• Anonym (Ont)

Cysta på äggstocken.. hur känns det ??

Ingen aning om det har med någon cysta att göra.
    Men har sedan tid tillbaka haft mensvärk mer eller mindre hela tiden. Vissa dagar känns det mer och andra mindre.. Men jag känner att det är en slags mensvärk eftersom det sitter i de regionerna. Jag hade vanlig mens för 2 veckor sedan.. ca en vecka efter fick jag en mellanblödning i 2 dagar typ..

För en månad sedan kanske fick jag plötslig smärta i magen.. och läkarna trodde det kunde bero på en sprucken cysta i äggstocken. Men det kollade aldrig efter. Även innan den plötsliga smärtan så hade jag mensvärk.. o oregelbunden mens..

Kan det vara fler cystor?? Någon som har haft cystor som kan säga hur de kände innan de visste...

• Svar på tråden Cysta på äggstocken.. hur känns det ??
  • Anonym

konstant mensvärk har jag jag skulle kontakta läkarna för att få en undersökning omdelbart typp på måndag.

• versan

Jag hade värk på den sidan cystan satt på.
    & värken kom & gick tills den var påväg att spricka
    då svimmade jag & åkte in akut på sjukhus för operation.
    Smärtan när den sprack var ta mig sjutton obeskrivbar.
    Jag kallsvettades, kräktes, Diarre & var tydligen vit som ett lakan i ansiktet (sa syrran & kompisen) Jag kunde inte stå upp för egen maskin.
    Så det blev ambulans in på akuten & akutoperation.

• iii

Dåligt av läkarna att inte undersöka ordentligt med ultraljud innan de säger att det nog är en cysta.
    Jag har endometrios, blodcystor är en del av det. Jag har också en känsla av mensvärk vilket är också är ett endo-symptom, men vet inte om det är just cystorna som orsakar det. Brukar ha ont precis över äggstockarna annars, så känner tydligt var cystan är då.

• Anonym (Y)

Jag hade oxå ont på den sida som den satt, fick ondare när jag gick i trappor. Jag åkte till gyn och fick göra ett vul där det konstaterades att jag hade en stor cysta på äggstocken. Jag hade tur och den försvann av sig själv efter ett tag. Jag hade börjat med mini-piller alldeles innan jag fick cystan och fick byta tillbaka till p-piller och då minskade den och tillslut försvann.
    Sök hjälp så fort du kan så du slipper ha ont i onödan. 

• Anonym (Ont)
    versan skrev 2011-01-28 20:39:41 följande:
    Jag hade värk på den sidan cystan satt på.
    & värken kom & gick tills den var påväg att spricka
    då svimmade jag & åkte in akut på sjukhus för operation.
    Smärtan när den sprack var ta mig sjutton obeskrivbar.
    Jag kallsvettades, kräktes, Diarre & var tydligen vit som ett lakan i ansiktet (sa syrran & kompisen) Jag kunde inte stå upp för egen maskin.
    Så det blev ambulans in på akuten & akutoperation.
    Om det va en cysta som sprack för mig så va det inte såååå allvarligt (till skillnad från dig), men smärtan jag fick va olidlig. Jag rullade runt på golvet. Kunde inte ligga rakt eller sträcka på mig... Kunde inte sitta..Mådde grymt illa o fick nästan panik. Gick nästan böjd som ett U.. Åkte in akut, men smärtan försvann av sig själv.. så de undersökte mig inte.. Smärtan kom typ nästan direkt efter ett toalettbesök då jag försökt bajsa o fick ta i lite extra.. sorry om bajssnack..

Nu känns det som jag väntar på den där jävla smärtan igen... Man kanske ska ringa till gyn o kolla upp det... e sjukt trött på magont nu.. Vissa dagar känns det knappt, men jag känner mig typ svullen.. dagen efter kan smärtan komma tillbaka o så håller det på..
  • Satiin

har haft två cystor som spruckit, och båda gångerna har jag blivit likvit, kräkts, dålig i magen, inte kunnat vara stilla "krypa på väggarna".
    men det har varit i livmodern.
    kände dock inte av dem innan de sprack.
    förmodligen kom de av min hormonspiral tror dem.
    båda kom efter jag nyligen satt in ny.

