• LillSkruttet

Kan det vara mjölkallergi?

Har en liten kille på 4 månader (som jag ammar) som blivit allt kinkigare och gnälligare sedan han föddes, för till synes ingenting.

Han har besvär med eksem, på hela kroppen (benen dock inte så mycket). Eksem ligger i släkten (hans pappa har haft jätteproblem med det som barn) så vi har inte misstänkt något annat än ärftlighet. Dock har han betydligt mycket mer besvär än sin storasyster som också har eksem och nu är snart 4 år. (Storasyster och pappa har en del allergier dessutom. Dock inte mjölkallergi. Storasysters eksem har förvärrats efter kontakt med saker hon varit allergisk mot.

Vi har tyckt det varit lite konstigt att han lyckats bajsa med sådant tryck att han bajsar ner flera bodys i veckan, trots att blöjan inte är full (det är sånt tryck att det drar bakåt och upp ur blöjan liksom). Men vi har bara avfärdat det med att alla barn inte är lika.

Strax innan 2 månaders ålder började han sova hela nätter, vilket pågick i ca 1 månad, men drygt sista månaden har det varit allt annat än hela nätter. Mycket kink och vaknat och varit hungrig med 3-4 timmar mellanrum. Dagtid ätit med 1,5-3 timmars mellanrum (från början var det 3 timmar mellan, ibland 4). Han har också börjat äta mindre åt gången, och skrika när han släppt bröstet. Han har varit sjuk (lunginflammation i julhelgen) så jag har skyllt allt på det.
    Han har mycket svårt att komma till ro när han ska sova. Dagtid sover han bara korta stunder, max 30 minuters tupplur, oftare ca 10 minuter, sedan är han vaken igen. På kvällarna kinkar han länge innan han somnar.

För ett par veckor sedan började vi med smakisar och då inledningvis med banangröt och också potatis och morotspuré. Han har varit rosig och torr om kinderna och eksemen har varit värre, men det har också gått upp och ner tidigare så först reagerade vi inte. Men efter att en tjej här inne nämnt att hennes mjölkallergiske son blev blossig och torr om kinderna om han fick i sig mjölkprotein, så började jag fundera. Efter att ha sökt information lite här och var stärktes misstanken om att det är det min lillkille också besväras av. 

Här om dagen, när han var lite finare i ansiktet (eksemen hade lagt sig lite mha kortisonsalva) så provade jag att ge banangröt igen. Direkt efter fick han röda utslag runt munnen, såg precis ut som en allergisk reaktion. (bild nedan). Han har inte reagerat på morotspurén när han fått den.
    Idag köpte jag Sinlac (mjölkfri gröt) och han åt med god aptit. Inga utslag alls efteråt.

Mjölkallergi? Har ätit banangröt

Ska ta upp detta med BVCsköterskan och höra hur vi lägger upp det framöver. Ammar nu, men då han verkar känslig och då jag med dottern bara helammade i ca 5 månader, delammade till 6 månaders ålder (pga att mjölken inte räckte till näringsmässigt längre då), så funderar jag på att ev gå över helt till mjölkfri ersättning istället, och skippa amningen helt de här sista veckorna (som jag misstänker att det ändå bara är kvar med amningen).

Med ovanstående som grund, vad är din tanke? Kan det vara mjölkallergi? Hur utreds det i så fall? Växer det bort?

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-17 09:56
    Bilden är klickbar och det syns då mer av de utslag han fick efter grötintaget.
  • Svar på tråden Kan det vara mjölkallergi?
  • Allergiexperten

Hej!
    Det låter som om ditt barn är känsligt för mjölkprotein. Jag tycker du ska ta bort all komjölksprotein ur din egen och sonens kost, ej prova några nya tillägg eller sådant han tidigare har reagerat på. Smörj eksemen med mild cortisonkräm, som köps receptfri, 2 gånger dagligen. Smörj också med mjukgörande kräm flera gånger varje dag för att återfukta huden.
    När sonen fått helt komjölksfri kost i 2 veckor så sätt tillbaka normalkost för dig själv och honom (alltså det han åt innan du tog bort all komjölksprotein). Om eksem blossar upp igen så talar det för en känslighet för komjölksprotein som i de flesta fall växer bort. Prata med din BVC sköterska om dessa råd så får du vidare handledning.
    Tänk också på att så länge du ammar läs på alla innehållsförteckningar på bröd och färdigmat då dessa kan innehålla mjölkprotein samt att laktosfri mjölk inte är fri från mjölkprotein och därför inte kan användas.
    Lycka till hälsar Anitha

• LillSkruttet

Tack för svar. Träffade BVC-sköterskan i onsdags och hon skrev genast upp oss för en läkartid i morgon måndag. Hon tyckte vi skulle ha en remiss till allergimottagningen i handen i morgon, så vi kan åka upp direkt och kolla ev allergier. Hon funderade nämligen också på äggallergi, och ville ha svar på det inför kommande vaccinationer. 
    Ska ta upp i morgon med läkaren ang mjölkfri ersättning då lillkillens viktkurva dalat sedan sist. Han hade enbart gått upp 660g på 1 månad och 17 dagar. Troligen är det även så att min mjölk börjar tunnas ut (samma med dottern när jag ammade henne) och att den inte riktigt räcker till. Därför äter han mycket tätare nu (vanligen varannan timma dagtid) och halva nätterna.

Får se hur vi går vidare i övrigt. Mildisonsalva har jag hemma till dottern och det har jag emellanåt behandlat sonen med också även om jag varit lite försiktig då han har så stora hudområden som behöver behandlas. Mjukgörande (Locobase med 70% fett) smörjer jag med morgon och kväll. Hoppas verkligen att en mjölkfri kost dämpar eksemen då han besväras mycket av klådan, vilket tydligt märks på svårigheter att fokusera när han äter, korta sovstunder då han vaknar och skriker, etc.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
Svar på tråden Kan det vara mjölkallergi?