Hej!
Har en hel del erfarenhet av atopiskt eksem, både genom mitt yrke och mer privat. Vår son som nu är 16 månader debuterade med sitt atopiska eksem när han var 8 månader, och han har en halvsyster (min mans dotter sen tidigare förhållande) med samma besvär.
Precis som MrsR skriver behöver atopiskt eksem inte alls ha något m allergi att göra, faktum är att de allra flesta med diagnosen har helt negativt utslag på alla allergitester. Det handlar mer om en överkänslighet i huden. Brukar bli bättre på sommaren, precis som en hel del andra hudsjukdomar har UV-strålarna en läkande effekt.
A och O är mjukgörande behandling. Vi smörjer lillkillen m Canoderm 2 ggr dagligen samt efter bad/dusch. I perioder när han är sämre kan det bli flera gånger per dag. VI har också tre olika kortisonkrämer att alternera mellan, beroende på hur aktivt eksemet är för tillfället.
Lyckligtvis växer de flesta ifrån sitt eksem i tonåren, men det finns de som får dras med det resten av livet. Man brukar avråda personer som haft det här som barn från yrken där man kommer i mycket kontakt m kemikalier el vatten, frisör är väl ett klassiskt exempel där.
Tja, vet inte vad mer jag ska skriva, du kan väl fråga mig om du undrar nåt, i den här tråden eller i mitt krypin!!
Hälsn
Bebe