• Anonym (smärta)

Fler som äter opioider mot smärta? Metadon ?

Fler som äter opioider mot smärta?

Hur fungerar det för Er? Vänjer sig Era kroppar vid medicinen så ni måste höja dosen?

Vad gör man när opioiderna slutat att fungera och kvar finns medicinen och de svåra smärtorna?

Har hört att man kan smärtlindra med metadon, hur fungerar det, vilka kliniker kan sätta in behandlingen?

Jag har åkt runt hela Sverige på smärtkliniker och opererat min kropp totalt 10 gr, sedvanliga behandlingar av sjukgymnaster etc Nu har vi, jag och min make funderat på metadon men vi kan förlite om det...

• Svar på tråden Fler som äter opioider mot smärta? Metadon ?
  • DreamBitch

Metadon tillhör nog det sista alternativet. Vilkat smärtstillande har du testat hittills? Med tanke på vad du skriver i din ts antar jag att du har testat en hel del?
    Just metadon kan jag inte svara på men när det gäller många av dom andra smärtstillande som finns på marknaden så är jag relativt bra insatt i alla.
    Hur som haver så lider jag med dig. Att gå med smärta dag ut och dag in kan driva en till vansinne tillslut. :/

• DreamBitch

Oj, missade dock svara på dina andra frågor.
    Jag har själv ätit tramdol och ja, jag fick höja min dos otaliga gånger för att få den utlovade effekten. Till slut var jag uppe på så pass höga doser som 2-2½ gram per dygn eftersom min läkare vägrade byta ut tramadol mot något mer potent preparat.
    Till sist stod jag där utan någon smärtstillande effekt OCH en läkemedelsberoende som hette duga. Då gav jag faktiskt upp. Avgiftade mig på egen hand, vilket var ett helvete, och har fortsättningsvis gått omkring med min smärta tills nyligen då jag fick treo comp utskrivet. Dessa försöker jag dock ta vid behov ENDAST just för att slippa hamna i den onda spiralen ännu en gång.

Vet egentligen inte om något av det jag ahr skrivit till dig har varit till någon hjälp men :/

• Anonym

Jag antar att du även provat olika sorters antidepressiva, vilka ibland tillsammans med smärtstillande kan ha god effekt.

Har du provat morfinplåster? 

• Anonym (smärta)

Tack för Era svar!

Jag har provat:

Dexofen (maxdos), trammadol (maxdos), kodein (dos minns inte), ketogan (dos minns inte), dolcontin (30-120 mg/dygn) Oxycontin (30- ??/dygn) Oxynorm (10-30 mg vid behov) T. morfin 10-30 mg/dygn, Tryptizol, Lyrica- neurontin, cymbalta, fler men minns inte namnet på alla...

Fn använder jag Fentanyl plåster 100 qu/dygn + oxynorm 10-30 mg/dygn extra inför dusch etc

Jag har fått remiss om Metadon som smärtlindring men är lite osäker själv, det känns lite hopplöst just nu.

Använder eller har testat mot smärtan:

Varmvattenbad, baksträngsstimmulering, akupunktur, värmedyna, floating, olika blockader provat (hjälpt max 3 tim och kostar 1600 kr/styck) massage, taktil stimmulering, sjukgymnastik, kyl-dynor, 10 olika operationer, allt från stelop. till baksträngsstim. kom inte ihåg allt.

Blivit nekad sterila vaddar el vad det heter, läkaren tyckte inte det var en human lösning att använda i längden, vet inte varför?

Finns det mer att prova innan metadon tror ni? 

• grustag

Vad är det som orsakar en så här grym smärta?
    Finns andra alternativ, men då får du skicka ett PM till mig.

• Anonym (Heroin)

Metadon är för att avvänja heroinmissbrukare. Eller att ge de ett substitut som det så fint heter..

• DreamBitch
    Anonym (Heroin) skrev 2011-01-17 20:37:52 följande:
    Metadon är för att avvänja heroinmissbrukare. Eller att ge de ett substitut som det så fint heter..
    Metadon kan även användas som smärtlindring.
  • Anonym

Fentanyl är en av de mest potenta opiaterna som finns och fentanyl ges ofta i plåster form eller som en lite pinne att lägga på tungan.
    Fentanyl var föresten vad ryssarna använde vid ett stort gisslan drama på teatern (gas) en hel del av gisslan dog av fentanyl så tar man de oralt ska man inte ta några överdoser. 

Smärta är något av det svåraste som finns att behandla och smärtklinikerna är bäst på detta inte en vanlig läkare. 

• Anonym (S)

Med risk för att verka dum,men subutex har en bra smärtlindring. Däremot så är det kraftigt beroendeframkallande likt alla andra opiater (fejk eller inte).

