• MamaJay

Bleka håret under graviditeten?

Jag har färgat och blekt håret en del under graviditeten och innan varje behandling kollat på nätet om det skulle vara skadligt för bebisen, men bara funnit att det skulle vara riskfritt.
    Under min graviditet har jag färgat håret svart och sen rött ovanpå det, men sen blev jag trött på det mörka och ville bli blond igen.
    Så jag blekte två gånger med MOOD ultrabond, blev orange, gick sen till frisören som sa att det inte var någon fara att varken färga eller bleka håret under graviditet men hon kunde inte hjälpa mitt sönderblekta hår mer än att klippa av det.
    Här i veckan köpte jag en ny MOOD ultrablond och slängde i och blev ljusare, men inte blond och nu har jag köpt en till. Men då får man höra att det är jätte farligt för bebisen att bleka håret under graviditeten! Varför vet jag inte, men detta var min moster som är en högre utbildad frisör som berättade för min mamma och min mamma i sin tur har sett något nyhetsrepotage om att det skulle vara så farligt för kroppen att det kanske ska sluta säljas i butikerna.

Någon som vet FAKTA om detta!? Blir tokig, vill inte se ut så här, men jag vill ju inte skada mitt barn (mer än vad jag kanske gjort redan.. Rynkar på näsan)
    Funkar det om man inte bleker hårbottnen?

Ursäkta lång ts...

• Svar på tråden Bleka håret under graviditeten?
  • Habbi

Köp silvershampoo istället för blekning.. de blir stor skillnad! Loreals är bra.. :) Finns på typ alla frissörsalonger, kostar ca 100 kr, något runt där.

Jag rådfrågade med min bm innan jag färgade håret, hon sa att det absolut inte rekomenderas.. men jag tonade håret och var livrädd samtidigt som jag gjorde det. Förstår inte hur du kan missat allt som står på internet om att det kan vara skadligt..

• Fotavtryck

Min syster är frisör o hon jobbade under hela grav. Hon bleket inte så ofta eller gjorde permanenter. Men detta är restriktioner för frisörer som är gravida. Eftersom dom kommer i kontakt med detta dagligen.

Du som icke-frisör ska inte vara orolig för en normal användning.

Men som du beskriver det är ju inte klokt.

Hur kan du göra så här mot dig själv?!
    Nu tänker jag inte på bebisen utan dig själv o ditt hår!!!!
    Bebisen klarar sig om du använder handskar, har hög luftomsätning i rummet när du gör det, ex UNDER EN KÖKSFLÄKT! o inte masserar ner det i hårbotten.

Klipp av o låt det växa ut till sin naturliga hårfärg ist.
    Låter åde billigare och sundare!

• Lincon

Tänk på att alla kemikalier som kommer i kontakt med din hårbotten går in din kropp och senare kan transporteras med ditt blodomlopp och sedan nå fostret.
    I Danmark t.ex. avråds gravida både från att färga hår men också från att använda kosmetika och andra hudvårdsprodukter som ofta innehåller hormoner ex.

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Fotavtryck
    Lincon skrev 2011-01-20 12:27:47 följande:
    Tänk på att alla kemikalier som kommer i kontakt med din hårbotten går in din kropp och senare kan transporteras med ditt blodomlopp och sedan nå fostret.
    I Danmark t.ex. avråds gravida både från att färga hår men också från att använda kosmetika och andra hudvårdsprodukter som ofta innehåller hormoner ex.
    I danmark?!?!
    Mycket förvånad då dom knapt har några restriktioner alls när det gäller grav.
    Man bör inte röka mer än ett paket om dagen.
    När barnet är fött är det bra om man röker utomhus eller uinder fläkten....
    Nä danmark ska man inte lyssna på... ;)
  • Habbi

Som sagt, köp silvershampoo så slipper du färga håret igen. De gula och orange tonerna kommer försvinna då och du kommer bli så nöjd tror jag. :)

• Lincon
    Fotavtryck skrev 2011-01-20 12:31:07 följande:
    I danmark?!?!
    Mycket förvånad då dom knapt har några restriktioner alls när det gäller grav.
    Man bör inte röka mer än ett paket om dagen.
    När barnet är fött är det bra om man röker utomhus eller uinder fläkten....
    Nä danmark ska man inte lyssna på... ;)
    Det var bara ett exempel. Om du har fördomar om Danmark så kan du bortse från den meningen.
    Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Bedorah

När jag var gravid färgade jag från blont till mörkbrunt och sen till blont igen, blonderade håret massa gånger i rad, jag frågade min barnmorska om det var okej och hon sa att det inte gjorde något.

• Bedorah

Verkar vara många olika saker som sägs,
    men precis som någon annan skrev så sa min BM också att jag inte skulle massera in det i hårbotten, annars var det helt ok enligt henne iaf.

• Bollen82

Det ska inte vara farligt för fostret. Det e väl snarare så att hormonerna kan göra så håret blir missfärgat istället.
    Jag har valt att göra slingor med hätta, för att undvika kontakt med hårbotten. Men min BM sa att det inte var någon fara. Det sa min frisör oxå. 

• Iduns

Jag bleker min utväxt varje till varannan vecka och min Bm har sagt att sålänge man inte går till överdrift är det inga problem. Frisöryrket räknas ju inte som en riskgrupp när du är gravid och dom kommer i kontakt med blekning oftare än jag=).
    Men därimot så gulnar mitt hår något enormt och silverschampo biter inte, så hormonerna spelar håret ett spratt:P

Svar på tråden Bleka håret under graviditeten?