• LillaMiss Piggy

Har barnvagnar rätt att få plats??

HAr sett  att barnvagnar inte ska ta plats..... hur det nu det ska gå till.

På bussar så tar alla plats på barnvagnsplatsen och när man vill kliva på då det innebär att den som sitter/står måste flytta på sig så får man sura blickar

På t-banan har jag sett flera gånger att folk vägrar flytta på sig från "ståplatsen" precis vid dörrarna. Då har barnvagnen fått stå mitt på gången vilken inte uppskattas av andra resenärer

Har sett föräldrar som ställt sin vagn bredvid handikapplatsen mao den delen där det bara är tre sittplatser. En ledig sittplats på dom andra fyra platserna men längst in...långt ifrån vagnen. Fråga om dom kan byta plats med den som sitter närmast vagnen men får bara en sur blick.

Jag tycker det är självklart att ge plats för barnvagnarna då dom inte har så mycket annat plats att stå på

Hur är ni med eller utan barnvagnar.... Vågar ni ta plats och be om plats? Ger ni plats?

• Svar på tråden Har barnvagnar rätt att få plats??
  • JeanneDArc

Bor du i stockholm eller? Klart man flyttar sig!

• Pentagram

Jag är en pappa med barnvagn. Självklart förväntar jag mig att folk flyttar sig ur vägen och upplåter utrymmet till barnvagnen (och min dotter).

Jag flyttar mig naturligtvis ur vägen om någon går ombord med barnvagn när jag själv inte har en.

• Saaaraa

Vi bor i Stockholm och jag vet precis vad du menar. Barnvagnsplatserna är helst till för stående resenärer....

Jag ställer mig där jag ska stå(ur vägen för dörrar så att andra kan kliva av, inte i gångarna osv) och siter i om någon får flytta på sig eller inte. Den dagen jag fick en sur kärring som klagade över att min 2 åring åkte vagn och att jag inte behövde ha en vagnplats för att hon är så stor gjorde mig på dåligt humör. Jag har lika mycket rätt att få åka med som alla andra.

M 071208. H 100227. Bebis BF 110730 <3
  • lennartsdotter

Jag flyttar på mig om det kommer någon med barnvagn och jag råkar stå i vägen. Likaså förväntar jag mig att folk flyttar på sig när jag kommer med min barnvagn.

Jag undviker dock att åka kollektivt med barnvagn, tar hellre sjal eftersom risken för att barnvagnen (pga. andra barnvagnar) inte kommer få plats.

• 071001

Jag har inte upplevt att jag inte fick plats med min barnvagn utom på just 47:an mot Djurgården. Fick vänta massa bussar innan vi kunde komma på för det var ingen som kunde tänka sig att flytta sig från barnvagnsplatsen på de första bussarna.

• Saaaraa
    071001 skrev 2011-01-12 13:42:09 följande:
    Jag har inte upplevt att jag inte fick plats med min barnvagn utom på just 47:an mot Djurgården. Fick vänta massa bussar innan vi kunde komma på för det var ingen som kunde tänka sig att flytta sig från barnvagnsplatsen på de första bussarna.
    Jag kliver bara på nu för tiden. Flyttar man sig inte blir man påkörd. Okej om det är en proppfull buss - då får man faktiskt inte plats och får snällt vänta - men är det bara att folk ändå tar de platserna, trots att de kan stå/sitta någon annan stans, så får man faktiskt trycka på lite tycker jag.
    M 071208. H 100227. Bebis BF 110730 <3
  • Mrs Statham

Självklart ska även de som stånkar med en barnvagn också få plats på tunnelbana och buss.
    Om det nu inte är så att det är proppfullt.
    Men jag får spunk på alla som ska ställa barnvagnen allra längst fram på tunnelbanan, vid dörren till förarhytten.
    Den dörren ska aldrig överhuvudtaget blockeras. 

Svar på tråden Har barnvagnar rätt att få plats??