• astro

Vi som dricker hallonbladste

Tänkte försöka samla oss som dricker hallonbladste, så vi kan diskutera effekterna och göra en BF-lista för att se om bebisarna verkligen kommer tidigare än normalt tack vare teet.

För den nyfikne finns här ett par länkar om bladen:

http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?products_id=168

http://se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/planningyourbabysbirth/raspberryteaeaselabourexpert/

http://www.askbaby.com/raspberry-leaf-tea.htm (på engelska)

Här är en enkel instruktion för dig som vill testa:

Hallonbladen ska vara 100% hallonblad, inte blandat med vanligt te.
    En msk blad passar för en vanlig tekopp. Häll kokhett vatten över, låt stå tio minuter under lock, sila.
    Eller: använd tekula, så slipper du sila. "Lock" kan man då göra av t ex ugnsfolie.
    Häll inte i mjölk men söta om du vill. Lönnsirap passar utmärkt i teet. 

Man kan också brygga en rejäl kanna och förvara sitt te i kylen (efter att ha silat det). Många tycker att det smakar bättre kallt. 

Glöm inte kopiera BF-listan och skriva in dig själv i den om du tillhör tedrickarna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 09:30
    Du som redan fått barn och som drack hallonbladste under graviditeten är välkommen in på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59505731.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 09:36
    Liten FAQ:

Åsikterna går isär om när man ska börja dricka teet, men den vanligaste uppgiften är från v 35. Andra säger v 32. Det finns inga uppgifter om att hallonblad någonsin skulle ha startat en förlossning.

Det finns te med mindre än 100% hallon. Det bör man försöka undvika, det ska vara hallonblad och inget annat i.

Den allmänna meningen är att man ska börja med en kopp om dagen och sedan stegvis öka till ett max av fyra koppar. Det är inte farligt att dricka mer (även om man kan bli mycket lös i magen).

Hallonbladen är framför allt kända för att snabba på förlossningen, göra värkarna effektivare, minska avslaget och underlätta amningen.

Det är fullt möjligt att plocka egna blad, varsamt torka dem och använda dem som te. Man kan också brygga teet av färska blad.

Det verksamma ämnet i teet är oxytocin.

Övrig information finns i länkarna ovan.
  • Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste
  • JohannaKO
    BF-lista

Astro, BF 1/3 (sjätte barnet).
    Satine, BF 4/3 (första barnet)
    JohannaKO BF 20/2 (första barnet)

Jag har också druckit sedan vecka 33. Har inte märkt någon jätteskillnad men insåg nu att jag inte haft lock på mitt te... undrar om det har förstört effekten? Jag är mycket trött på att vara gravid och hoppas att hon kommer ut samma vecka som hon är färdig, vilket är 37+0 va? Eller är det 36+0?

Är det någon som tänkt prova basilikate också? Någon som har erfarenhet?

Kul tråd kan detta bli =) Kram!
  • Satiin

Mina förvärkar har ändrat lite karaktär, de är inte lika onda längre även fast de är där.
    Jag har en touch av kanel i också, mest för smakens skull. Men det kan också vara påverkande.

• Rosahjärta
    BF-lista

Sandrine,BF 15/2 (första barnet)

Jag började dricka det i förrgår . Har dock inte haft lock på medans den har stått i 10 min , ska göra det i fortsättningen :) . Ja tycker den är jättegoood !
    Rekommendationer är att man ska helst inte börja dricka den förrens vecka 35 (för att inte påverka för mycket att få en för tidig förlossning) ,stod det iallfall på min hallonbladste-förpackning .

Vad är det för inverkan den ska få ?? ja tycker mer ja har blivit trött efter att jag druckit det teet . väldigt avslappnad . Kanske någon som känt samma ?
  • Satiin
    Rosahjärta skrev 2011-01-21 15:43:53 följande:
    BF-lista

Sandrine,BF 15/2 (första barnet)

Jag började dricka det i förrgår . Har dock inte haft lock på medans den har stått i 10 min , ska göra det i fortsättningen :) . Ja tycker den är jättegoood !
    Rekommendationer är att man ska helst inte börja dricka den förrens vecka 35 (för att inte påverka för mycket att få en för tidig förlossning) ,stod det iallfall på min hallonbladste-förpackning .

Vad är det för inverkan den ska få ?? ja tycker mer ja har blivit trött efter att jag druckit det teet . väldigt avslappnad . Kanske någon som känt samma ?
    det rekommenderas från 32 på vissa.
    enligt min bm var det ok att börja redan då :)
    men började i v. 33. (fulla veckor)

det är ett hormon som gör att man slappnar av, så är inte konstigt om du gör det :) 
  • Ezme

Hej.

BF 10/2.

Jag köpte hallonbladste ifrån Refresh och har märkt att jag har börjat få en del förvärkar av det som jag inte haft tidigare.

Lite fundersam på doseringen dock. På babycenters sida står det att man ska ta 1tsk hallonbladste/ kopp och max 4koppar per dag.

På Teförpackningen från Refresh står det 1msk te till 2,5dl vatten.. Frågan är om det blir överdosering då med tanke på att jag känt av en hel del värkar..

Vad tror ni?

Kram.

• Rosahjärta
    Satiin skrev 2011-01-21 15:47:06 följande:
    det rekommenderas från 32 på vissa.
    enligt min bm var det ok att börja redan då :)
    men började i v. 33. (fulla veckor)

det är ett hormon som gör att man slappnar av, så är inte konstigt om du gör det :) 
    okej :) . aa de var ju bra . Ja minns att min BM nämnde det teet runt början av vecka 31 men ja tänkte mer : men haha vatusan e det , säkert bara en skrock tänkte ja . Men nu så har ja ändå köpt mig de ;D .
    Ah ok !! de förklarar .. hah . Ja råkade låta koppen stå med teet i , i 40 min innan och de blev att ja somna 10 min efter att ja druckit det . blev JÄTTEtrött .. hehe :D
  • Rosahjärta
    Ezme skrev 2011-01-21 15:47:10 följande:
    Hej.

BF 10/2.

Jag köpte hallonbladste ifrån Refresh och har märkt att jag har börjat få en del förvärkar av det som jag inte haft tidigare.

Lite fundersam på doseringen dock. På babycenters sida står det att man ska ta 1tsk hallonbladste/ kopp och max 4koppar per dag.

På Teförpackningen från Refresh står det 1msk te till 2,5dl vatten.. Frågan är om det blir överdosering då med tanke på att jag känt av en hel del värkar..

Vad tror ni?

Kram.
    jag har absolut ingen aning . Ja har inte känt av mer värkar än vad jag haft annars faktist . Jag har bara blivit enormt avslappnad utav de :) , då tar jag en matsked till 2,5 dl . ja tror en tesked x 2 koppar låter som det mest vettigaste då ja blir vääldigt avslappnad av en matsked.
Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste