• capernaum

premis v 36+0 frågor

frågor:)

1. vilken köldgräns gäller för promenader? kan man gå tex 30 min med vagn i säg  -5?

2. om alla är friska kan man åka å hälsa på farmor/farfar, mormor/morfar?

3. hur ofta äter era prematura? spyr dom mycket?  

• Svar på tråden premis v 36+0 frågor
  • Kazeer

Min yngste föddes i vecka 35+3 i januari förra året. Han var tillväxthämmad och vägde 1510 g och hade alltså inte mycket kroppsfett. Enligt personalen på neonatal skulle han inte vara ute förrän temperaturen hade gått upp till 0 grader och det hade slutat blåsa så otroligt mycket som det gjorde här i januari och februari förra året.

Frisk mormor och morfar fick han träffa.

Han åt var tredje timme dygnet runt. I perioder kräktes han en del.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • capernaum

okej lillatösan väger nu 2495g vägde 2595 när hon föddes i lördags:) hon e så liten så man e ju orolig för allt..:S 

• SaJo81

Mina grabbar kom i v30+1 och fick träffa heeelaaa släkten dagen efter vi kommit jem från neo! Då var dom fyra veckor o vägde 2kg resp 1,7 kg.....så länge alla är friska är det ingen fara! Dom föddes i september, vi kom hem i oktober o det var ju inte så kallt ute då så vi var ute på prommis, även ela vintern förutom när det var mer än tio minus! Dom åt var tredje timma fram tills dom vägde fyra kilo o vi ökade maten hela tiden....men så åt dom ju från början bara 10ml per gång... Nu är dom 17månader och mår toppen! Lycka till med tösen ;)

• Ebba 27 juli

Min tjej föddes 35+3.  vägde 2018 g 40 cm lång. Jag var ute med henne en hel del i början och träffade en hel del folk. Men efter att för en vecka sedan varit inlagda på KS i 9 dagar pga av RS virus så skulle jag nog vara mer försiktig nu. Det är Rs tider nu under jan-mars och det innebär att någon som bara anser sig vara lite förkyld kan ha Rs-virus och smittas små barn av detta kan dom bli väldigt sjuka. Min tjej är 7 månader nu dock fortfarande liten, hon fick sondmatas och hade det väldigt jobbig. Alltså en sjukdom att ha respekt för! Så mitt tips är att gå ut och gå när dom ligger väl nerbäddade är nog ingen fara men akta dig för att träffa för mycket folk.

• Julies

Min dotter föddes v 35+5, 2345g och 46 cm. Vi var strikta med vem vi träffade, minsta tecken på förkylning så fick man inte komma hem till oss. Det hade mkt med respekten för RS att göra. (hon föddes i okt). IKEA-besök, stormarknader, och affärer i allmänhet va hon inte inne i förrän hon va ca 6 mån! En av oss åkte och handlade osv.
    Va ute mycket i vagnen med åkpåse och overall men inte om temp var under nollan
    Hon väcktes för mat var 3:e timme och fortsatte äta så länge! Glesade ut på nätterna när hon va uppe i fyra kg men på dagarna åt hon väldigt punkligt var 3:e timme! Slutade amma vid 6 mån.
    Lycka till!

Svar på tråden premis v 36+0 frågor