• litesollitemoln

Kom på att jag kan ju rådfråga er här

Hej

Ja jag grubblar på om jag ska..eller inte. Är bonusförälder till en 16åring. Föräldrarna pratar ej med varann och barnet är hos sin mamma men skriven hos oss. Vi har fått hem lapp om tandläkare. Vilket vi fått förut som vi även förmedlat vidare till både barn och mamma. Men besöken glöms bort av dem och vi får betala för att avbokning ej skett.

Sen är det så att barnet har diagnos högfunktionerande Asperger, ett diagnos som betyder att man bla glömmer mycket. Så det kan finnas en förklaring. Nu har även tandläkaren ringt hem till oss för barnet har ej varit hos tandläkare på två år (samma tid som föräldrarna brakat ihop med varann). Barnet har även bytt tandläkarmottagning och ska på den nya nu för första  gången.

Jag säger till min sambo då och då att brevet måste vidare till barnets mamma, barnet har en gång varit hos oss blev informerad, men glömde då brevet. Men än har inget brev skickats.

Eftersom hon har Asperger så skulle jag om det var mitt barn ringa till tandläkaren och förklara situationen och att det är viktigt att hon bemöts bra, annars kan hon låsa sig och inte vilja gå dit igen. Men det tror jag inte dessa föräldrar ens tänker på.

Ska jag blanda mig i och ringa tandläkaren, göra en nytt kuvert och skicka till mamman, eller gör jag mig själv en björntjänst som inte låter pappan ta tag i det hela ( som jag och han misstänker har en obekräftad diagnos på asperger han med, många symptom stämmer på honom med nämligen).

Jag har mått mycket dåligt dessa två år då alla har bråkat och även under tiden fått ett gemensamt barn med min sambo, så egentligen försöker jag nu distansiera mig ur deras problem och lappa ihop mig själv. Men när inget händer och man är en handlingsmänniska. vad skulle ni göra?

Tacksam för åsikter

• Svar på tråden Kom på att jag kan ju rådfråga er här
  • gladare

Om jag försökte lappa ihop mig själv så skulle jag även låta dem ta ansvaret kring tandläkaren o att barnet kom ditt, men påtala för bioföräldrarna att det kanske är bra att nån av dem ringer tdl innan så barnet blir bra bemött där, om de inte tänker på att ringa själva. Ta hand om dig o ditt barn så du mår bra i denna jobbiga situation, så du inte tar på för mycket så ditt barn också mår dåligt. Det är en svår balansgång jag vet o det är inte enkelt

• litesollitemoln

Hej tack för svar. Jo jag inser att för mitt bästa så ska jag nog inte lägga mig i. Men jag vet att om jag säger till min sambo att ringa tandläkaren, kommer han bara bli irreterad och säga att det får i så fall mamman sköta nu när hon har tagit över ansvaret, han har gett upp och jag och sambon (pappan) kommer få en tryckt stämning som tär på oss. Mamman och jag har efter allt som hänt inte heller en bra relation direkt.

men känner jag mig själv rätt så kommer jag komentera till sambon att jag tycker att brevet ska iväg och att det ska ringas till tandläkaren, det kommer sedan kanske inte hända något. men det är ju deras barn.

ja suck, rekomenderar ingen att bli ihop med någon som redan har barn.

• Sofi 79

Låter generellt som att det vore bra om barnet också var skrivet hos mamman om det nu bor där.

Svar på tråden Kom på att jag kan ju rådfråga er här