• sarungen

Var finns bäst-före-datumet på babyskydd? Kan ni se på denna bild hur länge skyddet är godkänt?

Hej!
    Jag har lite funderingar kring vårat babyskydd. Jag har läst på internet att det ska finnas ett bäst-före-datum på babyskydd men det enda jag hittar är denna lapp.
    Vad betyder alla koder? ECE-koden vet jag ju vad den betyder men de andra, står bäst-före-datumet här?
    Kan någon hjälpa mig? :)

• Svar på tråden Var finns bäst-före-datumet på babyskydd? Kan ni se på denna bild hur länge skyddet är godkänt?
  • sarungen
    shitvadjaghatar skrev 2011-01-27 12:59:31 följande:
    det brukar vara märkt direkt i själva stolen. Ungefär som ett stansat tryck eller tusan det heter.
    Undertill.
    Jag hittar inget sånt :(
  • She is Me

Det ska finnas en datummärkning instansad i plasten på stolen, antingen baktill eller under. Märkningen avser år och månad, och är utformad på detta sätt: Ex. 98 (årtal) och så en pil till en ring med 02 (månad).

Google is my friend ♥
  • Kina79

Någonstans på stolen finns det instansat ett svart tryck. Det brukar se ut som två cirklar. Se om du hittar dem och fota dem, så kan vi säkert hjälpa dig.

• sarungen

sarungen skrev 2011-01-27 13:28:19 följande:

Detta hittade jag, kan det vara rätt?

Zoomade, det blev lite suddigt men visst ser man?
    Är detta vad jag letar efter tro?
  • Kina79

Av bilderna att döma är babyskyddet tillverkat 2006 i april.

Man rekommenderar att inte använda ett babyskydd mer än 5-7 år, så i ditt fall är det ju lugnt ett tag till

• Kina79
    Kina79 skrev 2011-01-27 14:22:34 följande:
    Av bilderna att döma är babyskyddet tillverkat 2006 i april.

Man rekommenderar att inte använda ett babyskydd mer än 5-7 år, så i ditt fall är det ju lugnt ett tag till
    Om du vet vad det varit med om vill säga. Jag skulle aldrig använt det mer än 5 år om det inte stått bra förvarat, om det varit utlånat eller något sånt. Men har jag haft det själv och vet att det varit bra förvarat, alrdig tappat, är helt under klädseln - då skulle jag kunna använda det till ett barn til, alltså närmre 6 år. Men inte mer - men det är jag det.
  • sarungen

Tack snälla för hjälpen!!
    Men är det inte så att babyskydd är godkänt i 5 år och bilbarnstolar godkänt i 5-7 år? 

• Kina79
    sarungen skrev 2011-01-27 14:27:10 följande:
    Tack snälla för hjälpen!!
    Men är det inte så att babyskydd är godkänt i 5 år och bilbarnstolar godkänt i 5-7 år? 
    Babyskydd 5-7.
    Bakåtvända bilbarnstolar 8-10 år.
  • sarungen
    Kina79 skrev 2011-01-27 14:29:40 följande:
    Babyskydd 5-7.
    Bakåtvända bilbarnstolar 8-10 år.
    Konstigt att man får olika info överallt Obestämd Men nu vet jag iaf att vi kan använda babyskyddet till nästa barn med :) Tack igen för hjälpen!
  • Mamma och Fru

Lånar tråden, hoppas det är okay?

Har ett babyskydd som ser ut att vara tillverkat 2005 (inhandlat 2006) vi har använt till 2 barn, ska vi våga använda det till tredje barnet (som anländer i maj) eller kolla efter ett nytt?

Hade ingen aning om "bäst-före" datum på babyskydd/bilstolar...

• sarungen
    Mamma och Fru skrev 2011-01-27 14:49:58 följande:
    Lånar tråden, hoppas det är okay?

Har ett babyskydd som ser ut att vara tillverkat 2005 (inhandlat 2006) vi har använt till 2 barn, ska vi våga använda det till tredje barnet (som anländer i maj) eller kolla efter ett nytt?

Hade ingen aning om "bäst-före" datum på babyskydd/bilstolar...
    Det är okej
    Om det är tillverkat 2005 så bör det ju vara godkänt till 2012, om babyskyddet har hanterats på ett bra sätt och inte tappats osv så skulle jag nog använt det till tredje barnet om jag visste att det var helt (sen är det nog inte så ofta man "sliter och slänger" utan är försiktig med babyskyddet, så ja, jag skulle använda det till tredje barnet så länge det var helt och godkänt).
Svar på tråden Var finns bäst-före-datumet på babyskydd? Kan ni se på denna bild hur länge skyddet är godkänt?