• Mathilda

Illamående = mindre risk för missfall ???

Det sägs att illamående är ett tecken på "stark graviditet". Att risken för missfall är liten.

Skulle gärna vilja göra en statistisk undersökning. Hoppas att det är ok även om frågan är känslig (hoppas annars att frågan kan flyttas över till det forum där den hör hemma).

Ni som fått missfall:

I vilken vecka fick ni missfall?
    Mådde ni illa?
    Om ni mått illa: i vilken/vilka vecka/veckor?

• Svar på tråden Illamående = mindre risk för missfall ???
  • Little M

Jag har fått missfall..Jag fick de i vecka åtta..
    Hmm kommer ej ihåg om illamående,men har för mig att jag mådde illa från vecka fem,sen avtog de vecka 7

• estrell

Ja det finns studier som visar att kvinnor som mår illa under sin graviditet har minskad chans för att få missfall.

• Jefa

Personligen tror jag inte det stämmer alls. Det finns ju de som tokspyr och får missfall efter missfall och de som aldrig ens mått lite illa och har 5 barn

• bär

Så här var det för mig...

I vilken vecka fick ni missfall? hjärtat slog inte längre i v 9, v 10 kom missfallet

Mådde ni illa? Nej, endast brösten blev större o hård i magen.

Om ni mått illa: i vilken/vilka vecka/veckor? -

• Ameos

Jag tror inte heller att det stämmer särskilt bra. Varje graviditet är ju unik och olika kvinnor har olika symptom. Tror som så många andra här att det mest är något man säger för att trösta de som mår dåligt och få dem att härda ut och se något positivt i eländet.

De finns ju de som menar att illamående också innebär att man väntar ett visst kön, och det tror jag inte heller på. Finns alldeles för många myter kring graviditet om ni frågar mig.

• Tussi

Enligt läkaren på min IVF-klinik finns det inga belägg för att vissa symptom skulle "skydda" en från missfall-Kvinnor reagerar helt enklet olika på gravidteten-och varje graviditet är unik-så även om man mår illa med ena barnet så kan man må toppen med nästa barn. Det är bara gamla floskler som lever kvar att man är "skyddad" mot missfall om man mår illa-Ungefär som att det blir en flicka beroende på hur magen ser ut osv..

• tiin

Jag vill inte göra nån orolig med mitt inlägg nu men....

Jag började spy i v.8 och spydde så gott som varj morron fram till v.15.
    När vi var in på rutin UL i v.18 fick vi veta att den inte levt sen v.8.....

Jag hade som en graviditet fram till strax innan Ul då jag tyckte att det kändes tomt i magen. Så jag vet inte vad jag ska tro. Hörde oxå att illamående och spy tydde på en stark graviditet och det var det ju iof även om den inte levde... Kroppen fattade aldrig att det var nåt fel utan bara fortsatte.

• Anonym

Jag fick missfall i vecka sju och mådde illa i ungefär två veckor innan missfallet o nån vecka efter... men jag spydde aldrig vilket jag gjorde konstant i 14 veckor när jag vänta min son.

• Neko

I vilken vecka fick ni missfall?

Det hade dött i v 6 men jag fick veta det i v 12 (MA)

Mådde ni illa?

Litegrann men inte alls lika mycket som vid mina andra graviditeter. Däremot kändes brösten mycket mer ömma än vad de brukar göra när jag är gravid. Nu (när jag är gravid igen) spyr jag även fast jag har tagit postafen och har seabands. Före missfallet så tog seabands bort allt illamående.

Om ni mått illa: i vilken/vilka vecka/veckor?

Väldigt sporadiskt, då och då ibland bara.

• felle 3

jag tror inte att den studien stämmer!jag tror inte illamående har nåt me missfall å göra

Svar på tråden Illamående = mindre risk för missfall ???