• Mysaaan

Fortsätta potträningen på förskolan?

Dottern har varit sjuk och vi har varit hemma en vecka och på denna tiden har hon blivit mycket intresserad av pottan och går nu alltid och kissar där, säger till och springer in och kissar. De senaste dagarna har det inte hänt några olyckor och hon har trosor på sig. Så hur går vi vidare med detta på förskolan på måndag? Kan vi be dom fortsätta träningen? För det är ju nytt att gå på deras potta och där det är massa barn, kan ju hända att det blir lite olyckor i början innan hon fattar galoppen? Tänkte att man kanske kan ha sådana pottränings blöjor när de tex är ute...sen har trosor inne? Får ju givetvis packa ner massa extra kläder. Hon är så duktig tösen, hon har inte visat intresse ett dugg tidigare, men nu är hon helt inne på att kissa på potta och ha trosor på sej, känns så roligt!

• Svar på tråden Fortsätta potträningen på förskolan?
  • Mizzz

Klart de kan fortsätta där!

Vi gjorde oxå så, att sonen fick ha blöja på sig första veckan när han hade overall (man vill ju inte tvätta den varje dag ). Vi hade dock vanlig blöja efter som "träningsblöjorna" kan läcka och då hjälper de ju inte för syftet.

♥ Linus 2007-04-21 ♥ ---||--- ♥ Pyret BF 2011-03-16 ♥
  • Mysaaan

Jag har ju ingen erfarenhet alls av dessa potträningsbyxorna, men bara tänkte då kanske det är bättre att köra med vanlig blöja ute? sen hade er son kalsonger inne då? Hur gick det annars med träningen där? Känns lite nervöst faktiskt, nu har hon ju inte varit där på en vecka och så ska hon kissa på deras potta och bland massa barn, här hemma har det ju bara varit jag och hennes pappa, nära till toaletten osv....ska iväg i helgen och då får vi prova hur det går att gå på toaletten hemma hos andra. 

• Mizzz
    Mysaaan skrev 2011-01-28 10:08:56 följande:
    Jag har ju ingen erfarenhet alls av dessa potträningsbyxorna, men bara tänkte då kanske det är bättre att köra med vanlig blöja ute? sen hade er son kalsonger inne då? Hur gick det annars med träningen där? Känns lite nervöst faktiskt, nu har hon ju inte varit där på en vecka och så ska hon kissa på deras potta och bland massa barn, här hemma har det ju bara varit jag och hennes pappa, nära till toaletten osv....ska iväg i helgen och då får vi prova hur det går att gå på toaletten hemma hos andra. 
    Ja, han har kalsonger inomhus (nu funkar det ute oxå), efter en vecka insåg vi att han fattat och inte kissar på sig, ofta kissar dom precis innan de går ut. Jag tror det har skett 4-5 olyckor, de flesta första veckan (han har varit blöjfri sen några veckor innan jul). De på dagis är vana vid detta, så har svårt att tro att de tycker det är jobbigt på något sett. Dessutom kommer hon nog bli jätte peppad av de andra barnen som redan slutat - det blev iaf min son, han sa att alla tyckte han var så STOOR nu

Dessutom ville han absolut inte ta på sig blöja efter några veckor, han kände sig nog till och med lite krängt av att vi ens fråga - det resulterade i att han sluta med nattblöja bara några veckor efter det oxå. Han gick ifrån att ha använt två överfulla blöjor per natt till inget på nolltid och bara EN olycka i sängen.
  • Mizzz
    Mizzz skrev 2011-01-28 10:16:29 följande:
    Ja, han har kalsonger inomhus (nu funkar det ute oxå), efter en vecka insåg vi att han fattat och inte kissar på sig, ofta kissar dom precis innan de går ut. Jag tror det har skett 4-5 olyckor, de flesta första veckan (han har varit blöjfri sen några veckor innan jul). De på dagis är vana vid detta, så har svårt att tro att de tycker det är jobbigt på något sett. Dessutom kommer hon nog bli jätte peppad av de andra barnen som redan slutat - det blev iaf min son, han sa att alla tyckte han var så STOOR nu

Dessutom ville han absolut inte ta på sig blöja efter några veckor, han kände sig nog till och med lite krängt av att vi ens fråga - det resulterade i att han sluta med nattblöja bara några veckor efter det oxå. Han gick ifrån att ha använt två överfulla blöjor per natt till inget på nolltid och bara EN olycka i sängen.
    Förtydligande: Alla olyckor har skett inomhus, inte ute.
  • Lumo

Vad är potträningsblöjor och byxor? Hur ser de ut o funkar samt var finns det? Har aldrig sett såna...

