• Simsonen

Kan ett marsvin som är blint ändå få ett gott liv?

Nu idag så kom äntligen Sveas ungar, två helvita ungar blev det och de är naturligtvis jättesöta. Dock så såg jag direkt att den ena lilla plutten hade fel på ögonen, det ena ögat har precis som en grumlig konstig hinna över sig och det andra har hinnan plus en rosa knöl över själva ögat.

Ringde naturligtvis vet som sa att jag skulle avvakta till slutet av veckan och se om det gick tillbaka lite och hur ungen verkade. Hittills verkar den normal i sättet, äter och sover precis som sitt syskon, men vad tror ni?

Finns det någon chans att det kan bli bättre med ögonen?

Hur hade ni gjort om det inte blir bättre?

Hur kan man veta att den inte lider?

Om den mår bra men blir blind, kan den ändå få ett bra liv? D.v.s hittar den mat och vatten fast den inte ser något?

• Svar på tråden Kan ett marsvin som är blint ändå få ett gott liv?
  • moanhe

Har ingen erfarenhet själv, hade nog rådfrågat vet igen när veckan är slut. Vet inte riktigt hur gnagare reagerar.. min råtta blev blind av ålderdom, men han verkade inte lida av det vad jag kunde se. Annars e det väl avlvining som är bäst om man ser att den lider.

• semlorna

Det beror väl på vad problemen beror på. Ögonproblem kan vara smärtsamma så tycker du ska kolla upp det. "Bara" blindhet däremot tror jag inte är ett hinder för ett bra marsvinsliv sålänge man som ägare är medveten om det, inte möblerar om i buren, inte stressar djuret genom att närma sig ljudlöst osv.

• Simsonen

De lider inte men upptäckte nu att båda två även har missbildade tänder vilket är en dödsdom för marsvin. Så imorron åker sambon iväg med dem.

• moanhe

Ok, vad tråkigt, hoppas nästa kull mår bättre.

• Simsonen
    moanhe skrev 2011-01-24 22:45:56 följande:
    Ok, vad tråkigt, hoppas nästa kull mår bättre.
    Det blir ingen nästa kull. Detta var så hemskt så det känns som om jag aldrig vill ta ungar igen, 
    vi har väntat på dessa ungar så länge och de är så pigga och ändå måste vi ta bort dem. 
  • Ireth

TS Det låter på din beskrivning som att ungarna blev s.k "lethal white" när du nämner både problem med ögon och tänder samt att ungarna är/var vita. Detta händer när man parar två marsvin som är antingen roan eller dalmatiner med varandra. Sådana parningar är förbjudna enligt svensk djurskyddslag, eftersom ungarna som drabbas blir missbildade (saknade eller förkrympta ögon, missbildade/saknade tänder, dåligt immunförsvar, inre missbildningar osv).

Vad har föräldrarna för färger?

Jättetråkigt på ungarna...

• Simsonen
    Ireth skrev 2011-02-08 19:35:14 följande:
    TS Det låter på din beskrivning som att ungarna blev s.k "lethal white" när du nämner både problem med ögon och tänder samt att ungarna är/var vita. Detta händer när man parar två marsvin som är antingen roan eller dalmatiner med varandra. Sådana parningar är förbjudna enligt svensk djurskyddslag, eftersom ungarna som drabbas blir missbildade (saknade eller förkrympta ögon, missbildade/saknade tänder, dåligt immunförsvar, inre missbildningar osv).

Vad har föräldrarna för färger?

Jättetråkigt på ungarna...
    De små är avlivade sedan länge, visst var de lethal white. Deras pappa är roan och deras mamma är s.k. dold Roan (märkte jag efter att ungarna kom) vilket gjorde det hela nästan omöjligt att undvika. Men hu vad hemskt det var.
  • Ireth

Det var nästan det jag tänkte (att någon av föräldrarna var dold roan/dalmatin). Förstår att det var hemskt. Det är därför man alltid ska regga ungar som roan/dalmatin i de fall då de har en roan/dalmatin-förälder och man är osäker. Ungarna kan ju vara nästan helvita, och då syns ju inte teckningen.

Hoppas det går bättre nästa gång :) Det är underbart när allt går bra med de små liven!

Svar på tråden Kan ett marsvin som är blint ändå få ett gott liv?