• Anonym

Hur mycket buffert har ni?

Funderar på att byta in min bil och behöver lägga ca 50 000 emellan för att ha råd med en bil som jag är intresserad av. Jag insåg igår att jag har ca 220 000 kr på banken.

Började fundera på hur mycket som är "normalt" att ha. Privatekonomer brukar ju prata om minst en månadslön. 220 000 är inte riktigt men nästan en årslön för mig.

Hur mycket behöver man egentligen? Ju mer, desto bättre förstås. Men vad är vettigt att ha liggande?

Hur mycket buffert har ni lättillgängligt, som ni kan komma åt inom 24h?

• Svar på tråden Hur mycket buffert har ni?
  • Idis1

Jag tror att man brukar säga att lättåtkomligt är det klokt att ha runt två månadslöner sparat. Dessa former av sparkonton brukar inte ge någon hög avkastning, så det stora sparandet är bättre att ha någon annanstans.

• Anonym

Jag är ensamstående med 2 barn och min buffert är 89 000 kr.
    Sparar ungefär 3000-5000 kr varje månad.

• snillis

Vi byggde om köket nyligen och då tömdes ganska mycket av vårt sparande men på några månader har jag fått ihop drygt 20000 igen - vad maken har vet jag inte.

• Anonym

Just det,min årslön är 300 000 kr,så om jag ska ha en eller två årslöner på kontot så dröjer det ett tag till.

• Anonym (SparaSpara)
    Anonym skrev 2011-01-13 08:54:53 följande:

Funderar på att byta in min bil och behöver lägga ca 50 000 emellan för att ha råd med en bil som jag är intresserad av. Jag insåg igår att jag har ca 220 000 kr på banken.

Började fundera på hur mycket som är "normalt" att ha. Privatekonomer brukar ju prata om minst en månadslön. 220 000 är inte riktigt men nästan en årslön för mig.

Hur mycket behöver man egentligen? Ju mer, desto bättre förstås. Men vad är vettigt att ha liggande?

HejsanGlad
    Vi har två barn, hus, bil och en gemensam inkomst på 16.000kr/månad. Vi sparar varje månad både till oss och barnen. Vi har på banken idag 270.000kronor.
    Som mest har vi haft 480.000kronor.
  • Idis1
    Anonym skrev 2011-01-13 08:58:48 följande:
    Just det,min årslön är 300 000 kr,så om jag ska ha en eller två årslöner på kontot så dröjer det ett tag till.
    Det är månadslöner man pratar om inte årslöner. Sen är det såklart bättre ju mer pengar man har sparat, men inte på ett lättåtkomligt bankkonto med låg ränta.
  • Anonym (hej)

Vi sparar 5000 i mån (minst). Och har aldrig under 50.000 sparat.
    Vi väljer att amortera kraftigt på huset och har marginal för att låna upp på det i kris. Och det går inom 24 h om det inte är på helg.

Vi har hunnit lösa bådas CSN-lån, köpa bil kontant osv.
    Vi tänker så att bättre med mindre månatliga utgifter än en massa sparat.

=)

Du kan nog gott och väl pillra i dina sparpengar.

• Starkast
    Anonym skrev 2011-01-13 08:54:53 följande:

Jag tycker det är jättebra att ha så mycket du har!
    Händer det något oförutsätt så reservpengarna behövs ta ut så blir du ändå inte barskrapad!
    Hade du nu ex. "bara" haft 50.000kr hade du stått på 0kr efter bilköpet.

Vi har just nu ca 50.000 lättillgängliga rena pengar.
    Det har gått åt en del med nya vinterdäck, ny slalomutrning till barnen lite extra "jullovskul" etc.

• Anonym

Jo det är bra pengar och det känns ju bra att ens kunna tänka "jag skulle nog vilja ha en bättre bil" och inte behöva tänka på att låna pengar för det.

Det var det där med "hela bilden" som är så svårt att ge på forumsinläggen här.

Jag har inte landets roligaste marginaler i min ekonomi i nuläget, vad man än kan tro pga de sparade pengarna. Brukar lyckas spara runt 1000 kr som det ser ut just nu. Sparade betydligt mer när jag var student, fast då hade jag sambo (lägre kostnader) och extrajobb. Just nu är jag provanställd.

Framöver kommer jag och pojkvännen köpa en lgh, fast jag tänker att jag inte kommer lägga några av mina sparpengar utan bara ta av vinsten på min nuvarande lgh och lägga kontant. Men det lär fara iväg med utgifter där ändå. Eller om man betalar av CSN-lånen och lägger mindre på nya bostaden så han och jag lägger mer lika i kontanter.

• Anonym

460 000kr i aktier (men de kan ju variera ganska mkt. Va nere på 316 000 för bara ett tag sen)
    100 000kr i sparförsäkringar - tar cirka 3 dagar att få dem om jag skulle behöva
    20 0000kr på vanligt konto (mer än 20 000 så för jag över dem till sparförsökringen eller aktierna)
    80 000kr i nån kredit men den har vi aldrig använt.

maken har kanske 150 000kr i sparande.

Oj...blir ju en del när man ställer upp det, känner mig verkligen inte som jag har pengar på banken.
    Men aktierna skulle jag bara ta ut om det var värsta krisen och vi ej skulle få låna eller nåt sånt. Så jag "ser" aldrig på dessa som pengar.

Svar på tråden Hur mycket buffert har ni?