• sheena08

När är ett babyskydd förbrukat?

Hej allihopa, det jag undrar och har sökt information om utan resultat är helt enkelt när ett babayskydd är förbrukat. Hur många barn kan man använda det till? (Nu menar jag ett okrockat och helt babyskydd). Jag funderar över detta då jag just nu använder ett nytt till min bebis och en vän undrar om hon kan få låna eller köpa detta av mig när hon får sitt barn om sex månader. Det jag ställer mig tvekande till är att vi planerar för fler barn och om jag lånat ut det kanske vi inte kan använda det sen och om jag säljer det så måste jag ju sälja det billigare än jag köpt det för och måste då köpa nytt när det blir aktuellt. Någon som vet?

• Svar på tråden När är ett babyskydd förbrukat?
  • She is Me

Babyskydd har en livslängd på cirka åtta år. Datumstämpel finns i babyskyddet.

Google is my friend ♥
  • MalinNiklasHarryBebis

på våran stod 8 eller 10 år.
    men nu när andra barnet har använt klart den stora bakåtvända stolen ska den till tippen.
    jag kan inte med å sälja en gammal stol..

• smon

Jag hade nog varit försiktigt med att låna ut babyskyddet om jag ville ha det till ett syskon. Man kan ju inte garantera att de inte tappat skyddet. Det är ju viktigt att babyskyddets deformationsförmåga är kvar och det påverkas ju även om man tappat ett tomt babyskydd... Jag har valt att inte låna ut mitt utan bara låta det vänta in syskonet som strax anländer. Sen kan jag tänka mig att sälja/ge bort mitt babyskydd.

• La Lola
    sheena08 skrev 2011-01-12 14:40:47 följande:
    Tack för länken (fattar inte att jag inte tänkte på det...)
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • She is Me

enligt ntf så ska en bilstol inte tas i bruk  till nytt barn om den är äldre än ca 5,  detta gäller då bilstol som har lite längre livslängd än babyskydd, så jag skulle väl tro att ett 4år gammal babyskydd inte bör användas till ett nytt barn.

Google is my friend ♥
  • sheena08
    smon skrev 2011-01-12 14:21:39 följande:
    Jag hade nog varit försiktigt med att låna ut babyskyddet om jag ville ha det till ett syskon. Man kan ju inte garantera att de inte tappat skyddet. Det är ju viktigt att babyskyddets deformationsförmåga är kvar och det påverkas ju även om man tappat ett tomt babyskydd... Jag har valt att inte låna ut mitt utan bara låta det vänta in syskonet som strax anländer. Sen kan jag tänka mig att sälja/ge bort mitt babyskydd.
    Det är lite så jag känner med, för jag vet ju inte vad som händer med det när det inte är i min ägo under en ganska lång tid. Och det känns som slöseri med pengar att köpa ett nytt när ett ev syskon anländer pga att någon annan lånat vårat (eller köpt det). Känns ego när jag skriver så.... men ni kanske förstår vad jag menar?
  • Joico
    La Lola skrev 2011-01-12 14:15:31 följande:
    www.ntf.se/fyrbodal/bilbarnstolar
    /
    Är jag blind eller? Tycker inte att det står nåt om livslängd för babyskydd där, bara bilbarnstolar. Och det är inte samma!

Bilbarnstolar har, som sagt, en livslängd på ca 10år. De bör inte tas i bruk om de är 5år eller äldre, eftersom de då kommer att vara på marginalen när barnet närmar sig "slut-tiden" ffa vid bakåtvänt åkande.

Babyskydd har en livslängd på ca 5-7år.

Ingen bilstol får sjäkvklart vara krockad, och inte ens tappad. Babyskydd bör man vara extra eftertänksam med eftersom de bärs runt mycket, kanske slås i ibland, monteras i och ur bil osv. De blir en annan belastning på dom, därav den kortare livslängden
  • La Lola
    Joico skrev 2011-01-13 00:16:57 följande:
    Är jag blind eller? Tycker inte att det står nåt om livslängd för babyskydd där, bara bilbarnstolar. Och det är inte samma!

Bilbarnstolar har, som sagt, en livslängd på ca 10år. De bör inte tas i bruk om de är 5år eller äldre, eftersom de då kommer att vara på marginalen när barnet närmar sig "slut-tiden" ffa vid bakåtvänt åkande.

Babyskydd har en livslängd på ca 5-7år.

Ingen bilstol får sjäkvklart vara krockad, och inte ens tappad. Babyskydd bör man vara extra eftertänksam med eftersom de bärs runt mycket, kanske slås i ibland, monteras i och ur bil osv. De blir en annan belastning på dom, därav den kortare livslängden
    Från texten i första stycket:
    "Babyskydd har en livslängd på cirka åtta år. Datumstämpel finns i babyskyddet."
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Joico
    La Lola skrev 2011-01-13 07:19:44 följande:
    Från texten i första stycket:
    "Babyskydd har en livslängd på cirka åtta år. Datumstämpel finns i babyskyddet."
    Då var jag blind då

NTF verkar dock inte vara riktigt överrens med sig själva, för ofta säger dom 5-7år och nu säger dom 8.
Svar på tråden När är ett babyskydd förbrukat?