Mandel skrev 2011-02-03 18:30:42 följande:
Jag är mest fundersma eftersom ett syskonpar på barnens förskola varit så fruktansvärt dåliga på att prata båda två när de är/varit 5 år. De har pratat bebisaktigt och jag har knappt förstått vad de har sagt när jag har pratat med dem.
Min andra var sen med talet, men han har inte ens när han väl började prata så pratade han så orent som dessa syskon.
Vi har även lekkompisar som är äldre än mina barn, men har pratat och pratar fortfarande sämre/orenare än vad mina gör.
Jag kanske är bortskämd med att mina pratar så bra, men eftersom jag har mött flera barn på förskolan som pratar bra de med så undrade jag vad det är som påverkar.
Språkstörningar är ju inte ovanligt. Man räknar med att cirka två barn i en vanlig skolklass t.ex. har någon form av språkstörning. Talstörning är en typ av språkstörning exempelvis. Ingen får en språkstörning enbart av sin miljö (om det inte är mycket extrema förhållanden med ignorering etc av typen rumänska barnhusbarn från späd ålder). Däremot så är det ju miljön som stimulerar språkutvecklingen, så miljön är ju oerhört väsentlig för att så att säga ge varje enskilt barn de bästa förutsättningarna för ett rikt språk som möjligt utifrån just sina förutsättningar.
Det finns ju mycket information om såväl språkutveckling som språkstörningar. Bara att läsa .-).