• Signelanta

Rädd för missfall, kan någon hjälpa mig?

Jag har efter IVF blivit gravid två gånger. Första graviditeten slutade i missfall i v 6. Nu är jag gravid efter FET. Är nu i v 10 (9+5) och är så sjukt orolig för att förlora den här också. Jag har sett hjärtat slå på ul och undrar nu om någon vet om missfallrisken är mindre när man sett hjärtslag i v 8? Tidiga missfall är ju vanliga men ofta är det ju ofostriga graviditeter, utomkveds eller tidiga MA. Tänker jag rätt eller?

Jag mådde väldigt illa i början men det har blivit mindre och mindre. Nu mår jag bara illa på morgonen och ibland inte ens det. Brösten har slutat spänna. Jag har dock inte haft någon blödning och inte heller någon värk.

Någon därute som kan lugna mig?

• Svar på tråden Rädd för missfall, kan någon hjälpa mig?
  • pluvdo

Så vitt jag hört så är missfallsrisken lägre när man sett hjärtat slå. :)

• Signelanta

Är det så så är det ju underbart! Tack för ditt svar! Kan man läsa om detta nånstans?

• pluvdo

Jag vet inte, faktiskt. Jag tror jag läst det här på familjeliv och även sett i någon dokumentär som handlade om missfall...

• Signelanta

Tack Pluvdo för ditt detektivarbete för min skull!  Mycket uppskattat!

• pluvdo

Jag minns själv hur orolig jag var under graviditeten...

• vilsenmamma

...det är din tur nu
    Slappna av o njut

• Gizzmo73

Min första fertilitetsläkare sa att när man sett ett litet tickande hjärta så var det 90% chans att allt kommer att gå bra. Tyvärr så fick vi inte se nått hjärta första gången vi lyckades utan MA konstaterades.

Nu tre år senare när vi äntligen lyckats igen så var jag rena nervvraket inför VUL, men denna gång fick vi se ett litet tickande hjärta. Skrattande Tack vare min oro så fick vi även ytterligare en VUL tid efter två veckor. Hade jag velat så hade vi fått ytterligare en efter den oxå. Så prata med din BM om du inte kan få ytterligare VUL, är så skönt att kunna släppa den där värsta oron lite, att slappna av och njuta är inte det enklaste efter några års kämpande och MA/MF

Kan tillägga att jag har knappt haft nått illamående alls (vilket gjorde mig extra orolig) och ömmheten i brösten kunde komma och gå,  så symptomer ska man inte analysera allt för mycket även om det är svårt att låta bli....

• Spättan i Midgård

Jag är själv i din sits, med samma oro... (Jag har dock inget MA/MF i bagaget...) Men vår läkare sa i alla fall att missfallsrisken minskar väldigt mycket när man sett det lilla hjärtat slå!
    Det är samma sak för med symtomen oxå, jag har haft väldigt lite "gravidsymtom", som kommer och går... Jag hade iofs inte så mycket med sonen heller
    Det här är min andra graviditet och är nu i v12 om allt är som det ska där inne i magen... Vi ska på KUB-test på måndag, och jag hoppas att allt ser lika bra ut då, som på VUL:et...

Lycka Till, men det kommer säkert gå kanon bra ska du se!!!

• Signelanta

Tack ska ni ha allihop! Går in i vecka 12 på söndag och fortfarande ingen blödning eller nåt så jag hoppas att det lever där inne!

Fick en tid för VUL hos MVC och när jag kommer dit ville inte läkaren göra nåt. Hon och bm var inte riktigt samspelta.......Jag hade jobbat hela natten och väntat flera timmar på att få göra ultraljudet och min man hade tagit förmiddagen ledigt. Jag var så arg och besviken när jag gick därifrån så jag grät. Tyvärr var jag helt seg i skallen efter nattens jobb så jag sa inget ens. Ska byta mvc nu. Den läkaren var INTE trevlig. Om ca en vecka ska jag göra KUB så då får jag i alla fall ett VUL. Ska försöka slappna av fram till dess.

Lycka till alla ni andra!

Svar på tråden Rädd för missfall, kan någon hjälpa mig?