• Min älskade dotter

IVF: Flyttad BF efter RUL. Någon mer?

Har gjort ivf med bf 20/6. Va på RUL i onsdags och enligt mätningar har vi bf 5/7.Blev alltså framflyttad 15 dagar...måste dit om 2 veckor på nytt ul,va alltså i onsdag i vecka 16+1 istället för 18+1. Jätteorolig och rädd att bebis inte växer...

Någon som är eller varit i samma situation?

Kram!

• Svar på tråden IVF: Flyttad BF efter RUL. Någon mer?
  • Shibby 78

Men jag fattar inte hur du kan bli flyttad så mycket när man vet exakt när bebisen blev till. Vad sa dom som gjorde RUL om det?
    Jag tror inte du ska vara orolig. Många bebisar är ju olika stora när dom föds. På RUL antar jag att dom går efter något standardvärde. Eller så kanske det var en gammal RUL-maskin så det blev felmätt?
    Det kan finnas massa olika anledningar. Såg allt annat bra ut med bebisen så kan du nog vara lugn.

Kramar!

X vänster äl 2007, X höger äl 2010, IVF here we come ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~
  • Min älskade dotter

dom ändrar datum ifall det är så...bebisen mådde ju bra annars,de kollade hjärnan,kissblåsa,magsäck.hjärtat pickade på,de kunde dock inte kolla närmare på hjärtat då det är för litet i vecka 16.Hoppas den inte bara stannat i växten...verkar vara så att bebisar är ungefär lika stora fram till vecka 20,sen sker det förändringar...men den kanske va lite mindre bara o maskinen diffade lite...men jag är såå orolig...trodde man skulle kunna slappna av lite nu,men det känns hemskt...det är ju ett litet barn därinne...så verkligt lixom...

kramar!

• Pimpinellan

B.f ska självklart inte flyttas efter IVF!  Barnet är ju tillverkat när det är tillverkat och det blir ju tokigt ifall man flyttas bakåt och egentligen går över tiden! Barn växer olika fort-så är det bara. Inga barn är lika stort när man gör RUL oavsett vad b.m än påstår. Vissa barn väger 2600 när de föds-andra hela 5300. Självklart är de barnen olika stora ganska tidigt i graviditeten. Dessutom hänger det på maskinens ålder och tillförlitlighet och vana och erfarenhet hos den som ska tolka UL-bilderna. Mer än en läkare och b.m har ju haft fel förr kan man ju lugnt säga. Vissa sturska b.m har ju t.o.m påstått att vissa blivit gravida innan de ens kunnat bli gravida!  IVF-klinikerna själva säger också att b.f aldrig ska ändras efter IVF.

• Ladycocos

Med sonen ville de tidigarelägga BF med 2 veckor!! Fick på 2 UL höra att det var en sååå stor bebis etc etc etc. Jag vidhöll att det skulle vara datum enligt IVF'en och det är vad som hamnade i papprena

Ut kom en normallång kille på 3800 gram 4 dagar innan BF enligt IVF

• Vill Ha Liten 83

Hej! Det här var en lite gammal tråd, men jag var precis inne och skrev en själv nyss...

Jag var med om samma sak idag på vårt RUL. Enligt äggplockdagen så är jag idag i v.18+2, men efter RUL sa barnmorskan att enligt beräkningarna är jag i v.16+6... Så hon flyttade bf från 24/7 till 3/8...
    Jag ifrågasatte det så jag fick en ny tid om 5 veckor för att kolla blodflöde mm,jättebra, men kan jag kräva att de inte ändrar bf?

Hur gick det för dig TS? Blev det ändrat datum eller fick du behålla det enligt ivf-räkningarna? Allt såg bra ut på vår bebis också, men det är det där med datumet...  

• Min älskade dotter

hej!
    jadu,har inte fått någor bf-datum ännu...vi va på extra-ul två veckor senare,och visst bebis hade växt.det diffade nu 17 dagar istället för 15,men det kunde bero på mätningarna sa bm. fick en läkartid en och en halv vecka senare,bebis hade då växt igen,men magen på bebis hade inte växt så mycket...de tre måtten de tar får skilja ca 7 dagar mellan varandra men huvud och lårben hade växt men magen hade bara växt som på 2 dagar efter en och en halv vecka. läkaren får inte ihop att bebis är lite dryga 2 veckor för liten.det enda man inte vet vid ivf är när ägget fäste.det jag vet i vårat fall är ett positivt graviditetstest på rd12. Han sa att det bara kunde vara så att den var liten men att man kunde misstänka någon form av tillväxthämning...kunde bero på bla. kromosomavvikelser,metabola sjukdomar etc etc....det enda man kan ta reda på är just kromosomavvikelser efter ett fostervattenprov.

ja blev helt knäckt...trodde bara han skulle kolla så den växte sen sätta ett bf-datum..vad jag förstod på bm när hon bokade in läkaretiden så var det mer att läkaren måste bestluta om tillväxt-ul osv.inte att detta kunde ske.

nu hamnade vi i en situation där beslut om fostervattenprov. vi var där måndag 14/2,va tvugna att bestämma  oss senast 16/2. Vi bestämde oss för provet,som gjordes i fredags,väntar nu på provsvar...anledning att vi var tvugna att bestämma oss snabbt är för att ifall det skulle visa sig vara något och vi skulle vilja ta bort barnet var det mkt bråttom innan jag passerar vecka 22...vill inte skriva meningen innan,det känns så fruktansvärt.det lilla livet ligger och sparkar i min mage hela tiden...inga beslut ännu,inget provsvar än...

så än så länge vet jag inte så mycket....jobbig tid...man ökar ju lixom missfallsrisken,inte mkt men den finns där...känns oerhört jobbigt...

så en så länge vvet jag inte så mkt.ska på nytt ul på måndag. det jag vet efter provet är att jag har lite för lite fostervatten oxå....känns som det aldrig tar slut.

tror de får ändra bf-datum...det som känns skumt är att man hur ju ingen aning om när bebis väljer att komm..visst det har man ändå inte men bf kan ju skilja på flera veckor sen ju...

väldigt rörigt inlägg....

Lycka till!

• Topdog

Nej vad jobbigt! Vilken fruktansvärd väntan. Jag hoppas att allt är bra med er lilla bebis.

Jag fattar inte det där med att ändra BF-datum vid RUL. VET man när barnet kom till så är det ju ingent snack. Jag antar dessutom att ni gjort VUL tidigare i graviditeten som stämt bra överens med IVFen och dess BF.

Håller tummarna för dig att allt ordnar upp sig

Svar på tråden IVF: Flyttad BF efter RUL. Någon mer?