• marrre19

finns det fler som jag?

jag har för lite östrogen i kroppen för att producera mens och därefter inte ger mig ägglossning.
    saknar en äggstock och den jag har kvar fungerar inte som den ska.

finns det fler med samma problem men har barn idag så hör gärna av er och ge mig lite tips.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-01 00:12
    mer tips någon?
  • Svar på tråden finns det fler som jag?
  • Xantippa2004

Jag har en kompis som har PCO. Dvs. ingen naturlig mens, äggsamling i äggstockar osv. Hon har alltid vetat att hon troligen aldrig kommer att kunna bli gravid på naturlig väg. Sedan hon var 14 och fick diagnos har provrörsbefruktning alltid varit självklart. Men sen en dag ringde hon. Hon var gravid! Från ingenstans!!!:) snart blir hon mamma...

• Firran
    Jag har inte ätit p piller i sex år, sen har jag inte fått mens på 9 månader efter p piller stopp, åkte till en gynekolog som konstaterade att jag hade Pco-s vet alltså inte om jag någonsin haft ägglossning.. har iaf inte haft någon på de senaste 9 månaderna !
    Nu har jag precis avslutat en primolut nor kur och väntar på mens så jag kan börja med Pergotime och förhoppningsvis få en ägglossning !

Eftersom du har kontaterad Pco borde du inte ha problem att få medecin utskriven..
    Och med pergotime finns ju goda chanser att man blir gravid trotts att man inte har egen ägglossning!
    (hoppas jag) : )

Så får hålla tummarna att du får hjälp med medecin om du vill, så snabbt som möjligt
  • marrre19

(Firran)
    jag fick ju P-piller som skulle hjälpa mig och det gick på nå¨gra år nu har jag P- ring (Nuva-ring)
    som hjälper mig med mensen. jag försöker få tag på min läkare för jag har hört Pco förrut och funderat på det men inte riktigt fått svar. men är den medecineringen annorlunda?

• marrre19
    Xantippa2004 skrev 2011-01-22 22:17:35 följande:
    Jag har en kompis som har PCO. Dvs. ingen naturlig mens, äggsamling i äggstockar osv. Hon har alltid vetat att hon troligen aldrig kommer att kunna bli gravid på naturlig väg. Sedan hon var 14 och fick diagnos har provrörsbefruktning alltid varit självklart. Men sen en dag ringde hon. Hon var gravid! Från ingenstans!!!:) snart blir hon mamma...
    åh va roligt för henne..
    Jag känner lite så att alla mina kompisar såsom barndomkompisar och till senare kompisar, alla har eller ska få barn.
    visst jag har inte bråttom jag har precis fått ett jobb och jag och min sambo har inte hunnit resa än och vill gärna se världen men det som smärtar är att även om jag skulle vara redo så kanske det inte går ändå.
    men jag hoppas att går vägen även för mig och alla andra som också har problem.
    skulle jag mot förmodan bli gravid så självklart välkomnar jag det till världen med öppna armar och största leendet på läpparna. 
  • Xantippa2004

Ja det var verkligen tur eller ödet eller vad man kan kalla det... Det är hur liten chans som helst att bli naturligt gravid med pco plus att risken för missfall är enormt mycket större än normalt... Men nu är det bara fyra veckor kvar... Helt fantastiskt:)

• Firran
    marrre19 skrev 2011-01-22 22:28:35 följande:
    (Firran)
    jag fick ju P-piller som skulle hjälpa mig och det gick på nå¨gra år nu har jag P- ring (Nuva-ring)
    som hjälper mig med mensen. jag försöker få tag på min läkare för jag har hört Pco förrut och funderat på det men inte riktigt fått svar. men är den medecineringen annorlunda?
    alltså  när jag åt piller fick jag ju regelbunden mens men ingen ägglossning...
    så dom tabletterna jag får nu gör så jag (förhoppningsvis) ska få ägglossning och kunna bli gravid..
  • marrre19
    Firran skrev 2011-01-23 22:32:06 följande:
    alltså  när jag åt piller fick jag ju regelbunden mens men ingen ägglossning...
    så dom tabletterna jag får nu gör så jag (förhoppningsvis) ska få ägglossning och kunna bli gravid..
    okej. jag ska tala med min läkare och se vad hon säger.
  • Firran
    Xantippa2004 skrev 2011-01-22 23:15:17 följande:
    Ja det var verkligen tur eller ödet eller vad man kan kalla det... Det är hur liten chans som helst att bli naturligt gravid med pco plus att risken för missfall är enormt mycket större än normalt... Men nu är det bara fyra veckor kvar... Helt fantastiskt:)
    jag har funderat på det här med missfalls risk och Pcos ... Varför är det så mycket större risk ? om det nu är det... har hittat lite olika svar men vet inte riktigt vad som stämmer : / Skulle vara mega orolig om jag blev gravid...
  • marrre19
    Firran skrev 2011-01-24 14:09:51 följande:
    jag har funderat på det här med missfalls risk och Pcos ... Varför är det så mycket större risk ? om det nu är det... har hittat lite olika svar men vet inte riktigt vad som stämmer : / Skulle vara mega orolig om jag blev gravid...
    kanske är för att kroppen stötter ifrån lättare om man har PCO, mvh
  • lillmorer

har de kollat dina värden av prolaktin?
    Om inte så kanske du ska be att de gör det.

Prolaktinöverskott brukar kunna leda till östrogenunderskott., vilket då leder till avsaknaden av ägglossning.
    Så var det för min del.

Jag har visserligen andra hormontrassel med så vi blev rådda till att försöka få barn på en gång, men annars tror jag inte det är nån fara i att vänta och sedan bli behandlad när man önskar få barn. Om du förstår hur jag menar.

Hur som helst, om det är så att dina östrogenvärden är låga och prolaktinvärdet är förhögt så kan man behandlas med pravidel (bromokriptin), Det blev jag, nu tog det visserligen ett tag för oss att bli gravida, men jag har för mig att vanlig behandlingsdos är 6-8veckor.

Hoppas du får ordning på vad det nu än må vara

• Firran
    lillmorer skrev 2011-02-04 16:47:59 följande:

Prolaktinöverskott brukar kunna leda till östrogenunderskott., vilket då leder till avsaknaden av ägglossning.
    Så var det för min del.

Jag har visserligen andra hormontrassel med så vi blev rådda till att försöka få barn på en gång, men annars tror jag inte det är nån fara i att vänta och sedan bli behandlad när man önskar få barn. Om du förstår hur jag menar.

Hur som helst, om det är så att dina östrogenvärden är låga och prolaktinvärdet är förhögt så kan man behandlas med pravidel (bromokriptin), Det blev jag, nu tog det visserligen ett tag för oss att bli gravida, men jag har för mig att vanlig behandlingsdos är 6-8veckor.

Jag vet inte vad dom tog för prover riktigt.. vet att dom tog på hypofysen och sköldkörtelhormon å nått mer.. och alla prover såg bra ut.. men jag hade ju pco äggstockar...

va på vul idag för att kolla hur jag reagerat på pergon... hade nästan blivit överstimulerad så fick sexförbud under helgen och ska tillbaka på nytt vul på måndag !....

bara att hoppas att vissa stannat i växten...
  • marrre19
    lillmorer skrev 2011-02-04 16:47:59 följande:

Så var det för min del.

jag ska få en kallelse så då kan jag ta upp det min läkare. tack för tipset =)
Svar på tråden finns det fler som jag?