• enlitenbitkaka

Airbag med nyckelavstängning och babyskydd?

Hur är det egentligen: om man har airbag med nyckelavstängning - kan man sätta en bilbarnstol i framsätet då? Eller måste man plocka bort hela airbagen?

Bilen är en Opel Astra Sport - 10 halvkombi och stolen är en Akta Graco Logico S med bas, om det gör någon skillnad

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Svar på tråden Airbag med nyckelavstängning och babyskydd?
  • Mamma till S

Det är väl meningen att man ska kunna ha den i fram när man stänger av den, det är väl därför den finns (:
    I våran bil så står det att man kan ha skydd i fram om man stänger av o vi har också ett sånt "lås" eller nyckelavstäng.
    O sen spelar det ingen roll vilket skydd man har men vi har stängt av skyddet så det måste ju vara okejdå eftersom det står det.

• Joico

En nyckelavstängd airbag ska vara helt tillförlitlig. Det finns inga dokumenterade olyckor där en avstängd airbag utlöst ändå. Jag känner mig helt trygg med att placera en bilbarnstol framför en nyckelavstängd airbag.

• enlitenbitkaka

Ok då är den saken löst men nu när jag kollar på Aktas hemsida och bruksanvisningen står det att man enbart ska placera Logico S på passagerarsidan bak...inte fram...ja på Opel Astra då. Undrar varför?!

• mapo51
    enlitenbitkaka skrev 2011-01-30 20:19:35 följande:
    Ok då är den saken löst men nu när jag kollar på Aktas hemsida och bruksanvisningen står det att man enbart ska placera Logico S på passagerarsidan bak...inte fram...ja på Opel Astra då. Undrar varför?!
    Det är för att det är airbag som standard och då skriver de så. Vi hade samma med vår SAAB och jag ringde deras kundtjänst och fick svaret att om man har kopplat ur airbagen så kan man placera stolen/babyskyddet där.

Det man ska tänka på när man har nyckelavstängning är att stänga av airbagen och sedan inte slå på den igen förrän man är färdig med att placera barn i framsätet. Alltså att alltid låta den vara avstängd även om man bara har babyskyddet där ibland för att man inte ska glömma att stänga av airbagen.
  • enlitenbitkaka
    mapo51 skrev 2011-01-31 16:50:59 följande:
    Det är för att det är airbag som standard och då skriver de så. Vi hade samma med vår SAAB och jag ringde deras kundtjänst och fick svaret att om man har kopplat ur airbagen så kan man placera stolen/babyskyddet där.

Det man ska tänka på när man har nyckelavstängning är att stänga av airbagen och sedan inte slå på den igen förrän man är färdig med att placera barn i framsätet. Alltså att alltid låta den vara avstängd även om man bara har babyskyddet där ibland för att man inte ska glömma att stänga av airbagen.
    Fast det finns ett alternativ i listan som heter: Kan placeras där om airbag är urplockad/avstängd. Det finns tre kolumner och de kan antingen få en bock, ett kryss eller en cirkel. Bock betyder att det är okej att sätta stolen där, kryss betyder att det inte är ok och cirkel betyder att det är ok om man stängt av airbagen. Vid Opel Astra är det bara passagerarsidan bak som har bock, de andra har kryss. Men det stämmer inte alltså?
  • Joico

Astran är ju ingen ny modell (alltså de finns äldre modeller, jätteäldre modeller) så det kan vara så att när instruktionsboken skrevs så gick de inte att stänga av krockkudden.. annars vet jag faktiskt inte. 

Fråga Akta alt. Opel

• Bia 80

Vi har bil med nyckelavstängning på airbag men vi har ändå inte vågat ha stolen fram, sprängladdningen är ju fortfarande kvar och skulle det börja brinna så vet man inte vad som händer.
    Men man har ju som sagt inte hört något som har hänt men vi ville iaf inte bli de första att testa.

• enlitenbitkaka
    Joico skrev 2011-01-31 19:58:44 följande:

Astran är ju ingen ny modell (alltså de finns äldre modeller, jätteäldre modeller) så det kan vara så att när instruktionsboken skrevs så gick de inte att stänga av krockkudden.. annars vet jag faktiskt inte. 

Fråga Akta alt. Opel

Tror du Akta godtar nyckelavstängning? Får ringa och kolla
Svar på tråden Airbag med nyckelavstängning och babyskydd?