• DreamBitch
    Anonym (S) skrev 2011-01-19 14:32:34 följande:
    Med risk för att verka dum,men subutex har en bra smärtlindring. Däremot så är det kraftigt beroendeframkallande likt alla andra opiater (fejk eller inte).
    Subutex används inte vid smärtlindring även om det har en smärtlindrande effekt.
  • metadonochsmärta

jag har metadon som smärtlindring, hade fentanyl förut men gjorde en opioidrotation på sjukhus o metadon har fungerat bäst. de har så lång halveringseffekt att det inte gör ngt om du missar att ta en dos. Medan fentanyl plåstren lossnade ibland och utan att jag såg det. Vilket gav abstinenskänning morgonen efter. Och glömde jag att byta  då jag skulle så fick jag abstinenskänning. Metadon har gett mkt mindre smärtgenombrott, men sen har jag börjat med ett unikt näringstillskott som gjort enorm skillnad för mig!!! 

jag bloggar på edsmamman.blogspot.com om du vill läsa om mitt liv. 

Vet inte om du läser denna tråd längre men jag skriver ändå trots att det är så länge sen den var aktiv. 

ha det gott!

• Trinity78

Jag har provat Metadon men det funkade inte så mycket på mig. Jag reagerar väldigt lite på smärtstillande. Det värsta kom dock dagen efter i form av den värsta migränattack jag nånsin haft. Aldrig mer Metadon för mig.

Reproductively challenged
  • Anonym (Oj)

Din smärta låter inte att leka med, lider med dig. Tycker du borde få prova metadon i alla fall, men det är väl så pass stigmatiserat inom medicinen kanske. Har du någonsin provat akupunktur? Jag har hört många positiva resultat om det, folk som blivit botade mot det mesta, smärta inkluderat. Du kan ju testa i alla fall. Kanske är det så att opioider inte fungerar på dig, du inte har nog med receptorer för det? För du har ju verkligen tagit de allra starkaste redan. Fentanyl är ju ingen barnlek liksom, särskilt dom doserna. Så gå till en erfaren auktupunktör och ge det även lite tid, förvänta dig inga mirakel med en gång. Lycka till.

• Smärta 20 år

Hejsan! Har haft stora problem med ryggen i 20 år & provat alla behandlingar, operationer & mediciner, äter sedan 5 år metadon 20 mg 4ggr/dag & det har varit jättebra, höjde dosen en gång från början men har legat på samma sen dess. Om ni får möjligheten att prova tycker jag att ni ska ta den :)

• Anonym (Settdetmesta)
    Anonym (smärta) skrev 2011-01-15 18:48:32 följande:

Tack för Era svar!

Jag har provat:

Dexofen (maxdos), trammadol (maxdos), kodein (dos minns inte), ketogan (dos minns inte), dolcontin (30-120 mg/dygn) Oxycontin (30- ??/dygn) Oxynorm (10-30 mg vid behov) T. morfin 10-30 mg/dygn, Tryptizol, Lyrica- neurontin, cymbalta, fler men minns inte namnet på alla...

Fn använder jag Fentanyl plåster 100 qu/dygn + oxynorm 10-30 mg/dygn extra inför dusch etc

Jag har fått remiss om Metadon som smärtlindring men är lite osäker själv, det känns lite hopplöst just nu.

Använder eller har testat mot smärtan:

Varmvattenbad, baksträngsstimmulering, akupunktur, värmedyna, floating, olika blockader provat (hjälpt max 3 tim och kostar 1600 kr/styck) massage, taktil stimmulering, sjukgymnastik, kyl-dynor, 10 olika operationer, allt från stelop. till baksträngsstim. kom inte ihåg allt.

Blivit nekad sterila vaddar el vad det heter, läkaren tyckte inte det var en human lösning att använda i längden, vet inte varför?

Finns det mer att prova innan metadon tror ni? 

Min mamma tar metadon för cancer smärta, enligt henne hjälper den till viss del med smärtan o till viss del med medvetandet, hon vet att hon har ont men struntar i det typ och på så vis kan hon sova lite.
  • joana050711

metadon brukar funka bra och du trappas upp till en dos och brukar stanna vid det.

är sj fd heroinist och har subutex (jag valde bort metadon pga missbruksrisken att kunna köpa extra o injicera) o jag har fruktansvärd ryggsmärta vanligtvis men tack vare medicinen känner jag inte av de smärtan

jo sub. får man mot smärta, oftast i plåsterform som heter norspan.

hoppas du hittar nått som funkar, tkr du ska ge metadonet en chans!! smärta är hemskt och låser en!! kram

• steffotto

Jag brukar ta ett glas vatten och 1tsk bikarbonat morgon och kväll mot smärta i bland Har jag i 1tsk ingefära med ps bikarbonaten kostar 7-10kr tror jag prova det i stället!!!!!

Svar på tråden Fler som äter opioider mot smärta? Metadon ?