• Amazina

Hur snart efter förlossningen kan man sätta in hormonspiral?

Jag skulle vilja sätta in spiral efter förlossningen. Om allt går bra (= inga komplikationer, infektioner mm) hur snart efter förlossningen kan man då göra det?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Hur snart efter förlossningen kan man sätta in hormonspiral?
  • GulTussilago

Om du sätter in en kort tid (mindre än 6 månader) efter förlossningen tycker jag att du ska montera spiralen hos en gynmottagning där de har ultraljud! Dessutom använder de annorlunda verktyg

Det är inget roligt med perforerad livmoder
    (risken är väl inte direkt jättestor, men den finns! speciellt om man ammar)

• tryggo

Jag fick min hormonspiral ca 7-9 veckor efter förlossning.. ville INTE ha flera barn men det var en BM som satte in den på MVC.

• Amazina
    GulTussilago skrev 2011-01-19 19:20:10 följande:
    Om du sätter in en kort tid (mindre än 6 månader) efter förlossningen tycker jag att du ska montera spiralen hos en gynmottagning där de har ultraljud! Dessutom använder de annorlunda verktyg

Det är inget roligt med perforerad livmoder
    (risken är väl inte direkt jättestor, men den finns! speciellt om man ammar)
    Var skulle jag annars sätta in den menar du, om inte på en mottagning?? Och hur skull de kunna perforera livmodern med en spiral?
  • virre85

Jag satte in den 8 veckor efter förlossningen.

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • Klangzzan

Men om jag inte minns fel, så måste du få tillbaka din mens innan du får sätta in en spral.

• Jag är cool

Jag satte in hormonspiralen 3 månader efter = på efterkontrollen.

• Amazina
    tryggo skrev 2011-01-19 19:21:47 följande:
     Jag fick min hormonspiral ca 7-9 veckor efter förlossning.. ville INTE ha flera barn men det var en BM som satte in den på MVC.
    Jag är också nöjd med två barn. Jättenöjd! Går alltid till samma läkare, en gynekolog, så det blir han som får sätta in den.
  • Mela78

Om allt varit komplikationsfritt brukar det gå bra att sätta in spiral på efterkontrollen. Så ca 8 v efter förlossningen.

• Mela78
    Mela78 skrev 2011-01-19 19:24:43 följande:
    Om allt varit komplikationsfritt brukar det gå bra att sätta in spiral på efterkontrollen. Så ca 8 v efter förlossningen.
    Men då är det bra om man sagt till när man bokar tiden att man vill ha spiral så att det finns tid för detta.
  • virre85
    Mela78 skrev 2011-01-19 19:26:00 följande:
    Men då är det bra om man sagt till när man bokar tiden att man vill ha spiral så att det finns tid för detta.
    Plus att man måste hämta ut den på apoteket innan, ligger väl runt 1000kr har jag för mig.
    (¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Hur snart efter förlossningen kan man sätta in hormonspiral?