• Flisan86

lit vid äd?

Någon som hört om lymphocyte immunization therapy vid ÄD? Jag vet att man inte gör det i Sverige, men är det någon vet om det görs alls? Och varför man kan göra det vid vanlig IVF (och organtransplantation) men inte ÄD? Vilket ju på sätt och vis borde kunna jämföras med organtransplantation...

• Svar på tråden lit vid äd?
  • plupp06

Menar du att man gör det i samband med IVF i Sverige? Trodde de kvinnor som behöver göra detta var tvugna att söka hjälp utomlands i ex england eller grekland.

• Flisan86

Nej, jag vet att det inte görs i Sverige, utan bara England och Grekland i Europa (IVIg i alla fall). Jag har förstått att det (LIT) görs vid IVF för att ta emot främmande celler från fadern och tycker att det vore ett logiskt nästa steg att försöka vid IVF med donerade ägg där embryot till 100% är främmande för den mottagande kvinnan. Å andra sidan är det ju omtvistat om det verkligen fungerar. Men ändå.
    Tänkte att det kanske redan finns forskning eller behandling på liknande sätt. Är mest nyfiken och allmänt intressad i vanlig ordning.

• plupp06
    Flisan86 skrev 2011-01-14 19:24:29 följande:
    Nej, jag vet att det inte görs i Sverige, utan bara England och Grekland i Europa (IVIg i alla fall). Jag har förstått att det (LIT) görs vid IVF för att ta emot främmande celler från fadern och tycker att det vore ett logiskt nästa steg att försöka vid IVF med donerade ägg där embryot till 100% är främmande för den mottagande kvinnan. Å andra sidan är det ju omtvistat om det verkligen fungerar. Men ändå.
    Tänkte att det kanske redan finns forskning eller behandling på liknande sätt. Är mest nyfiken och allmänt intressad i vanlig ordning.
    Ja då förstår jag hur du menar Tungan ute Men skulle man då vid ÄD använda sig av både fadern och donatorns blodkroppar vid behandlingen eller bara av fadern såsom sker vid IVF...
  • Flisan86
    plupp06 skrev 2011-01-14 19:41:32 följande:
    Ja då förstår jag hur du menar Tungan ute Men skulle man då vid ÄD använda sig av både fadern och donatorns blodkroppar vid behandlingen eller bara av fadern såsom sker vid IVF...
    Ja, precis, båda! Skrattande Behandligen ska ju ha en "hållbarhet" på upp till 9 månader dessutom, när det fungerar.

Forskar man (eller försöker utvecklas öht) gällande ÄD i Sverige? Allt känns så stenålder här...i jämförelse med många, många andra länder.
Svar på tråden lit vid äd?