• Matheus mamma

När kan sonen gå hem från skolan

Hej,

Jag har en son på snart 9 år som jag undrar om han kan gå hem själv snart.
    Vi bor i en sthlm-förort och han skulle behöva gå 400 m till bussen och åka några stationer för att komma hem.
    Han har egen mobil och brukar ringa om det är något ang skolan och är ganska vuxen till sättet tycker jag själv.
    Men när tycker ni det är okej?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden När kan sonen gå hem från skolan
  • Matheus mamma

Han ska alltså åka från en förort till en annan på ca 10 minuters bussresa

• knäppisen

Det beror ju helt och hållet på barnet och på den miljö som barnet ska förflytta sig i. Vissa förorter är kanske värre än andra...Men visst kan en nioåring klara av att åka buss hem från skolan själv.

• Matheus mamma

Jag växte upp i en "trygg" miljö men jag råkade ändå ut för hemska saker så jag är alltid rädd om min son. Han har ju mobil om han skulle råka tappa bort sig. Och den använda han senast då fritidsfröken var sen. Det kändes jättebra att kunna ha kontakt med honom då så att han skulle slippa vara rädd. Åh vad det är svårt. Han pappa är helt emot det men jag tycker det är jobbigt att han måste vara på fritids till 18 varje dag pga att jag jobbar i stan.

• SOL10
    Matheus mamma skrev 2011-01-28 08:18:56 följande:
    Jag växte upp i en "trygg" miljö men jag råkade ändå ut för hemska saker så jag är alltid rädd om min son. Han har ju mobil om han skulle råka tappa bort sig. Och den använda han senast då fritidsfröken var sen. Det kändes jättebra att kunna ha kontakt med honom då så att han skulle slippa vara rädd. Åh vad det är svårt. Han pappa är helt emot det men jag tycker det är jobbigt att han måste vara på fritids till 18 varje dag pga att jag jobbar i stan.
    Ja, jag har också skaffat mobil (glöms tyvärr ofta) men en extra trygghet. (Kl 18 varje kväll? Oj, så tufft ni måste ha det)
  • Anna Paulita

Det är ju så svårt att säga egentligen då det beror lika mycket på barnet som på vart man bor, där vi bor går barnen i 1an hem själva, iallafall vissa av dem.

• Matheus mamma

SOL10, Ja det känns jättejobbigt men jag har varit arbetslös i ett år så man tar ju de jobb som finns tyvärr. Jag söker så klart jobb närmare men det verkar vara lönlöst.

Anna Sol, Så fort jag vill göra några förändringar och min exman inte gillar det så hotar han med att kontakta soc. Jag är ju livrädd att göra fel och att de ska tycka att det är helt åt skogen att låta honom åka hem, för vi hade inte direkt så bra kontakt när vi just skildes. Det kändes som soc lyssnade mest på honom fast det var han som ville lämna barnen.

• Matheus mamma

Little Ms; Nej tyvärr, jag har inga släktingar eller något barn som ska till samma håll. Jag tror att han kommer att kunna kliva av o på rätt egentligen. Det jag oroar mej mest för är om något äldre barn eller någon vuxen skulle vara dum mot honom.

• mamma smurfen

Kan du låta han "prov åka" en gång kanske, och låta någon kompis "skugga" honom, utan att han VET om det?

Själv bor jag i Gbg, och mina killar på 11 å 9 har åkt bussen, med ett byte, till skolan själva sedan ett år tillbaka, båda har mobil om utifall att det skulle vara något.

Vi började med att DE fick ta ansvar för vilka bussar vi skulle åka, och var vi skulle gå av, sedan åkte de själva med ena bussen, och jag mötte dem där vi byter buss, sedan fick en kompis i uppdrag att "skugga", utan att pojkarna visste det, å de skötte sig galant
    Efter det så vågde jag släppa dom på bussarna ensamma utan tillsyn, tror JAG var mer orolig än killarna, dom kände sig bara stora som fick åka buss själva*ler* 

Hoppas det löser sig för ER!! 

• Little Ms Chatterbox
    Matheus mamma skrev 2011-01-28 08:41:03 följande:

Little Ms; Nej tyvärr, jag har inga släktingar eller något barn som ska till samma håll. Jag tror att han kommer att kunna kliva av o på rätt egentligen. Det jag oroar mej mest för är om något äldre barn eller någon vuxen skulle vara dum mot honom.

Det behöver ju inte vara någon släkting direkt, kanske finns någon granntant eller så som kanske åker resan någon gång i veckan, om han iaf kan få komma hem tidigare någon dag i veckan.
    Förstår att det är problem med pappan om allt ska bli ett hett ämne.
    Om både din son och du har samma abonemang på mobilen brukar man kunna ringa gratis så då kan man prata med varandra under hela färden. (så har jag och sambon gjort om någon av barnen somnat i bilen, ringt upp varandra och sen lagt den ena i bilen och den andra med högtalare på inomhus. blir som en babywatch)
Svar på tråden När kan sonen gå hem från skolan