• Busbellan

Framåtvänd i framsätet?

Måste höra om nån vet vad som sägs om säkerheten angående att åka framåtvänd i framsätet?
    Rekomenderar man det inte alls för mindre barn eller går det lika bra att sitta där som i baksätet?
    Menar givetvis om airbagen är urkopplad.

Det är inte alls aktuellt att vända än på ett bra tag, men jag funderar lite eftersom om minstingen inte kan sitta framåtvänd i framsätet så måste vi skaffa ny större bil när det är dags att vända henne.
    Hon har en storebror som inte kommer kunna sitta tillsammans med henne i baksätet nämligen, om hans beteende inte bättrat sig tills dess vill säga, det är ju ett tag till det är dags att vända henne.

Men jag undrar helt enkelt om de är ok att ha barnet framåtvänd där fram?

Mamma till Nora, August och Ella
  • Svar på tråden Framåtvänd i framsätet?
  • Åskan

Jag vet egetnligen inte. Vi har vår son, 4,5 år, i framsätet framåtvänd. Kan inte se varför det skulle va farligt. Givetvis är airbagen urkopplad.

• Busbellan
    Åskan skrev 2011-01-12 21:07:44 följande:
    Jag vet egetnligen inte. Vi har vår son, 4,5 år, i framsätet framåtvänd. Kan inte se varför det skulle va farligt. Givetvis är airbagen urkopplad.
    Nej, jag kan väl inte heller komma på nåt direkt som är värre med den placeringen, men ändå känns det osäkert på nåt sätt
    Tänkte höra om nån har koll
  • ekim

Nu när du frågar blir jag ju osäker faktiskt.

Jag har svårt att se skillnaden på bak och framsäte om bara airbagen är bortkopplad.
    Barnet sitter ju fast i stolen och stolen i sätet, det är ju barnstolen i sig som skall skydda själva barnet.

Jag hade mina i framsätet framåtvänd - men det är länge sedan jag hade smått så rekommendationerna kan ha ändrats sedan dess förstås. 

Jag kikade lite inne på NTF - såvitt jag får fram så spelar det ingen roll om barnet sitter fram eller bak. De rekommenderar dock att du inte vänder stolen förrän barnet är 4-5 år.

http://www.ntf.se/konsument/fraga1345.asp?katid=13

http://www.ntf.se/konsument/fraga26.asp?katid=1

• Busbellan
    ekim skrev 2011-01-12 21:18:05 följande:
    Nu när du frågar blir jag ju osäker faktiskt.

Jag har svårt att se skillnaden på bak och framsäte om bara airbagen är bortkopplad.
    Barnet sitter ju fast i stolen och stolen i sätet, det är ju barnstolen i sig som skall skydda själva barnet.

Jag hade mina i framsätet framåtvänd - men det är länge sedan jag hade smått så rekommendationerna kan ha ändrats sedan dess förstås. 

Jag kikade lite inne på NTF - såvitt jag får fram så spelar det ingen roll om barnet sitter fram eller bak. De rekommenderar dock att du inte vänder stolen förrän barnet är 4-5 år.

www.ntf.se/konsument/fraga1345.asp?katid=13

www.ntf.se/konsument/fraga26.asp?katid=1
    Tack för länkarna!
    Det verkar ju alltså helt ok

Jag vet att man bör vänta till den åldern innan man bör vända
    Lär till och med ta ett tag innan hon når 15 kg som man också måste väga.
    Hon är 3,5 år och väger bara 14 kg och hon ökar inte fort
  • Kronärtskocka

Hade i minnet att det fanns någon rekommenderad minimilängd:

"Många bilar är utrustade med krockkudde på passagerarsidan fram. NTF rekommenderar att barn som är kortare än 140 cm inte ska sitta på samma plats som en krockkudde, om denna inte kopplats ur av en auktoriserad verkstad. Detta för att det finns risk för att personer under 140 cm skadas av krockkudden om den löser ut."

