radhusjäntan skrev 2011-02-13 09:43:53 följande:
Hej
Här är en till som har flera misslyckade ivf bakom sig. Vi har försökt bli gravida i fem år nu och har bara ett försök kvar. Känns inte som att det kommer funka nu heller, och om jag ska vara ärlig så börjar jag bli vän med den tanken. Tanken på adoption känns mer och mer som ett riktigt bra alternativ. Eller som att det är meningen, att det var hit livet förde oss.
Men, jag har så många frågor och funderingar. Är en helt nyvärld med adoption.
Ser att flera skriver att de är medlemmar i flera organisationer.
Kan man vara det?
Vilka ska man välja?
Kan man starta adoptionsprocessen hos dem samtidigt?
Som sagt vi ska genom föra sista försöket och sen gå vidare. Men jag tänkte att vi kunde bli medlemmar så länge.
Vänligen
Victoria
Det är väldigt klokt av er att bli medlemmar så länge, för väntetiden är ganska så lång! Ni kan stå i kö i flera organisationer samtidigt, det skulle jag rekomendera er att att göra, om ni har möjlighet till det. Dock så kan ni sedan endast ha papper i ett land i en organisation. Det som är positivt med att stå i kö i flera organisationer är dels att ni får större möjlighet till att passa in på fler länder, då alla länder har olika krav (och dessa kan förändras). Samt så nollställs er kötid efter adoptionen ifrån den organisation ni slutligen väljer att adoptera från, i den organisation ni
inte adopterar ifrån fortsätter dock kötiden att ticka - detta kan vara fördelaktigt om ni i framtiden önskar adoptera syskon :)
Läs på om de olika ländernas krav i de olika organisationerna. Jag och min man är med i BFA och AC.