• Anonym (Ont)
    iii skrev 2011-01-28 20:42:01 följande:
    Dåligt av läkarna att inte undersöka ordentligt med ultraljud innan de säger att det nog är en cysta.
    Jag har endometrios, blodcystor är en del av det. Jag har också en känsla av mensvärk vilket är också är ett endo-symptom, men vet inte om det är just cystorna som orsakar det. Brukar ha ont precis över äggstockarna annars, så känner tydligt var cystan är då.
    Innan jag fick barn så trodde jag att jag hade endo eftersom ja hade de flesta symtomen. Smärta vid samlag, extrema mensvärkar osv osv. Gick till gynläkaren men de kunde inte se något via ultraljud. men han trodde det kunde vara så.. jag skulle återkomma om inte 6 månaders försök att få barn lyckats... men jag hann få barn innan dess så jag behövde inte kolla upp det..
    Anonym (Y) skrev 2011-01-28 20:46:27 följande:
    Jag hade oxå ont på den sida som den satt, fick ondare när jag gick i trappor. Jag åkte till gyn och fick göra ett vul där det konstaterades att jag hade en stor cysta på äggstocken. Jag hade tur och den försvann av sig själv efter ett tag. Jag hade börjat med mini-piller alldeles innan jag fick cystan och fick byta tillbaka till p-piller och då minskade den och tillslut försvann.
    Sök hjälp så fort du kan så du slipper ha ont i onödan. 
    Jag käkar mini-p nu och har gjort det i 5 månader kanske...
  • versan
    Anonym (Ont) skrev 2011-01-28 20:49:30 följande:
    Om det va en cysta som sprack för mig så va det inte såååå allvarligt (till skillnad från dig), men smärtan jag fick va olidlig. Jag rullade runt på golvet. Kunde inte ligga rakt eller sträcka på mig... Kunde inte sitta..Mådde grymt illa o fick nästan panik. Gick nästan böjd som ett U.. Åkte in akut, men smärtan försvann av sig själv.. så de undersökte mig inte.. Smärtan kom typ nästan direkt efter ett toalettbesök då jag försökt bajsa o fick ta i lite extra.. sorry om bajssnack..

Nu känns det som jag väntar på den där jävla smärtan igen... Man kanske ska ringa till gyn o kolla upp det... e sjukt trött på magont nu.. Vissa dagar känns det knappt, men jag känner mig typ svullen.. dagen efter kan smärtan komma tillbaka o så håller det på..
    hahaha.... Ingen fara.
    Är van bajssnackare då dottern lider av kronisk förstoppning.
    Men vet du är det så där så ring & beställ en ny tid & få det uppkollat.
    För enligt min läkare så kan en cysta (man kan ha hur många som helst tydligen) få en äggstock att vrida sig runt och då kan det bli väldigt allvarligt.
    Konstig läkare som inte kollade dig när du kom in akut & mådde så dåligt. Förvånad

• Anonym (Ont)
    versan skrev 2011-01-28 21:05:21 följande:
    hahaha.... Ingen fara.
    Är van bajssnackare då dottern lider av kronisk förstoppning.
    Men vet du är det så där så ring & beställ en ny tid & få det uppkollat.
    För enligt min läkare så kan en cysta (man kan ha hur många som helst tydligen) få en äggstock att vrida sig runt och då kan det bli väldigt allvarligt.
    Konstig läkare som inte kollade dig när du kom in akut & mådde så dåligt. Förvånad
    Mmm fick ligga på akuten i flera timmar o vänta på provsvar från blodproven de tog och under den tiden minskade smärtan mer o mer.. o sedan när proverna inte visade nått fel så tyckte gynläkaren att det va onödigt att kolla om smärtan ändå hade försvunnit. Det va tydligen vanligt att få skarp smärta som sedan minskar, när det gäller sprucken cysta. Jag skulle bara ringa gynakuten om smärtan kom så plötsligt igen... men det har den ju inte.. bara en konstant jävla mensvärk..
  • Anonym

