• Anden

tredje missfallet...

Undrar om det finns någon som delar mina erfarenheter...

Har under de senaste 8 månaderna haft tre missfall, samtliga innan v7. Vid alla tre tillfällen har det rört sig om missed abortion, dvs, har fått genomgå behandling efteråt då kroppen inte själv fattat att graviditeten avstannat. Väntar nu på min behandling för nr 3 som hände i helgen. Jag har fått genomgå en missfallsutredning, och allt ser bra ut. Dock känns hela situationen helt hopplös och jag är less på att gå omkring och känna mig som en vandrande kyrkogård. Någon som varit med om liknande och som kan ge mig lite tips på vägen?

Allt är mer än välkommet...

• Svar på tråden tredje missfallet...
  • GulTussilago

Fy vad tråkigt! Stor kram till dig!

Vad görs under en missfallsutredning? Kollas även mannen då?

Jag hade ett MA i höstas så jag vet lite hur det känns

• Ninninn

Kan tyvärr inte ge dig några mer tips än att du måste kämpa vidare även fast allt känns piss.
    Fick mitt 4 ma i juni och nu lyckas jag inte bli gravid =(har försökt 6 månader nu men de e bara att fortsätta.

De e för jävligt att man ska behöva gå igenom detta och att man inte hittar något fel.

Vi får kämpa vidare

kram

• Anden

Tack för er omtanke. Ja, det känns lite tröstlöst ibland.
    Missfallsutredningen är en utredning man kan göra hos sin gynekolog. Informationen man ofta får är att man ska ha haft 3mf innan man får genomgå utredningen. Men hamnar man hos rätt läkare kan man få den redan efter första eller andra mf.  Jag var hos 11 olika läkare och alla sa samma sak... Det är bara att försöka igen. Typ det är väl trevligt att få nuppa mycket...Mmm, visst. Skittrevligt...
    Till slut kom jag till en läkare som såg mig som en människa och inte ett underliv på två ben. Efter en månad var utredningen igång.
    Utredningen består i att man får redogöra för sin historik. Sedan får man gå och ta en massa blodprover. Efter det genomgår man en undersökning där läkaren sprutar in koksalt i livmodern och tittar med ultraljud för att se att livmodern inte är defekt.

Skönt att få "prata" med andra som har samma erfarenheter. Tror att vi kvinnor ofta gör varandra en otjänst genom att inte prata om dessa saker. Jag kände mig länge ensamast i världen om detta, men när jag började berätta för människor i min omgivning visade det sig att många bär på liknande erfarenheter.

Hoppas turen vänder för er också.
    Tankar

• Vilja våga kunna
    Anden skrev 2011-01-25 15:07:03 följande:
    Tack för er omtanke. Ja, det känns lite tröstlöst ibland.
    Missfallsutredningen är en utredning man kan göra hos sin gynekolog. Informationen man ofta får är att man ska ha haft 3mf innan man får genomgå utredningen. Men hamnar man hos rätt läkare kan man få den redan efter första eller andra mf.  Jag var hos 11 olika läkare och alla sa samma sak... Det är bara att försöka igen. Typ det är väl trevligt att få nuppa mycket...Mmm, visst. Skittrevligt...
    Till slut kom jag till en läkare som såg mig som en människa och inte ett underliv på två ben. Efter en månad var utredningen igång.
    Utredningen består i att man får redogöra för sin historik. Sedan får man gå och ta en massa blodprover. Efter det genomgår man en undersökning där läkaren sprutar in koksalt i livmodern och tittar med ultraljud för att se att livmodern inte är defekt.

Skönt att få "prata" med andra som har samma erfarenheter. Tror att vi kvinnor ofta gör varandra en otjänst genom att inte prata om dessa saker. Jag kände mig länge ensamast i världen om detta, men när jag började berätta för människor i min omgivning visade det sig att många bär på liknande erfarenheter.

Hoppas turen vänder för er också.
    Tankar
    Fråga vad dit TSH var. Vid problem ska man ligga under 2 och inte 4 som är det "normala" gränsvärdet. Efter 3 mf (varav ett var ett ma) alla runt v.6, så har jag nu nått 11 hela veckor. Enda skillnaden: Levaxin. (och ASA men jag tror inte det var det som gjorde det. 
    Har inte din läkare gett nåt förslag till hur ni ska gå vidare? 
  • Anden

Har ätit Levaxin i 1.5 år redan...
    Håller tummarna för dig.

• apricos

Anden är i nästan samma sitts som dig, jag ska till Karolinska i morgon och få mitt tredje foster "bortspolat"

Jag har inte haft någon utredning än, som som du säger får man leta länge tills man träffar en läkare som ser en som en människa.

Jag var på Ultragyn i Stockholm otalet gånger och allt såg så fint ut och vi skulle bara kämpa på. När jag hamnade hos en läkare som verkligen brydde sig såg han att jag har PCO, Jag fick Pergotime och poff så var jag gravid. Dock är det nått annat som spökar då mina foster dör runt v 8.

Vad är  Levaxin?

• dumkropp

Anden  - jag har just haft mitt tredje missfall jag också. Vandrande kyrkogård - ja, det är ju precis så det känns. Förutom att jag känner mig helt misslyckad. Mesta tiden går åt att tänka på vad det är för fel på mig. Hur tar man sig igenom detta? För min del är det sekundär barnlöshet, men det gör inte att det känns bättre när längtan är så stor...

Lycka till! kram till alla som går igenom den här skiten!!! 

• Anden

Dumkropp... kan inte låta bli att smålé. Jag tror att humor och ironi faktiskt kan hjälpa lite ibland. Vi får helt enkelt skicka energi till varandra och peppa varandra så gott det går. Jag var hos läkaren igen i fredags. Jag är "nollställd" igen, inga rester kvar. Man får vara glad för det lilla.
    Att ladda inför en ägglossning börjar kännas som att ladda inför att bestiga mount everest....
    Och inte fan är det någon som skriver om mig i någon tidning fast jag gör det månad efter månad.
    Eller kanske är det gubben de borde skriva om...

Håller tummarna för er alla!

• Ninninn

De är en verkstad vi jobbar på känns de som, barn tillverkning är vårt nya yrke! Tragiskt liv man lever! Va på Sahlgrenska härom dagen å pratade med dom hon frågade om vi hade tänkt på adoption, vilken jävla idiot!

Svar på tråden tredje missfallet...