Byte av gymnasium, någon som kan ge råd?
Undrar om det finns någon som är kunnig eller har erfarenhet av att få byta gymnasium, finns det någon chans även om man inte kom in på sitt första handsval på en annan skola då man inte trivs på nuvarande.
Undrar om det finns någon som är kunnig eller har erfarenhet av att få byta gymnasium, finns det någon chans även om man inte kom in på sitt första handsval på en annan skola då man inte trivs på nuvarande.
Jag bytte gymnasium en vecka in i oktober första året. Det var krångligt och det var många som försökte avråda mig från att byta. Det som spelar roll är om det finns plats på den linje du vill byta till.
Måste ändå säga att det verkligen var värt det. Även om jag låg efter i de flesta ämnen hela första året så har jag aldrig ångrat att jag bytte.
Jag ringde till skolan hon inte kom in på och där sa de att hon i så fall skulle hamna på IV eftersom att hon inte hade tillräckligt med poäng, hon kom alltså inte in på den linjen och skolan på intagningen.
Vi har pratat om att det skulle vara bra för min dotter då hon har kompisar som går där. Nu har hon så mycket frånvaro och IV programmet vill hon absolut inte gå, hon hade rätt så bra betyg från årskurs nio men det räckte inte.
Hur gick du till väga, hade du sökt dit tidigare men inte kommit in?
Jag ringde till skolan hon inte kom in på och där sa de att hon i så fall skulle hamna på IV eftersom att hon inte hade tillräckligt med poäng, hon kom alltså inte in på den linjen och skolan på intagningen.
Vi har pratat om att det skulle vara bra för min dotter då hon har kompisar som går där. Nu har hon så mycket frånvaro och IV programmet vill hon absolut inte gå, hon hade rätt så bra betyg från årskurs nio men det räckte inte.
Hur gick du till väga, hade du sökt dit tidigare men inte kommit in?
Vad bra att du bytte redan då även om det var i oktober nu har en hel termin gått. Det kanske underlättar om man pratar med kuratorn men IV är absolut inget alternativ.
Förresten gick du till SYO på din dåvarande skola, för jag ringde till SYOn på den skola jag vill börja på.
Jag gick till SYV på min dåvarande skola. Kuratorn var jättebra.
Kolla upp möjligheterna att ta studieuppehåll den här terminen och jobba ett tag. Det är ett tips.
Om du ändå behöver börja om till hösten så kanske du kan läsa reducerat program den här terminen, inte läsa alla kurser och så.
Vill du byta linje eller bara skola?
Hej igen, byta skola helt och hållet. SYV på den skolan jag vill börja gå sa att det inte gick att byta utan att det är IV som gäller eller att börja om nästa år och det vill jag inte. Verkar som om det är kört.
Jag är SYV på en gymnasieskola.
Om det finns plats på programmet du vill gå så kan du byta men det krävs ofta en rejäl insats från din sida då de ofta inte har samma kursplan.
Säger SYV på nya skolan att det inte går så är det antingen för att de läst för många kurser som du inte läst eller att det är fullt.
lycka till!
Tack för svar. Jag har missat en del pga att jag inte har gått till skolan eftersom att det inte var mitt förstahandsval. Sedan hamnade nästan alla kompisarna som verkligen pluggar på den skolan som även jag hade som förstahandsval. Vill verkligen inte fortsätta men inte heller gå IV i den skolan jag vill till som även ligger i min hem kommun.
Hur är det om man mår dåligt finns det någon chans och få hjälp ifrån kuratorn kanske?
Det är att hjälpa elever som inte mår bra som är kuratorns jobb. Hon har dessutom tystnadsplikt och måste fråga dig om det är något hon vill föra vidare till exempelvis lärare.
Kan inte hon hjälpa dig så kan hon skicka remiss till någon som kan. Det är viktigt att du får prata med någon om varför du inte trivs så att de kan hjälpa dig.