Info från denna sida:
    www.ntf.se/konsument/fraga792.asp

Här fanns också ett mer ingående svar på varför:
    www.facebook.com/topic.php&topic=7794

• Busbellan
    Kronärtskocka skrev 2011-01-12 21:28:53 följande:
    Hade i minnet att det fanns någon rekommenderad minimilängd:

"Många bilar är utrustade med krockkudde på passagerarsidan fram. NTF rekommenderar att barn som är kortare än 140 cm inte ska sitta på samma plats som en krockkudde, om denna inte kopplats ur av en auktoriserad verkstad. Detta för att det finns risk för att personer under 140 cm skadas av krockkudden om den löser ut."

Info från denna sida:
    www.ntf.se/konsument/fraga792.asp?katid=29

Här fanns också ett mer ingående svar på varför:
    www.facebook.com/topic.php?uid=49872457826&to...
    Ja, om krockkudden är inkopplad är det 140 cm som gäller, det vet jag
  • pigglet

Jag tycker alltid att det känns säkrare i baksätet, eftersom man kommer längre från framrutan. Tex om man skulle krocka med en älg, så har man den ju halvvägs in i bilen, men den kommer sig inte till baksätet...
    Men jag har aldrig läst något om att det skulle vara säkrare, utan det är min egen åsikt.
    (eller har jag läst att säkraste platsen är i mitten bak? Det är i alla fall vad jag tänker - långt från alla kollisions-ställen liksom...)

• Busbellan
    pigglet skrev 2011-01-12 21:34:31 följande:

Jag tycker alltid att det känns säkrare i baksätet, eftersom man kommer längre från framrutan. Tex om man skulle krocka med en älg, så har man den ju halvvägs in i bilen, men den kommer sig inte till baksätet...
    Men jag har aldrig läst något om att det skulle vara säkrare, utan det är min egen åsikt.
    (eller har jag läst att säkraste platsen är i mitten bak? Det är i alla fall vad jag tänker - långt från alla kollisions-ställen liksom...)

Ja, det har jag med läst nånstans att allra säkrast är mitten bak, svårt bara att placera alla barnen där när man har tre stycken
  • Joico

Sålänge krockkudden är avstängd och barnet sitter i en korrekt bilstol så är det OK. Det finns inga särskilda rekommendationer för framåtvänd i framsätet, det beror helt på olyckan - o de är ju omöjliga att förutsäga.

Rekommendationen är att barn ska åka bakåtvänt till minst 4-5års ålder, gärna längre om det funkar. Den undre viktgränsen för en bältesstol är 15kg, men de rekommenderas minst 18kg. Men! Ålder är viktigare än längd/vikt.

• cicci85

Enligt NTF spelar det ju ingen roll. I bruxen till min Volvo står det att det är okej med bakåtvänd stol i fram men att det inte är en lämplig plats framåtvända barn, men det står ingenting om varför. Nu passar inte sonens bältesstol i fram om vi inte tar bort bilens nackstödet så han får sitta i bak ändå. I gamla bilen hade han jättelångt till framrutan så då fick han sitta i framsätet framåtvänd. Frontar man vill man ju såklart ha barnen i baksätet men man kan ju lika gärna bli påkörd från sidan...

• Busbellan
    cicci85 skrev 2011-01-13 19:15:40 följande:
    Enligt NTF spelar det ju ingen roll. I bruxen till min Volvo står det att det är okej med bakåtvänd stol i fram men att det inte är en lämplig plats framåtvända barn, men det står ingenting om varför. Nu passar inte sonens bältesstol i fram om vi inte tar bort bilens nackstödet så han får sitta i bak ändå. I gamla bilen hade han jättelångt till framrutan så då fick han sitta i framsätet framåtvänd. Frontar man vill man ju såklart ha barnen i baksätet men man kan ju lika gärna bli påkörd från sidan...
    Tack för ditt svar
    det där med att stolen inte står bra har jag inte ens tänkt på, men det kan säkert vara så i vår bil också att nackstödet blir i vägen för det står ju ut ganska mycket.
    Får kolla det sen när det är dags helt enkelt
Svar på tråden Framåtvänd i framsätet?