• Jojsie

Bälte i bil för säker fästning av bilstol?

jag har en 3 åring och en på 6 månader med vars en bra bilstol dock inte isofix utan vanliga. men nu fick jag höra att om man inte använder isofix så ska bältes dras ut till max innan man fäster bilstolen i det och då ska det klicka så att det inte går att rubba en mm när det väl är spänt. alltså man ska inte kunna dra i bältet överhuvudtaget utan det ska va låst.
    vi har visst inte detta i vår V70 o det känns oroväckande, framförallt har vi ju inte alls fått ngn info om detta när vi köpt bilstolar (vilket Besafe bilstolen tom blivit monterad av butikspersonal).
    någon som har koll på detta? och också hur vi ska gå tillväga för att få bilstolarna säkra?!

• Svar på tråden Bälte i bil för säker fästning av bilstol?
  • bizzziie

Nej så är det inte väl?? Det har inte stått något om det i någon manual på alla stolar vi haft!! Acta, Britax och nu BeSafe!!

• Jojsie
    bizzziie skrev 2011-01-17 20:45:20 följande:
    Nej så är det inte väl?? Det har inte stått något om det i någon manual på alla stolar vi haft!! Acta, Britax och nu BeSafe!!
    jag vet fort inte :( ska ringa volvo och höra imorg vad de säger. återkommer el så hoppas jag på fler svar här.
    annars ringer jag Acta graco och Besafe också. (tror besafe kanske e annorlunda pga den stora anordning som finns vid barnets fötter där de dragit runt bältet) ev fungerar det som ett "lås"?
    hörs sen
  • Joico

Jag förstår inte riktigt hur du menar..
    Men man behöver inte dra ut bältet helt. Dra ut så mycket som behövs, dra bältet genom bilstolen, klicka i bälteslåset och sen drar du i "början" av bältet så det inte finns nåt bälte som slackar, alltså dra i bältet så stolen sitter hårt och allt överblivet bälte rullas tillbaka

• Jojsie
    Joico skrev 2011-01-17 22:10:27 följande:
    Jag förstår inte riktigt hur du menar..
    Men man behöver inte dra ut bältet helt. Dra ut så mycket som behövs, dra bältet genom bilstolen, klicka i bälteslåset och sen drar du i "början" av bältet så det inte finns nåt bälte som slackar, alltså dra i bältet så stolen sitter hårt och allt överblivet bälte rullas tillbaka
    jo absolut. det e ju så vi gör. men detta är ngt speciellt klickande ljud som blir om du drar ut bältet helt och sen tbk som e v iktigt. fått reda på att om man inte har det på sin bil ska man köpa till ngn bältesgrej för att öka säkerheten o låsa bältet ordentligt. ska ringa volvo mfl idag o kolla. återkommer...
  • Cecci78

Jag slår vad om att de på volvo inte har en aning om detta...

Inget jag har hört om, en del stolar har bältesclips eller fäster bältet på annat sätt. Brio Zento har trex bältesclips och Britax Hi Way har spännen man låser bältet med men det är ju olika hur man fäster olika stolar och så länge man följer bruksanvísningen så har man ju gjort som man ska.

• Jojsie
    Cecci78 skrev 2011-01-18 22:12:22 följande:
    Jag slår vad om att de på volvo inte har en aning om detta...

Inget jag har hört om, en del stolar har bältesclips eller fäster bältet på annat sätt. Brio Zento har trex bältesclips och Britax Hi Way har spännen man låser bältet med men det är ju olika hur man fäster olika stolar och så länge man följer bruksanvísningen så har man ju gjort som man ska.
    du hade rätt, volvo hade ingen aning. mest orolig över actra graco babyskyddet, men inser att där på sidorna på basen så är ett grått clips där vi drar igenom bältet och som gör att det står still. måste va den funktionen vi eftersträvar...
  • bizzziie

Det enda jag kan komma på är att i vår bil (Toyota Avensis) har vi bältessträckare så när stolen är åtdragen och det överblivna bältet åkt in så låser det där och går inte att dra ut det igen.. men så är det på alla tre platser bak oavsett om man har bilstol eller ej, just på denna bil.. men det har ju inte med bilstolar att göra utan en inbyggd säkerhet i just bilen, att man inte ska kunna krångla sig ur bältet (som barn ofta gör med ena armen tex).

• Joico

Jag har ju, som sagt, aldrig hört talas om detta.. vem har sagt det?
    Jag tycker att du ska maila RObert Bell på Säkerhetsbutiken och fråga, han vet allt!
    Gå in på www.sakerhetsbutiken.se och välj Fråga Bob

• Jojsie
    bizzziie skrev 2011-01-21 08:56:36 följande:
    Det enda jag kan komma på är att i vår bil (Toyota Avensis) har vi bältessträckare så när stolen är åtdragen och det överblivna bältet åkt in så låser det där och går inte att dra ut det igen.. men så är det på alla tre platser bak oavsett om man har bilstol eller ej, just på denna bil.. men det har ju inte med bilstolar att göra utan en inbyggd säkerhet i just bilen, att man inte ska kunna krångla sig ur bältet (som barn ofta gör med ena armen tex).
    precis... det är det jag menar. det är så det ska vara på bilarna om jag uppfattat det rätt, men det är inte så i många bilar alls.. ska maila Bob och kolla :)
Svar på tråden Bälte i bil för säker fästning av bilstol?