• Philippa

Fortfarande liten 4,5 åring... hur är era prematurer?

Min son är 4,5 år och väger 16 kg och är bara 100 cm långt..... Han ser ut som en liten treåring....

Han följer sin kurva dock på det understa strecket.... jag ger massa extra fett i maten och han äter som en häst ofta....

Han föddes 10 veckor för tidigt och vägde bara 1130 gram.... men ska han vara så liten hela livet??

Bör jag oroa mig?

• Svar på tråden Fortfarande liten 4,5 åring... hur är era prematurer?
  • Charli

Jag har en dotter som fyller 4 år om en månad. Hon är bara 93 cm lång  (kort) och väger ca 13,5-14 kg. Är inställd på att hon nog inte kommer bli så lång.

Hon föddes 14 veckor för tidigt, vägde 544 gram och var 29 cm kort.

• SanMar

det låter väl inte så konstigt? min tjej föddes ca 7 veckor för tidigt och väger 16kg och är 102 cm lång.
    :)

• mina12

Det är säkert "helt normalt" för att vara prematur, men om du oroar dig så tycker jag du ska prata med läkare på Bvc eller neo. Det går ju faktiskt att göra något åt det. Det är ju onödigt att bli väldigt kort, när man inte behöver bli det.  Min dotter är född 16v för tidigt och väldigt liten och hennes läkare har kontaktat "tillväxtteamet", för att utreda om hon behöver tillväxthorman. Jag är 153cm och jag vill undvika att hon blir kortare än mig.

• cloudberry79

Jag har en son som är 3 år och 3 månader, han är 88,5 cm "lång" och väger runt 11,5 kilo. Han är kort och lätt, men följer sin egen kurva efter att ha dippat rejält flera gånger under både neotid och första levnadsåret. När han föddes var han något större än snittet för födsloveckan (28+3 och 1355g (40cm)). Vår barnläkare är dock inte orolig, eftersom V i övrigt utvecklas väl, det är bara storleken som behöver korrigeras lite. Det som är svårt är att han är så pass medveten om att han är tre år, "en stor kille", medan han kan bemötas som en bebis av vuxna som inte känner till hans faktiska ålder.

If you love me - please don't feed me!
  • Nanook

Här finns det en till som är liten. Han är 5,5år 101cm lång och väger 15kg.  Han föddes  6 veckor för tidigt.

Mamma till fem ♥ o2, o3, o5, o8 och 11 ♥
  • Trollet Ludenben

min son som föddes i vecka 31+4, alltså drygt 8 veckor för tidigt. Han fyllder 2 år nästa månad. Han är inte mindre än sina jämnåriga. Man kan inte se alls att han är prematurt född. Men tycker inte att det är så konstigt att prematurer är mindre. Min stora pojk är född v 36+6. På gränsen till prematur och han var tillväxthämmad när han föddes. Vägde 2080 g och var 44 cm. Han har alltid vart mindre än jämnåriga. Nu när han är 8 år är han i kapp.

Älskade ungar
  • knäppisen

min son blev fyra i september, är ca 96 cm lång och väger 14 kg. Inte jättestor direkt, men följer sin kurva i alla fall. Han var normalstor när han föddes i v 29.

• Charli
    mina12 skrev 2011-01-27 13:28:27 följande:
    Ingen som utretts för att ev få tillväxthormon?
    Vi pratade om det med dotterns läkare. Och det tar man ställning till när dom är några år äldre sa han.
  • mina12

Till oss har de sagt att man börjat med det mycket tidigare. Dotterns läkare ska ha kontaktat teamet som har hand om detta tills vi ses nästa vecka. Ska bli intressant att se vad de säger. Hon är 2år nu.

• Charli

Alltid så lustigt att läkare kan säga och göra så olika. Enligt vår dr så kan prematurer ta igen rätt så mycket innan skolåldern, därför väntar man. Sen så har iofs vår dotter följt sin egen kurva perfekt och visst kommer hon bli kort men antagligen inte "tillräckligt" kort för att få tillväxthormon.

• knäppisen

Tillväxthormon får man ju bara om man har brist på det själv. Barn som följer sin egen kurva har ju sällan brist på hormon.  En del är bara korta helt enkelt.

Svar på tråden Fortfarande liten 4,5 åring... hur är era prematurer?