• Nea76

Progesteronsprutor för att förhindra ny prematur

Hej!

Jag har en fråga till er som tidigare fått prematurer och blivit gravida igen. Har någon av er fått progesteronprutor för att förhindra en prematur födsel?

Läser på amerikanska sidor och tydligen är det rätt vanligt att ge mammor som fått för tidigt sådana sprutor.

Har framförallt läst i forumet på den här sidan.

Jag är gravid igen efter att ha fått tvillingar i vecka 28 och den här gången tänker jag banne mig gå längre...och som vanligt gäller det att veta mer än läkarna så man får den vård man behöver.Flört

Så om någon har erfarenhet av detta så vill jag gärna höra!!

Berätta även gärna hur ni blivit bemötta av MVC och spec-MVC när ni blivit gravida igen!

Tack på förhand.

ღ stolt tvillingmamma ღ
  • Svar på tråden Progesteronsprutor för att förhindra ny prematur
  • Nea76

Ingen som har erfarenhet av detta alltså?

ღ stolt tvillingmamma ღ
  • Nea76

Hum, så tråkigt...det verkar väldigt vanligt i USA och jag ska ta upp detta med min läkare på tisdag. Tydligen så är det bra för dem som har irritabel livmoder och kort livmodertapp. För mig räckte det med att peta på magen så fick jag sammandragningar...

Tydligen kan man börja kring v 16 och fortsätta tills v 36 när allt är grönt för bebis att komma ut.

ღ stolt tvillingmamma ღ
  • mina12
    Nea76 skrev 2011-01-22 21:09:39 följande:
    Hum, så tråkigt...det verkar väldigt vanligt i USA och jag ska ta upp detta med min läkare på tisdag. Tydligen så är det bra för dem som har irritabel livmoder och kort livmodertapp. För mig räckte det med att peta på magen så fick jag sammandragningar...

Tydligen kan man börja kring v 16 och fortsätta tills v 36 när allt är grönt för bebis att komma ut.
    Berätta gärna vad din läkare säger på tisdag!
  • Nea76

Ska göra!! Är lite rädd att han inte har en aning om vad jag snackar om...Skrattande

ღ stolt tvillingmamma ღ
  • mina12
    Nea76 skrev 2011-01-23 16:49:38 följande:
    Ska göra!! Är lite rädd att han inte har en aning om vad jag snackar om...Skrattande
    Men han kanske kan kolla upp det, efter att ha pratat med dig! Hoppas
  • Nea76

Ja, precis!! Som jag förstår är det inga stora biverkningar av det och jag har läst om rätt många som lyckats gå full graviditet med hjälp av sprutorna så det kan vara värt ett försök.

Tycker det är underligt bara att ingen här har har fått dem...bådar inte gott...

ღ stolt tvillingmamma ღ
  • Nea76

Förlåt att jag inte svarat tidigare! Mår skit här, så himla illamående...orkar inte sitta vid datan längre stunder.

Läkaren visste såklart inte vad jag pratade om. Därför bad jag honom kolla det med sina kollegor och jag har även bett kvinnor som använder detta svara på lite frågor som jag ska visa upp vid nästa besök. Då kommer jag träffa en yngre läkare så jag hoppas hon är mer intresserad av detta. Den andra ska gå i pension snart och jag tror att han inte är så intresserad av att sätta sig in i nya saker.

Tycker det helt klart är intressant att lära sig mer om det här!!

ღ stolt tvillingmamma ღ
Svar på tråden Progesteronsprutor för att förhindra ny prematur