När jag hade en cysta så kände jag inte av den alls. Men när den sprack så kändes det som värkar... kan inte beskriva det på något annat sätt. Var tvungen att sitta och krysta, till slut kan bara en massa slem, höll nog på i 5 timmar, när jag kom till akuten kunde de bara konstatera att den spruckit...och värken var borta.

• Anonym (Ont)

Jag har haft det, kunde knappt gå och till en början misstänkte dem blindtarmsinflammation eftersom att den satt på höger sida. Efter en natt liggandes på barnavdelningen (17 år) så skickade dem mig till gyn eftersom att proverna inte visa något men jag fortfarande hade ont. Dem tror med största sannolik het på att det va en cysta eftersom att det fanns vätska som låg vid äggstocken. Men det känns olika för alla själv kunde jag inte äta eftersom att jag mådde så pass illa.

• Anonym

Om jag vore du skulle jag nog kontakta gyn och mer eller mindre kräva en besökstid och ultraljud. I mina öron låter det som att det skulle kunna va endometrios.. Inte för att skrämmas eller så, men kan va bra att kolla upp. Det behöver ju i o f sig inte synas på VUL, men det du beskriver med ständig mensvärk, ont när du bajsar och att du kan få sådär ont är väldigt typiska symptom. Det behöver inte va en cysta, utan kan vara endohärdar på andra ställen också. Endometrios är ingenting farligt, men det är nåt som av läkare ofta negligeras, vilekt det inte borde göra! Enda sättet att diagnostisera endometrios är via titthålsoperation. Hur som skulle jag, om jag var du (och jag är inne i den processen själv) kontakta gyn och be dem att verkligen ta dig på allvar. En sån där smärta ska man inte behöva stå ut med utan att få hjälp!

• Anonym (2)

Jag hade en cysta som börja vrida sig om sig själv...

Åkte då till ungdomsmotagningen, som skickade mig till jouren som skickade mig till akuten för en vaginalt ultraljud mm. De kollade också att jag inte var med barn, utomhavandeskap.

Det kändes som att jag var förstoppad- alternativ hade en hemsk urinvägsinfektion...  En cysta är dock vanligtvis godartad. det är sällan cancer som jag trodde.

Åk till jouren eller liknade och tjata fter ett ultraljud...:) Lycka till... hoppas du slipper operera... ajaj för läkningen..:/

• Anonym (Ont)

Tack så mycket för alla svar ! Jag ska ringa till gyn på måndag och be om en undersökning! !

• T e s s
    Anonym (Ont) skrev 2011-01-28 22:10:03 följande:
    Tack så mycket för alla svar ! Jag ska ringa till gyn på måndag och be om en undersökning! !
    Har själv problem med detta!
    Åkt ambulans 3ggr o en operation pga av mina cystor!
    Har svårt att bli gravid, vi har försökt i 4år, fick senaste op diagonosen Endometrios!
    Förlåt, vill inte skrämma dig men om något i "tjemagen" inte känns rätt så bör man söka hjälp!
  • Anonym

Ja sök för 17 gubbar jag väntar på att de ska operara bort ena av mina äggstockar för cyster och de pratar även om att ta den andra med. Så för din skull sök vänta inte längre ring på måndag.

• Anonym

ja du själv har jag en cysta som sitter och trycker runt ryggraden neråt ljumsken den gör jävligt ont ska jag säga gör det så får jag väl åka in akut det nästan är oidligt ibland alltsåGråter

Svar på tråden Cysta på äggstocken.. hur känns det ??