• Ackelova

Kan man bli gravid utan hjälpmedel när man har pco???

Hej!!

Min fråga är helt enkelt som rubriken lyder- Kan man bli gravid utan hjälpmedel när man har pco??

Jag och min man har två barn genom ivf. Vi vill gärna ha ett barn till men har båda sagt att aldrig med ivf, det tar för mycket energi från oss båda och tär för mycket på förhållandet. (Åsså är det ju inte riktigt gratis heller) Sedan vi fick vår yngsta son för ca 1,5 år sedan så har jag börjat få mens lite då och då. Har inte haft mens av mig själv på väldigt många år innan dess. Tankarna på att det kanske skulle kunna funka naturligt har såklart dykt upp och därför försöker jag nu ta reda på om möjligheten finns och vad jag isf kan göra själv för att öka chanserna.

jag gick ner mycket i vikt efter förra förlossningen och väger nu "normalt" för min längd. I samband med viktnedgången kom även mensen tillbaka. La ihop ett och ett å misstänker att mensen kom för att jag gick ner i vikt. (har haft lite övervikt innan)

Kan det räcka för att öka chganserna eller kan man göra nåt mer?? Eller måste man ha nån form av hjälpmedel när man har pco?

Snälla nån, kan ni svara på mina frågor??
  • Svar på tråden Kan man bli gravid utan hjälpmedel när man har pco???
  • Nicki2011

Hej, svaret på din fråga är JA!!!! Glad

Jag har PCOS och hade en OTROLIGT OREGELBUNDEN menscykel!
     Vi gick under hela förra året på Provera+pergotime kurer, utan resultat. Vi blev uppsatta på kö till IVF!
    Skulle ändå fortsätta m Pergo tills vidare. Men det blev åter igen "Slut hos leverantören", vilket ledde till att vi fick avbryta vårt nya "Ägglossningsförsök". Detta blev droppen för oss! Jag sa till min sambo " Nu lägger vi ner det här, är ju ändå hopplöst!!" Visste ju att IVF skulle bli vår sista räddning!
    Då släppte nog allt! Dröjde bara ett par månader, så var jag gravid, utan vare sig Pergotime, IVF eller annnan form av hjälp!!

Vill tillägga att jag hade en period mycket muskler och lite fett på min kropp! Blev ordinerad att mniska muskler och öka fettmassan! Vilket jag också gjorde! Närmare 10 kg. Vad gör man inte för en bebis??!Baby
    Detta gjorde att min mens åtminstonne visade sig ibland... Innan var den puts väck! Så gå inte ner för mycket bara!!

Med detta inlägg vill jag bara ge dig hopp att möjligheten finns!!!
    LYCKA TILL!!!Gravid

• Lei

Jag har PCOS och blev gravid helt utan hjälp. Vi hade påbörjat utredning för IVF då vi försökt bli med barn i ca 2,5 år och jag visste att åtminstone de senaaste 8 mån innan utredningen påbörjades hade jag inte haft ägglossning men innan vi skulle påbörja med pergotime så lyckades vi bli gravida på naturligväg och blev såklart otroligt glada och chockade. 

Jag hade väl under året innan vi påbörjat utredningen ändrat om lite kostvanor och motionsvanor så jag hade gått ner ett par kilo i vikt och 10 cm i midjan under det året så det hjälpte kanske, man vet ju aldrig vad som gjorde att vi blev gravida just då men visst går det :)

Så jag önskar dig och din partner all lycka till! 

• Ackelova
    Tack så jättemycket för svaren!! Börjar känna att det finns en del hopp för oss ändå.. :) Hade ju varit helt underbart att få ett barn på naturlig väg efter allt kämpande med dem andra två.

Vad jag har förstått på andra ställen som jag har läst om pco så ökar man sina chanser om man lever riktigt sunt, motionerar och äter bra, så imorgon ska jag börja om på ny kula. Vara noga med vad jag äter, och så ATT jag äter (glömmer det emellanåt), och så ska jag röra på mig mer. Blev lite lat när vi skaffade en bil till mig.

Tack igen för hjälpen och för att ni gav mig ökat hopp!!! :D
  • Elinheterjag

JAg blev gravid trots PCOS helt oplanerat enligt min gyn så händer det man kan ju ha ägglosning nån gång ibland jag hade också gått ner i vikt när det hände. Nu är min dotter snart fyra och vi vill verkligen ha syskon men de verkar inte bli något på naturlig väg så jag ska börja med pergotime

• Ackelova
    Elinheterjag:
    Ja, jag antar att man måste försöka sluta tänka så mycket på det hela tiden, så händer det kanske bara rätt vad det är.. :)
    Lycka till med bebisverkstan!!
Svar på tråden Kan man bli gravid utan hjälpmedel när man har pco???