• sunshiine

nan 1 ersättning från start råd o tips

Har börjat ge min pojk som är 16 dagar gammal NAN 1 ersättning,
    har gett honom 60ml var tredje timma i början då han var 5 dagar gammal då amningen inte funkade.
    Funderar på om hur mycket man ska ge honom, bvc säger att det är lagom och är han hungrig och vill äta ska han såklart äta tills han är nöjd.

På förpackningen står det att man skall ge 2-4 veckors bebisar 80-150
    nu har han passerat 2 veckor och ger jag honom 70-80 så kommer det upp sen då han kräks.
    han äter 60-70ml  7-8 gånger per dag. är det för mycket eller för lite?
    hur mycket ger ni era bebisar??

han är dessutom förstoppad bvc sa att vi skulle ge honom Laktulos 1 ml blandat i maten och ge honom men det hjälper inte, utan vi får använde febertempen.

någon som har bra tips?
    hur gör ni??

• Svar på tråden nan 1 ersättning från start råd o tips
  • bananflugan82

Om han kräks när ni ger mer, så klarar han antaligen inte mer. Kör då på den mängden ni ger, och ge så ofta som ni ger. Verkar han nöjd av maten?
    Jag kommer inte ihåg hur mycket vi gav, men vet var inte mycket än det iaf när dom var så gamla! Vi gav var 3e timme till en början för dom skulle äta så ofta. Sen styrde dom själva hur mycket dom åt. Mot slutet innan vi slutade med ersättning så åt dom 150ml varannan timma.

När vi gav lactulos så sa läkaren att vi kunde öka dosen med ½ ml om gånger, om vi märkte att det inte fungerade. Men det tar ett par dagar innan det börjar verka, så ni tänker på det!

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Testa att byta flaska om han kräks. MAM ultivent var bäst för oss.

Det är väldigt olika hur mycket och hur ofta de vill äta. Testa att ge mindre portioner mer ofta så kanske han inte kräks.

För övrigt kan man gå över till steg 2 om barnet endast får ersättning.

• Jenny Hä

Tarmarna har ju inte kommit igång riktigt när dom är så små . Du säger hård i magen ? Är han det eller har han bara svårt att använda rätt muskler för att få ut det? Man ska vara lite försiktig med att använda temometern för ofta då dom inte lär sig att använda rätt muskler om dom får hjälp
    Min erfarenhet efter tre flaskbarn är att låt han äta till han släpper flaskan, gör mera än du tror han äter o kolla hur mycket som blir kvar sen kan man gå efter det hur mycket han äter . Man ska inte se så mycket på vad so står på paketen om hur mycket dom ska äta , så länge han äter o går upp i vikt så är det ok.
    Lakulos har vi aldrig provat till våra men messmör är kanon för hårde magar.
    Vi ger våran lilla tjej nu NAN 1 HA som är bättre för magen . 

• Jenny Hä
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2011-01-21 15:48:10 följande:
    Testa att byta flaska om han kräks. MAM ultivent var bäst för oss.

Det är väldigt olika hur mycket och hur ofta de vill äta. Testa att ge mindre portioner mer ofta så kanske han inte kräks.

För övrigt kan man gå över till steg 2 om barnet endast får ersättning.
    Men ända skillnaden på NAN 1 o NAN 2 är järnhalten
  • bananflugan82

Och man behöver inte byta alls om man inte vill, vi körde med ettan upp till 8 månader, då vi slutade med ersättning eftersom tvåan krånglade till deras magar..

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • miap01

Är han förstoppad så ge honom mer lactulos!! Det är inget som tas upp av kroppen utan bara går rakt igenom. Min son var 6 månader när han blev förstoppad och vi fick åka till akuten för att "lösa" problemet. De sa att jag skulle ge honom 5 ml, men det hjälpte inte så på bvc sa läkaren att då kunde vi ge honom lite till eftersom det inte tas upp av kroppen och inte är farligt. Det är värre om de blir så hårda i magen att det gör ont, och i sin tur kanske de inte vågar bajsa och håller igen istället.

Har gett nan från start till båda mina barn och vi följde mängden på paketen, efter ett tag, men i början blev det mindre än vad som stod där, men detta eftersom mina barn varit ca 5 veckor tidiga och ganska små.

Men de ska få tills de blir mätta och belåtna.

Jag började med att blanda lite mer än vad jag visste de åt, gav de halva den dosen tog upp och rapa och såg om han kräktes, var allt ok så gav vi honom en slurk till. Men det där med kräkningar är ju också så olika. Vår son kräktes massor medan vår dotter nog bara kräkts 2 gånger på sin höjd.

Ingen känner ditt barn som du gör. Kör på din magkänsla så blir det nog till det bästa :)

Lycka till!

• Lindreas

Titta inte på hur mycket det står på paketet, mata honom tills han är mätt och vänder bort ansiktet från flaskan. Var också supernoga när ni blandar ersättningen, om man blandar den för tjock så är det lätt att bebisarna blir förstoppade. Vår grabb har tendens att bli hård i magen, så vi brukar faktiskt blanda ersättningen med lite mer vatten än förpackningen anger. Det ger inte riktigt lika mycket näring = han vill äta lite oftare, men det handlar inte om några mängder extra vatten, några milliliter bara.

• glitterfjolla

Mitt tips mot förstoppning är maltextrakt. Har funkat jättebra för oss då jag inte vill hälla i honom massa medicin o droppar. Dock har jag sempers magdroppar hemma som vi använder om vi ser att han har ont och de funkar super. :)

(¯`°?.-> Viggo 11/11 - 10 <-.?°´¯)
  • Jenny Hä
    glitterfjolla skrev 2011-01-22 00:21:40 följande:
    Mitt tips mot förstoppning är maltextrakt. Har funkat jättebra för oss då jag inte vill hälla i honom massa medicin o droppar. Dock har jag sempers magdroppar hemma som vi använder om vi ser att han har ont och de funkar super. :)
    Men hur funkar Sempers magdroppar , det tar ju några dagar innan dom verkar? 4 dagar ca tog det innan vi märkte skillnad när vi började med dom, upp till 1 v sa BVC att det kunde ta.
  • Wilmis07

Jag gjorde alltid så att jag ville att hon skulle lämna lite kvar på flaskan när hon ätit färdigt. Hade hon tex ätit upp 100 ml 2-3 matningtillfällen så ökade jag mängden i fortsättningen.

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
Svar på tråden nan 1 ersättning från start råd o tips