• remaled

Handlingar till Polen

Jag undrar om det är någon som adopterat från Polen och kan berätta vilka intyg och övriga dokument förutom hemutredningen som ska ingå i ansökningshandlingarna till Polen?

• Svar på tråden Handlingar till Polen
  • emilia77

Hej!

Jag förmodar att du/Ni kommer adoptera genom Bfa.I så fall kommer ni få ett häfte med noggranna instruktioner till alla de intyg (ca 25-30st) som skall med.Få inte panik men det tar ett tag att få ihop alla papper och det är ytterst noggrant att det inte finns några stavfel eller andra felaktigheter.
    Bfa kontrollerar handlingarna mycket noggrannt innan dessa skickas till Polen.Vi fick anmärkning på att min mans namn var felstavat på ETT ställe med EN bokstav fel.

Jag kommer inte ihåg alla intyg men det var b.l.a intyg om bankmedel,intyg om någon slags anknytning till Polen (vi gick med i en polsk förening),revisorsintyg,hälsointyg,utdrag från belastningsregistret,landsarkivet och foton på vår hemmiljö,anställningsbevis etc.

Det är ingen idé att börja samla intyg nu eftersom de måste vara så färska som möjligt,däremot kan ni redan nu ta bilder på er inne och ute,i bostaden ,lekplats i ert område osv.

Grattis till ert val av adoptionsland! Lycka till!

• apricos
    emilia77

Hur länge tog det för er att få ert barn?

Fick ni ett friskt barn eller hade hon/han någon skada.

Om du orkar har du möjlighet att berätta lite om hur adoptionen gick till.
  • emilia77

Hej!

Vi stod i kö i Sverige i 20 månader hos Bfa.Vi fick barnbesked efter 9 månader.Vi fick en frisk pojke på 17 månader.Man ska dock vara medveten om att barn från Polen kan ha eller har haft hälsoproblem.Maila gärna Bfa om dina funderingar-de svarar gärna på frågor.

Vid adoption från Polen åker man på två resor.Första resan ca 5 dagar och andra resan ca 7 veckor.Vid första resan träffar man barnet och tackar ja eller nej. Om man tackar ja skickas en ansökan till polsk tingsrätt och man får åka hem och vänta ca 4-12 veckor på domstolstid.

Beslutet om adoption tas i Polen och man behöver alltså inte genomgå någon domstolsprocess i Sverige.Jag kan varmt rekommendera Polen som adoptionsland.Mycket välordnat och trevliga människor!
    Lycka till!

• remaled

OK tack för svar! De flesta handlingarna verkar ju relevanta men vad är revisorsintyg? På tillgångar man har eller vad är det?

• Juno

Är ju länge sedan nu men jag minns papperssamlandet som det värsta med hela adoptionen - det tog sådan tid (3 månader) och var så krävande med alla samtal och papper som blev fel. Det säger jag inte för att göra dig ledsen utan för att jag önskade att någon sagt till mig att det är jobbigt - jag trodde att det skulle gå på en vecka.

När ni får klartecken att samla ihop mappen:

* Gör en lista med alla dokumenten, vem du behöver ringa för var och ett och sätt datum då du har ringt resp fått papret. Då har du koll på hur alla dokumenten ligger till.
    * Gör en pärm med plastfickor där du lägger varje dokument i en ficka.

Dokumenten ska vara
       stämplade
       påskrivna med blå penna
       rättstavade
       daterade
       ej hålslagna
       ohäftade
       ovikta

Du gör klokt i att berätta detta för alla som ska skicka papper till dig, så slipper du, och de, att göra om det för att det blivit fel.

Lycka till

Kramar från Polenmamma sedan 5 år tillbaka

• Agneta73

Hej

Gå in på BFAs hemsida den kommer i mars att ha en informationsträff och kommer ha representanter från Polen.

Svar på tråden Handlingar till Polen