på nätet och jämnför priser så hittar du säkert nått som lockar.

• Cia o krabaten
    lenas funderingar skrev 2011-01-30 21:20:16 följande:
    Ja okej för några såna uppgifter fick jag inte av min optiker när jag provade ut dessa jag har nu så då blir det ju svårt att beställa från nätet..får gå dit o höra med dom om man kan få prova ut endagslinser. Jag använder linser mest på helgerna och kanske någon dag i veckan det varierar
    Du har alltid rätt till ditt recept/dina journaluppgifter, men det säger dig inte mycket mer än vad det gör att kolla på Oasys och se vad den har för baskurva och diameter på någon hemsida.

Fråga din optiker helt enkelt.
    Ev kanske det kostar dig en undersökning att få rätt endagslins utprovad, men det skulle iaf jag tycka att det var värt med tanke på följderna av fel lins.
    Sen kan du ju alltid köpa linserna på nätet iaf, bara du har rätt storlek och styrka och sort. 
  • Cia o krabaten
    DetVackrasteSomFinns skrev 2011-01-30 21:25:40 följande:
    Du kan få ut ditt recept av din optiker kostnadsfritt.

De flesta linserna har samma baskurva diameter så att det inte ska göra "nån skillnad"

Jag använder Dailys endagslinser. Den har olika varianter så att det ska passa om du vill ha lite extra vatten m.m.

Googla på nätet och jämnför priser så hittar du säkert nått som lockar.
    De flesta har i närheten av varandra, men inte samma.
    Samma storlek på lins kan iaf sitta olika på ögonen varför det är bäst att få den utprovad av en optiker. 
  • DetVackrasteSomFinns

Självklart ska man få utprovat av optiker! Men oftast så skiljer det sig väldigt lite på måtten.

Be ett företag att få några prover hemskickade. Det är oftast inga problem. Dom vill ju ha dig som kund.

• Mumin75

Jag har inte linser själv så jag är inte så insatt i det där med skillnaden på linser osv... men min sambo har linser, han använder månadslinser och dom linserna han använder finns bara i en storlek/baskurva/diameter så det enda vi behöver ange när vi beställer hans linser är styrkan. Vi köper alltid hans linser från nätet då det blir betydligt billigare... fast han vet ju exakt vilka linser han ska ha (har provat ut dom hos optiker innan) och köper alltid samma sort. Så det kan ju vara bra att gå och prova ut hos optiker innan men sen när du vet exakt vilka du ska ha så blir det ju mycket billigare att köpa från nätet. 

Om du sen ska beställa linser från nätet så tänkte jag bara tipsa om dom sidorna vi brukar beställa ifrån... där iaf sambons linser alltid är billigast om man jämför mot andra sidor... Netlens.se och Synfel.se. Priserna kan gå lite upp och ner har jag märkt så vi brukar alltid kolla vilken av dessa sidor som har billigast pris när vi ska beställa... ena gången är det synfel, nästa gång kan det vara netlens. Båda dessa ställen brukar vara väldigt snabba med frakten.

• Trinis

Jag beställde från lensway och var väldig nöjd med det. Jag användar Daileys endagslinser och tycker dom är bra, men du borde gå till en optiker först och få provat ut lite olika, det är så olika vad var och en tycker är bäst för dom. Jag har kompisar som tycker Daileys inte alls är bra.

Svar på tråden Ang att beställa linser från nätet