• xXMaLoXx

Vad lätt det är att "fastna" vid den motoriska utvecklingen

Det slog mig häromdagen, hur lätt det är att liksom ha fokus på barnets motoriska utveckling. Våran son fyllde 1 nu i mitten på Januari och har under ett par veckor varit rätt gnällig och vill gärna komma över till oss på nätterna. Jag har varit helt säker på att det bara har handlat om en separationsfas. I mitt tänk så har det ju varit att "men han går ju redan, och något annat stort motoriskt steg har han ju inte tagit"

Nu har jag däremot vaknat och blev lite arg på mig själv. Det händer ju självklart en hel massa annat i utvecklingen. När jag verkligen tittade efter så håller han ju på att lära sig massor, och har redan lärt sig massor som inte har med gång eller annat att göra. Han kan ta enkla instruktioner "hämta nappen" och han förstår vad olika saker är och vad de gör som två exempel.

Varför är det så lätt att fastna i det motoriska? Det pratas ju ofta om när barnen lär sig krypa, gå os v när man pratar om barnens utveckling. Visst, det är ju lättare att se...det är ju svårt att missa att sonen/dottern helt plötsligt knallar iväg te x. Det andra kanske kommer lite mer smygande, men det är ju precis lika viktigt och man blir ju precis lika stolt när man inser att sonen faktiskt greppar vad som är vattenflaskan och att han ska hämta nappen när man ber honom.

www.hecate.se Theo 100111
  • Svar på tråden Vad lätt det är att "fastna" vid den motoriska utvecklingen
  • SilverEmma

Håller med. Jag glömmer aldrig när jag diskade en dag och stora dottern som då var 1½ kom in i köket. Jag visste att jag glömt ta en flaska (till minsta dottern) i vardagsrummet som antagligen låg i soffan. Jag sa till henne att hämta flaskan i soffan i vardagsrummet och ge den till mamma...jag bara rapade ur mig det utan att tänka på om hon fattade eller inte, men ungen knallar iväg iallafall. En minut senare kommer hon till mig med flaskan... Blev lite paff då jag aldrig riktigt tänkt på att jag kan be henne om sånt.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • xXMaLoXx
    SilverEmma skrev 2011-01-26 15:58:42 följande:
    Håller med. Jag glömmer aldrig när jag diskade en dag och stora dottern som då var 1½ kom in i köket. Jag visste att jag glömt ta en flaska (till minsta dottern) i vardagsrummet som antagligen låg i soffan. Jag sa till henne att hämta flaskan i soffan i vardagsrummet och ge den till mamma...jag bara rapade ur mig det utan att tänka på om hon fattade eller inte, men ungen knallar iväg iallafall. En minut senare kommer hon till mig med flaskan... Blev lite paff då jag aldrig riktigt tänkt på att jag kan be henne om sånt.
    Haha, ja det var väl ungefär så jag också vaknade. Jag stod och diskade hans vällingflaska och han kom in i köket, jag talade om för honom att jag diskade flaskan så att han hade något att äta ur sen. Han tittar på mig, öppnar "sitt" skåp i köket och plockar fram en vattenflaska som han vill ge till mig..haha. Sen testade jag med att be honom hämta nappen vid läggdags (jag visste inte vart den var), han knallar iväg och kommer glatt tillbaka med nappen i handen. Hur kan man "missa" sånt egentligen? *s*
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • SilverEmma

Som du säger själv, man fokuserar mest på de uppenbara sakerna som att krypa, gå, titta på lampan och säga mamma/pappa.

Själv vet jag fortfarande inte riktigt hur äldsta dottern lärde sig alla färger eller att räkna till tio.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • xXMaLoXx
    SilverEmma skrev 2011-01-26 16:06:21 följande:
    Som du säger själv, man fokuserar mest på de uppenbara sakerna som att krypa, gå, titta på lampan och säga mamma/pappa.

Själv vet jag fortfarande inte riktigt hur äldsta dottern lärde sig alla färger eller att räkna till tio.
    Men det är ju helt knäppt egentligen, nu när man tänker efter..haha.

Nu blir det väl tvärtom istället, att man tittar extra mycket efter de andra grejerna. Inte konstigt att det är stök och bök här hemma, med tanke på att det måste hända en hel del där uppe i hjärnkontoret :D

Haha, det är nog svårt att hänga med i allt...det går ju ruskigt snabbt mellan varven, helt plötsligt så bara kan de något nytt.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
Svar på tråden Vad lätt det är att "fastna" vid den motoriska utvecklingen