• Jordgubben82

Hjälp hur lindrar jag bäst min jobbiga hosta????

Hej!

Har åkt på en hemskt förkylning, men hostan är det som är sååå jobbigt gör så ont. Vill inte ta någon host medicin då dom på apoteket sa jag skulle rådfråga med läkare innan.

Hur har ni gjort, vill bara få sova på natten då jag redan har en son på 18 månader som e vaken mycket på natten. Ör nu gravid i vecka 29

Tack i förhand :)

• Svar på tråden Hjälp hur lindrar jag bäst min jobbiga hosta????
  • Pickeli

Varför skulle du inte ta hostmedicin!?

När jag har hosta tar jag hostmedicin och sover med huvudet/överkroppen högt.

Google it!
  • Jordgubben82
    Pickeli skrev 2011-01-24 14:18:20 följande:
    Varför skulle du inte ta hostmedicin!?

När jag har hosta tar jag hostmedicin och sover med huvudet/överkroppen högt.
    Ja dom på apoteket sa att man skulle höra med läkaren först, för dom hade inga säkra studior på det
  • Pickeli
    Jordgubben82 skrev 2011-01-24 14:19:50 följande:
    Ja dom på apoteket sa att man skulle höra med läkaren först, för dom hade inga säkra studior på det
    På att det är ok med läkemedel som gravid? nej det kommer förmodligen aldrig finnas 100% säkra studier på något läkemedel skulle jag tro.

Men det finns ju uppenbarligen tillräckligt säkra studier eftersom att det står i bipacksedeln på en hel uppsjö av hostmediciner att de är helt ofarliga för gravida att förtära.
    Google it!
  • DizNick

Är i samma sits som du. Är i v 25 och har en son på 20 månader sedan innan.

Jag tar:

Noskapin i tablett form till natten. Den tar bort det värsta.

Sen kan du även ta quilla och theracough. Den sist nämnda gör att jag kräks och tycker inte det hjälper.

Men nr 1 du ska fråga dig är vad är det för hosta du har?

Rethosta eller slem? 

Jag mottager tips som hjälper både mot slem och rethosta då jag har både och. Och så undrar jag hur man kan blanda de olika preparaten!

• Fr1dlyst

Usch vad jag lider med er.. Hade en vansinnig hosta i slutet av min sista graviditet och fick Cocilliani etyfin utskrivet. Den hjälpte mycket. Så gå till doktorn!

.. trodde nästan bebisen skulle ploppa ut av allt hostande! =)

Axel 080415 och Ludvig 100315 <3
  • Jordgubben82

Jag har slemhosta har två hostmediciner hemma som jag köpt till min son som det står man kan ta när man är gravid men ska ta den sparsamt, och när jag ringde och hörde med apoteket ville hon inte säga med 100% att jag kunde ta den även om det stod då, dom jag har hemma är bisolvon och mollipect

• Pickeli
    Jordgubben82 skrev 2011-01-24 14:39:37 följande:
    Jag har slemhosta har två hostmediciner hemma som jag köpt till min son som det står man kan ta när man är gravid men ska ta den sparsamt, och när jag ringde och hörde med apoteket ville hon inte säga med 100% att jag kunde ta den även om det stod då, dom jag har hemma är bisolvon och mollipect
    J då förstår jag varför hon sa så.  Bisolvon är tveksam och mollipect är receptbelagt.

Det finns en uppsjö av andra hostmediciner du kan ta, bromhexin går bra och även theracough.
    Google it!
Svar på tråden Hjälp hur lindrar jag bäst min jobbiga hosta????