• Mamma till S

Förstoppning av ersättning?

Hejhopp
    Min dotter på 1 mån äter ersättning o har gjort det sen dag 3 då amningen aldrig funka "/
    Men, hon bajsar o fiser ganska mkt men hon får ta i vädligt mkt, röd i ansiktet o man verkligen märker hur jobbigt det är ibland o vissa dagar bajsar hon väldigt mkt..
    Vad kan man göra åt det? Hon får babysemp 1! Har hört att man kan testa rapsolja?

• Svar på tråden Förstoppning av ersättning?
  • Pyris

Ja, man kan lägga i olja eller messmör i ersättningen, då brukar det gå mycket bättre med bajsandet.

• Mamma till S
    Pyris skrev 2011-01-19 14:58:11 följande:
    Ja, man kan lägga i olja eller messmör i ersättningen, då brukar det gå mycket bättre med bajsandet.
    hur mkt olja ska man ha ?
  • Pyris

En tesked ungefär har jag för mig. Är lite osäker.

• Mamma till S
    Pyris skrev 2011-01-19 15:07:36 följande:
    En tesked ungefär har jag för mig. Är lite osäker.
    tack, ska testa nästa gång vid mat, men det ska man ha i ersättningen??
  • Pyris
    Mamma till S skrev 2011-01-19 15:10:21 följande:
    tack, ska testa nästa gång vid mat, men det ska man ha i ersättningen??
    Japp.
    Annars kan du också testa att byta ersättning. Nan brukar vara skonsammare för magen än Semper. 
  • Mamma till S

okej kan man byta bara rakt av eller ska man typ höra med bvc först eller ?
    ska man byta lite sakta ? varför är nan bättre?
    mkt frågor nu hehe

• Pyris

Nej, du kan byta rakt av. Det går bra.
    Jag vet inte varför det är så, men Nan tycks vara mycket skonsammare mot magen. Ingen av mina barn har klarat Semper utan dom har fått ont i magen o spytt som små grisar. Men när jag har bytt har det upphört.
    När jag låg inne på bb med ett av mina barn, ville dom jag skulle tilläggsmata henne. Dom har som standard Semper, pga Nestlebojkotten. Så jag bad om att få Nan istället. Sköterskan jag pratade med sa då till mig att dom då höll på att diskutera om dom skulle gå över till Nestle istället då den var mycket skonsammare för magen. 

• Mamma till S

Nestlebojkotten vad menas med det ? Fick också semper på bb men då måste jag testa nan för o se om hin blir bättre i magen, det äe verkligen jobbigt när man se hur mkt hon måste ta i ibland, hela hon knorrar ihop sig o hon tar i så hon spricker o till slut börjar hon skrika, men man vet ju själv hur det är med hård o ond mage..

• Pyris

"Bojkotten grundade sig på Nestlés oetiska marknadsföring av bröstmjölksersättningar, framförallt i tredje världen. Sverige anslöt sig till bojkotten 1981. 1984 upphävdes bojkotten genom beslut i International Nestlé Boycott Committee  (INBC). Att bojkotten hävdes berodde på att Nestlé lovade att fortsättningsvis  följa de internationella reglerna för marknadsföring av bröstmjölksersättningar som antagits av Världshälsoförsamlingen 1981. Nestlé lovade samtidigt att i framtiden följa den del av koden som handlar om gratis eller rabatterade leveranser till sjukhus. Nestlé följde inte sina åtaganden och  ett stigande antal rapporter angående överträdelser mot reglerna gällande marknadsföring av bröstmjölksersättning började komma in. Bojkotten återupptogs därför 1988 mot Nestlé och andra barnmatsföretag. Koncentrationen har dock  legat på Nestlé då det är just denna koncern som har den störste enskilda marknadsandelen vad beträffar barnmat. Denna bojkott pågår fortfarande och har stöd i 17 länder. (Sverige, Storbritannien, USA, Kanada, Mexiko, Irland, Frankrike, Tyskland, Italien, Finland, Australien, Mautritius, Filippinerna, Norge, Spanien, Turkiet och Luxemburg). Stödet för bojkotten ges av affärs-, utvecklings- och hälsoorganisationer samt av religiösa- och politiska organisationer i dessa länder men också av enskilda organisationer i andra länder"

• Mamma till S

ojdå!
    men jag måste absolut testa nan nu o se om det bli nån bättring eller om jag först prövar med lite olja..
    ja olja får det nog bli, hoppas det kan hjälpa min skrutt så hon inte behöver ta i för kund o fosterland.

• Minttu

Vi har köpt nan ha1 då den ska vara ännu mer skonsammare mot de små livens magar!

• Mia386

min dotter har blivit hårdare i magen av nan, men mindre ont i magen, har även testat raps olja i 2 dagar utan framgång :( funderar på om man ska köpa hem lactolos och ge henne..

• melliz78

våran lilla tjej på fem veckor blev oxå jättehård i magen av babysemp.vi fick då rådet av bvc att testa babysemp lemolac istället.& det blev genast mkt bättre.Skrattande

• SandraMariaH
    Mamma till S skrev 2011-01-19 14:55:48 följande:
    Hejhopp
    Min dotter på 1 mån äter ersättning o har gjort det sen dag 3 då amningen aldrig funka "/
    Men, hon bajsar o fiser ganska mkt men hon får ta i vädligt mkt, röd i ansiktet o man verkligen märker hur jobbigt det är ibland o vissa dagar bajsar hon väldigt mkt..
    Vad kan man göra åt det? Hon får babysemp 1! Har hört att man kan testa rapsolja?
    Hej jag har lite samma problem. Vi har varit in till akuten två gånger med våran tjej på 6v då det gått över 50h mellan bajset. Läkaren sa senast idag att småbarn ofta inte vet hur man bajsar. Att dem trycker & håller emot på samma gång. Vissa ger rådet att använda tempen medans andra säger "neeeej!" till det.

Vi har köpt lactuloc receptfritt på apoteket som hon fått dagligen från 3veckors ålder. då med ordination från läkare med 2-5ml om dagen. Det finns även babysemp bifidus att köpa på apotek hjärta som har lactulos i sig, fungerar toppen på nattetid när min tjej får det, kommer oftast ett lass mitt under matningen.

så jobbigt att se dem kämpa & kämpa utan resultat :(
Svar på tråden Förstoppning av ersättning?