Se kön i vecka 16 snart 17! Ska på fosterdiagnostik...
Jag är gravid i vecka 16 och går på onsdag in i vecka 17. Imorgon ska jag på fosterdiagnostik för att göra ultraljud på fostrets hjärta. Kan jag då få reda på könet på barnet???
Jag är gravid i vecka 16 och går på onsdag in i vecka 17. Imorgon ska jag på fosterdiagnostik för att göra ultraljud på fostrets hjärta. Kan jag då få reda på könet på barnet???
Jag fick reda på de när jag gjorde ul i vecka 16. Trots att de var tidigt gick de att se tydligt.
Jag trodde kanske att dom som gjorde fosterdiagnostiken kunde se det mycket bättre än vanliga läkare som gör ultraljud. Stämmer det? Någon som vet??
ingen som vet???
puffar
Jag såg själv i v 13 kollade upp hur det kunde se ut på internet och jämförde och det stämde.
Visst kan de se det i vecka 17, men frågan är om de vill göra det när det nu är en koll av hjärtat du är där för, beror helt på läkaren skulle jag vilja säga.
Vecka 16-17 är absolut tidigast som det kan synas säkert. Innan dess ser alla ut som pojkar eftersom klitoris är så svullet och ej färdigbildat. Detta säger jag utifrån egen erfarenhet efter 7 års arbete med sena aborter.
Smultrinplanta. Min vän gjorde ett 3D ul i v. 12. Lovar jag såg hela paketet. Snopp pung. Det såg exakt ut om snoppar utanför magen. Såg varje detalj. Kan knappast vart en svullen klitoris.
Klitoris ser ut som en snopp och sitter utanpå fram till ungefär vecka 16. Men sen kanske din kompis väntar en pojke iallafall, men det är som sagt omöjligt att avgöra så tidigt såvida man inte kontrollerar kromosomerna.
Det blev en pojke och det slog läkaren i Tyskland fast till 100% och eftersom varje detalj var med så tvivla ingen.
Jag åkte till Köpenhamn och gjorde könsul vecka 15+0 och såg tydligt att det var en pojke, både i 2D och i 3D.
Vi fick veta fel kön i v 16 -på ett stort universitetssjukhus av en läkare som enbart jobbar med fosterdiagnostik. Men han sade i och för sig "it is probably a boy", inte att han var säker. Både i 3d och 2d gjordes det ultraljudet, men vi var ju inte där för könsultra, så han lade inte mycket tid på att titta efter könet.
Så personligen skulle jag inte lita på att ett ultraljud säger nånting säkert. Vi har gjort UL 1 gång/mån och jag har sett många "snoppar" på skärmen på vår flicka. Även om 4 läkare vid det här laget är övertygade om att det är flicka, så fortsätter jag att se en snopp ibland. Det är INTE lätt!