• Nissa

Gravid och allergisk

Jag undrar hur man skall hantera sin egen allergi när man är gravid?
    Jag har frågat både VC och MVC och de antingen hänvisar till varandra eller svarar med något kryptiskt goddag yxskaftsvar...

Mitt problem är att jag är ganska häftigt björkpollenallerigisk och är beräknad till 23/4... Dålig tajming kan man säga!

Skall jag gå helt omedicinerad tror jag att jag får ruggigt tufft att klara en flörlossning om björkarna hunnit dra igång. Jag får problem med ögon, näsa och framförallt luftrören, och allergin kan vissa år däcka mig även om jag både käkar piller, använder nässprej och ögondroppar.

Är Loratadin ok att äta när man är gravid i tredje trimestern? För astman har jag länge använt Singulair, men slutatde genast då jag blev gravid eftersom det inte varit säsong för min astma hitills men nu börjar det ju snart igen, kan man äta den under tredje trimestern?

Om du inte kan svara har du någto bra förslag om vart jag skall vända mig då jag inte får några svar från VC och MVC?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gravid och allergisk
  • Allergiexperten

Hej! Jag tycker en läkare ska gå igenom vilka mediciner du kan ta när du är gravid och svara på dina frågor. Boka tid hos din husläkare som kan hjälpa dig. Rent generellt kan man säga att de flesta vanliga mediciner kan man ta även om man är gravid men som sagt det är en läkarfråga.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Gravid och allergisk