Tandreglering för vuxna? (finns det "pre-orthodontic trainer" för vuxna?)
Hej!
Mina övre framtänder har börjat stå ut mer nu, de senaste 1-2 åren. Det är framför allt när jag sover på natten som jag tydligen råkar sätta de övre framtänderna så att de vilar mot underläppen. Det har hur som helst inneburit att jag fått mer och mer överbett, tyvärr.
Jag har haft ett visst överbett redan som barn, som tandläkaren tyckte jag skulle ha tandställning för att reglera bort. Tyvärr ville jag inte då, vilket jag förstås har ångrat. Men det är först nu, när jag är drygt 40, som tänderna faktiskt börjat stå ut mer. Försöker förstås se till att framtänderna finns "inne i munnen" och inte vilar mot underläppen när jag är vaken. Men framför allt när man sover är det ju inte lätt att styra över.
Jag tror att mitt tal har påverkats också, så att jag har fått ett visst läspande, men inte mer än att det nog är mest jag som hör det. Läspandet kan jag leva med, men tänderna börjar bli jobbigt nu.
Så till min fråga:
Till barn finns något som heter "trainer" eller "pre-orthodontic activator" (Se bild). Denna används så att barnet har den inne på natten.
Vet någon om det finns sådana för vuxna...? Om någon har testat: vad tyckte ni?
Tack på förhand för svar!