• hannapanna84

Rädd för att födabarn igen....

Vi har pratat om att ev skaffa ett barn till när dottern har blivit större, om ca 1-2 år.
    Men jag vet inte om jag vågar då det inte gick så bra sist.

Allt slutademed igångsättning och tillslut med akutsnitt efter många timmars försök normal väg men jag
    öppnade mig aldrig.
    I op salen skulle de sätta bedövningen har aldrig varit med om sånn smärta, tror de gjorde 7 försök innan den satte sig blåmärket dagen efter var som en femkrona ungeför.
    Men när väl snittet gjordes så kändes sånn himla lättnad nu kommer äntligen vår bebis ut.
    Det var verkligen en underbar känsla även om jag i från början inte alls ville göra ett snitt.
    När hon väl va ute så var allt frid och fröjd.

Men sen kom aldrig amningen igång fick inte ut rmer än ca 30ml mjölk per dag så det
    fick bli ersättning till flickan efter många om och men, det värsta va att jag hade velat ge detta mkt tidigare men
    personalen på BB trodde mig inte när jag sa att hon får nog för lite mat.

Efter några dagar hemma var det dags att besöka sjukhuset igen, akut!!
    Då jag läckte massa s¨år vätska, det bara rann om mig och luktade inte alls gott.
    Då upptäckte de en infektion i mitt snitt och jag fick massa mediciner rakt in i blodet och
    blev även inlagd.
    Detta gjorde även att jag missade några dagar med min nyfödda dotter hemma, visst hon och pappan var hos mig hela dagarna men det är inte alls samma sak.

Jag vill verkligen inte uppleva detta igen och skulle inte ens önska min värsta fiende det jag varit ute för.
    Men om vi skulle skaffa fler barn kan man då kräva snitt direkt?
    Även det med ammningen kan man skippa det också? visst det kanske blir mer mjölk nästa gång det
    kan ju vara olika vid olika graviditeter....

Det gör så ont i mig när jag tänker tillbaka på denna tiden så jag vet inte om jag
    är villig att utsätta mig för det igen, även pappan är väl lite i det stadiet också
    eftgersom han såg vad detta gjorde med mig,.....

• Svar på tråden Rädd för att födabarn igen....
  • Eevy

Det jag kan råda dej till då, jag hade en traumatisk förlossning själv ,är att gå på aurorasamtal innan förlossningen nästa gång. Där får du prata med en barnmorska, du får bekriva vad du är rädd för och ni tillsammans planerar nästa förlossning utifrån det,du får lämna önskemål om hur du vill ha det. Förlossningsrädsla kan i vissa fall göra att man får planerat snitt. När det gäller amningen så är det faktiskt helt upp till dej. Det är hemskt att man nästan ska  bli tvingad att amma då det inte känns bra och/eller man inte har tillräckligt med mjölk, det mår ju varken mamma eller barn bra av. Jag ammade och visst är det bra om det fungerar men jag är så less på denna amningshysteri som tragiskt nog fortfarande förekommer trots att vi lever på 2000-taletSkrikandes

Det jag oxå vill säga är att låt inte rädslan för ännu en jobbig förlossning göra att du väljer att inte skaffa ett barn till,de tankarna fanns hos mej den första tiden men jag tror att man skulle ångra sig bittert den dagen det är för sent att skaffa ett syskon.. Gå i terapi eller på annat sätt bearbeta det ni vad med om. Det troliga är att nästa förlossning går mkt bättre då det finns en helt annan beredskap och förberedelse med tanke hur det gick första gången. Så resonerar jag iaf, det ska gå bra den här gången!

Lycka till! Kram

• Anki85

Man behöver inte amma om man inte vill. min syster fick förlossnings depression och panikångest efter sin första förlossning och pga det ville hon inte ens försöka amma sina tvillingar när de föddes. det gjorde hon klart redan för bm på mvc. direkt efter förlossningen fick hon tabletter som stängde av mjölkproduktionen och gjorde att det inte bildades någon mjölk. bebisarna fick då ersättning redan på bb.

så att amma är inget tvång.

Liam 070423, Nova & Linn 080710, Elias 091026
Svar på tråden Rädd för att födabarn igen....