det är riktigt påfrestande och jobbigt. TYCKTE JAG. jag har jobbat med dementa jag stod ut i ett helt år.
Det tar väldigt mycket på tålamodet eftersom de inte förstår vad du säger, inte gör som du säger, de blir ofta arga och kan itne heller uttrycka sig. Det passade inte MIG det yrket. Det beror ju helt på hur du är som person.
Jag har inte så mkt tålamod så jag orkar med att ge så mkt av mig själv HELA tiden och upprepa mig tusen ggr.
För de dementa förstår ju inte vad det är du säger och efter fem minuter frågar de samma sak igen. Det beror givetvis på hur pass dementa de är oxå!
Finns ju olika grader i demensen, det stället jag var på, var nästan allihopa så gravt dementa att de bara gick runt runt i korridoren och kunde inte förstå vad man sa, många var aggresiva, många frågade samma sak tusen ggr och var väldigt krävande...inte säkert det är så på det stället du hamnar, men jag jobbade heltid och det var jobbigt !
Jag blev lätt irriterad på de gamla tillslut... orkade verkligen inte längre... så jag bytte ställe... det var helt enkelt inte min grej, har för dåligt med tålamod tror jag och kände inte att det gav mig något, orkade inte ge och ge så mkt av mig själv och inte få något igen för det... eller känna att man ens är förstådd när man pratar :)
Men du kanske har tålamodet det vet jag inte, får väll hoppas på det ;)
däremot är det många som oxå trivs med det, oftqast starka och tålmodiga personer, du måste nog vara lite speciell för att trivas med det jobbet på heltid....inte många som orkar med det i längden....
lycka till iafall. =) hoppas DU kommer trivas !