• Mizzz
    Gwempa skrev 2011-01-28 10:52:56 följande:
    Vad är potträningsblöjor och byxor? Hur ser de ut o funkar samt var finns det? Har aldrig sett såna...
    Finns i vilken välsorterad butik som helst. Det är eg vanliga blöjor fast med sämre uppsägningsförmåga så att barnet ska känna att det blir blött.

Brukar vara ganska små paket och ligga ganska högt (iaf i de butiker jag har sett dom).
  • Lumo

Ok, får titta lite högt då. Inte lätt att se dem om man inte tittat... Hehehe

• Mysaaan

Nu så har det gått över en månad och vi fortsätter potträningen ännu och det går bra, men ändå inte så som vi har hoppats! för det händer någon olycka minst en gång per dag, är detta normalt??! Oftast på förskolan, men det kan hända hemma också.

Dottern brukar säga till när hon behöver gå på pottan och springer in själv, men ibland när det gått lång tid mellan besöken brukar vi fråga henne och oftast säger hon nej. Har försökt få henne att följa med in och "försöka", men det resulterar i att hon blir väldigt arg! Så nu frågar vi och säger hon nej så är det nej. Men trots detta så kan det 5 minuter senare komma en flicka springades och säga - det är blött och då har hon kissat ner sej rejält. Känner mej så irriterad då, men visar ändå inte det för dotter, utan vi går in på toaletten och sätter henne på pottan och byter kläder, säger inte så mycket till henne, för vet inte vad jag ska säga för att inte låta arg eller irriterad på henne, för då blir det väl ännu mer fel!??

Men som sagt om hon gör behov ca 4 av 5 gånger i pottan, bajsar alltid där, så redo bör hon väl vara?! När vi är ute eller när hon sover har hon blöja och då kan det komma kiss däri, kanske det är detta som är felet att hon har blöja på sej? För på förskolan är de ju ute kanske 2-3 timmar ibland och då vet jag inte ens om de frågar henne om hon behöver kissa och då kissar hon ju "ner sej" i blöjan, men känner inte att det blir blött. Så hon kanske glömmer av även detta inne när hon har trosor på sej!!!??

Någon med erfarenhet och råd?

• Khitele

Här så har jag bara negativ erfarenhet av förskolan än så länge.

Vår dotter har alltid blöja eftersom hon säger bara till då hon behöver bajsa (ev kissa).
    Och eftersom hon inte är riktigt 2 år än så får det bli lite hur som, men går med henne då hon säger till samt hon följer med då vi går här hemma. Oftast torr på natten med. Lite konstigt att börja med natten och bajset, men så är det.

Medans en dag då jag kommer på förskolan (och jag har förklarat OM och OM igen att hon går på potta) så drar hon i mig rätt akut och säger: "bajsa" och INGEN fröken reagerar. =(
    Så jag går med henne till förskolans potta och hon bajsar utan problem där, men jag som är EXTREMT osäker tycker det är jättejobbigt att liksom klampa in på deras territorium, "Vad gör jag sen?" osv. Asperger och fått EXTREMT mycket kritik på alla möjliga punkter som jag inte förstår heller så är försiktigt och frågar hellre en gång extra.

Men liksom gör min dotter sådär VARJE dag och ingen reagerar då är det jättehemskt enligt mig ?
    Sista 2 veckor här hemma har hon till och med sagt kissa och hunnit kissa på pottan vilket jag tycker är ett framsteg.
    Medans de på förskolan säger att "man ska inte skynda då hon är så liten". Men då hon själv visar att hon vill ?

Så jag har också funderingar hur man gör då det liksom ska fungera som hemma även borta.
    På sommarförskolan har det gått 20-30 blöjor i snitt per vecka så det blir mycket pengar i längden. På vanliga förskolan har det aldrig gått så många men där gick hon lite på pottan före sommaren med. Känns som 2 steg framåt och ett steg bakåt.

Sedan tror jag trotset kommer snart eftersom hon vill inte gå på pottan med pappa men med mig går det hur bra som helst.

Svar på tråden Fortsätta potträningen på förskolan?