• turian

När kan barn ställa väckare tll skola själva?

en pojke på 9 och en tjej på 11  kan de ställa väckare o göra sig klar själva till skolan?
    Hur har ni gjort?

• Svar på tråden När kan barn ställa väckare tll skola själva?
  • Pickeli

Tycker det känns lite väl tidigt, tar det sig till skolan själv osv? Skulle nog inte kunnat sova själv om jag inte visste att de kom upp ordentligt.

Google it!
  • Busbellan

Min dotter är 11 år och hon skulle säkert klara gå upp och göra sig färdig själv. Men det är inget jag ens försökt få henne att göra utan jag ställer klockan varje morgon och går upp och väcker henne.
    Nån enstaka gång har det hänt att jag åkt hemifrån innan hon går upp och då har hon klarat sig själv

Mamma till Nora, August och Ella
  • Lilly mama

Kan bara säga hur det var för min bror och jag. Jag kunde ha egen klocka nästan från början och definitivt på mellanstadiet. Min bror kan fortfarande ha svårt för det  (om han närmar sig 40...). Så det beror nog mycket på barnets egen personlighet.

• Lilly mama

"och" ska det vara i parantesen...

• turian

mornar jag börjar 7 å väcker jag dem 06- o de kan klockan o vet då de ska gå till bussen.
    men jag tänkte de kanske skulle tycka det var skönt sova  en timme längre. är ju onödigt vara uppe så länge innan skolan börjar..

• Pickeli
    turian skrev 2011-01-13 09:47:54 följande:

mornar jag börjar 7 å väcker jag dem 06- o de kan klockan o vet då de ska gå till bussen.
    men jag tänkte de kanske skulle tycka det var skönt sova  en timme längre. är ju onödigt vara uppe så länge innan skolan börjar..

Väck dem innan du åker då så vet du att de kommer upp. De kanske är mogna att göra iordning frukost och allt annat själva.
    Google it!
  • Busbellan
    turian skrev 2011-01-13 09:47:54 följande:

Det är väl bara att prova
    Om det känns bättre för dig så ha frukosten färdigfixad till dem så det bara är att äta.
    Du kan ju även ringa hem de första gångerna och se så de kommit upp
    Mamma till Nora, August och Ella
  • turian

nån gång måste man ju börja- man kan inte "curla" hur länge om helst...
    det e ju trots allt rätt enkelt... stiga upp- äta- borsta tänderna- o att låsa dörren
    iaf i den åldern sen blir det väl mer avancerat speciellt för tjejen :)

• Pickeli
    turian skrev 2011-01-13 09:52:22 följande:
    nån gång måste man ju börja- man kan inte "curla" hur länge om helst...
    det e ju trots allt rätt enkelt... stiga upp- äta- borsta tänderna- o att låsa dörren
    iaf i den åldern sen blir det väl mer avancerat speciellt för tjejen :)
    testa hur det funkar då, det verkar ju som att du tror att dina barn klarar av det.
    Google it!
  • kanske2011

Mina döttrar går i 1:an resp. 2:an och har egna väckarklocka. Så de vaknar på egen hand och klär på sig, sen möts vi vid frukostbordet. Vi åker nästan alltid genemsamt till skola/jobb så det är inte så att de får klara sig själv hela morgonen utan jag eller min sambo ser såklart till att de är klara i tid och kommer iväg ordentligt.
    Anledningen till att vi började med egen väckarklocka var främst att äldsta dottern ville ha så himla gott om tid på sig på morgonen så hennes klocka ringer en halvtimmar tidigare än våra andras och sen ligger hon och snoozar.

När dom blir lite äldre (som dina) tror jag nog att jag skulle kunna ställa lite högre krav på att dom klarade mer själva på morgonen.

Svar på tråden När kan barn ställa väckare tll skola själva?