• cameron

När kastrera honkatt?

Jag har förstått att det finns olika uppfattningar gällande detta med hur tidigt/sent man ska kastrera sin katt. Enligt en uppfödare som jag har vait i kontakt med så finns det många fördelar med en tidig kastrering (redan vid 11-12-veckors ålder) medans många andra verkar förespråka en senare kastrering (efter 6 månaders ålder).

Vad har DU för erfarenhet och syn på för- och nackdelar med tidig- respektive senare kastrering?

Olivia 0605 & Tindra 0805
  • Svar på tråden När kastrera honkatt?
  • PreciousDivine

Som jag har förstått det läker en 14 veckors kattunge betydligt fortare än en sex månaders. Katten hinner inte heller skaffa sig några ovanor i form av revirkissande. Kastrerar man innan löp slipper katten (och matte) frustrationen ett löp innebär. En katt jag tillfälligt tog hand om fick till och med livmodersinfektion på sitt första löp vid sex månaders ålder.

Många veterinärer utför dock inte kastreringen så tidigt. Hade jag haft en veterinär i närheten som utförde kastrering redan vid 14 veckor så hade jag absolut valt detta. Nu fanns det ingen sådan veterinär och katten blev kastrerad vid 5 månader.

• Sannive

Tänker du inte skaffa kattungar så råder jag till att kastrera. Det är väldigt stressande för katten att behöva gå igenom löp utan befruktning och även så för ägaren.
    Jag kastrerade min katt när hon var ungefär ett år då jag hade pratat med en veterinär och fått reda på just hur stressade och olyckliga de blir. Efter kastreringen var det som att få en ny katt, så glad och gosig!

Katter bör vara könsmogna när du kastrerar och du kommer inte att missa när hon löper..

• semlorna

Har bara sett fördelar med tidig kastrering. I somras hade vi fem honkattungar hemma som alla kastrerades vid 13-15 veckors ålder. Alla utom en läkte på ett par dagar (den femte behövde antibiotika). Jämfört med problemen jag stött på vid kastrering av äldre honkatter (livmodersinflammation efter kastrering, lång läktid och smärta osv) så föredrar jag helt klart tidig kastrering.

Artikel om tidig kastrering: http://kattstatus.se/sida8.html

• lennartsdotter

Kan av egen erfarenhet varmt rekommendera kastrering i så ung ålder som möjligt. De återhämtar sig och läker snabbare. Jag kastrerar sällskapskattungar från 14 veckors ålder, men skulle inte ha några problem att kastrera vid 12 veckors ålder.

• Bottis

Hos vår veterinär är det inte tal om kastrering av vare sig honkatt eller hankatt innan sex månader. Vår honkatt är snart ett år och är inte kastrerad än, vi kommer göra det innan våren.

• cameron

Tack så jättemycket för era svar. Vår Ragdollhona är snart 16 veckor så nu är det hög tid att boka tid för kastrering. Har ni några tips om bra Stockholmsveterinärer som utför tidig kastrering?

• Dior

Jag har nyligen varit iväg med min honkatt och är snart 8 mån

• cameron

Jag har fått tips om en vet. i Hagsätra som kastrerar tidigt med titthålskirurgi, känner ngn till honom? Det skulle kännas tryggt att få lite referenser för det är ju ändå vår lilla älskling som han ska söva och operera.
    Ni som har kastrarat era katter tidigt, vilken teknik har då använts?

• nemo1

Oj tidig kastrering OCH titthålkirurgi, det lär inte finnas många såna veterinärer. Googla på det.

• Dior
    cameron skrev 2011-01-26 15:08:57 följande:

Jag har fått tips om en vet. i Hagsätra som kastrerar tidigt med titthålskirurgi, känner ngn till honom? Det skulle kännas tryggt att få lite referenser för det är ju ändå vår lilla älskling som han ska söva och operera.
    Ni som har kastrarat era katter tidigt, vilken teknik har då använts?

Min blev sydd med stygn och fick tratt. Hon hann löpa 3 gånger innan jag åkte iväg med henne. Titthål har jag aldrig hört att dom gör.
  • cameron
    nemo1 skrev 2011-01-26 15:12:38 följande:
    Oj tidig kastrering OCH titthålkirurgi, det lär inte finnas många såna veterinärer. Googla på det.
    Nej jag har förstått att han är typ ensam i Sverige om det.
  • BuoBä

Ska jag kastrera någon mer honkatt så ska jag se till att det antingen är via flanksnitt eller vanligt snitt fast med osynliga stygn. Stygn på magen som ska tas bort var ingen höjdare... Hur vi än gjorde kom katten åt dem.

• semlorna

Har du testat att fråga närmare på www.kattforum.se om nån känner till honom? Där finns många kattmänniskor och jag är rätt säker på att några bor i stockholm och kastrerar tidigt.

• cameron
    semlorna skrev 2011-01-26 15:31:23 följande:
    Har du testat att fråga närmare på www.kattforum.se om nån känner till honom? Där finns många kattmänniskor och jag är rätt säker på att några bor i stockholm och kastrerar tidigt.
    Tack för tipset! Kan man ställa frågor där även om man inte är medlem själv? Nåja, jag kikar så får vi se.
  • cameron
    semlorna skrev 2011-01-26 15:44:46 följande:
    Nej men det går snabbt och enkelt att bli medlem. Annars finns det en tråd som verkar handla om den veterinär du menar: kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=187254&p=30...#p3063259
    Tack snälla du! Nu fick jag mina referenser och kan tryggt boka tid hos honomGlad
  • semlorna
    cameron skrev 2011-01-26 16:00:50 följande:
    Tack snälla du! Nu fick jag mina referenser och kan tryggt boka tid hos honomGlad
    Ingen orsak! Trevligt att hjälpa pålästa kattägare som kastrerar tidigt och skonsamt :)
  • Alva123

Hej!

Jag har läst tråden och lärt mig om alla fördelarna med kastrering. Min honkatt är inte kastrerad men har aldrig visat några tendenser till löpning på det sätt som det beskrivs på andra siter. Hon är redan jämn i humöret och gosig. Hon har fått en kull ungar innan jag blev ägare. Bortsett från ökade risker för juvertumörer och livmoderinflammation. Dessa risker vill jag så klart göra så små så möjligt. Men det känns inte rätt att kastrera en katt bara för att hon "ska bli mer gosig och tillgiven". Det är hon redan. Och som sagt, om hon har löpt (haft henne sedan februari) så har jag inte märkt ett enda tecken på det. Tar gärna emot era åsikter. Hälsningar Alvas "matte"

Svar på tråden När kastrera honkatt?